Brabantse sluizen weer klaar voor de toekomst

Elektromechanische actuatoren

Stel: je beheert grote sluizen in kanalen. En je hebt het onderhoud daarvan gepland voor volgend jaar, maar tijdens een inspectie blijkt dat er al eerder actie nodig is. Dan heb je ineens haast, terwijl een dergelijke klus wél goed en grondig moet gebeuren. Rijkswaterstaat vertrouwde in dit scenario op SPIE, dat op zijn beurt de samenwerking zocht met Bosch Rexroth.

We hebben het over twee sluizen in de Zuid-Willemsvaart, bij Schijndel en Helmond. Locaties waar Rijkswaterstaat de eerste grote onderhoudswerkzaamheden uitvoert sinds de ingebruikname, een kleine dertig jaar geleden. Rijkswaterstaat combineert de noodzakelijke reparatie van de draaipunten met de andere geplande werkzaamheden. Op die manier hoeft het de sluizen maar één keer te stremmen.

Onderdeel van het project betreft het aanbrengen van nieuwe nivelleerschuiven voor de acht sluisdeuren (vier per sluis). SPIE draait daar als specialist in de installatiebranche zijn hand niet voor om. “De schuifaandrijvingen waren end-of-life”, bevestigt Sjaak Lugtenburg, technisch manager bij SPIE. “Niet gek ook, want ze hadden er al 28 jaar dienst op zitten.”

Elektromechanische oplossing

Rijkswaterstaat sprak de wens uit voor (wederom) een elektromechanische oplossing met een onderhoudsvenster van één keer per jaar. Bovendien werd voor de levering van de eerste vier EMA’s (elektromechanische actuatoren) een termijn van twaalf weken bepaald – een korte doorlooptijd dus. Voor de levering van die EMA’s schreef SPIE een aanbesteding uit, waar meerdere gerenommeerde partijen op inschreven. “Bosch Rexroth bleek aan alle voorwaarden te kunnen voldoen”, vertelt Martin van der Weijden, projectmanager namens SPIE. “Ook de korte doorlooptijd was geen probleem en bovendien weten we uit eerdere projecten dat Bosch Rexroth de kwaliteit levert die we verwachten. Een opdracht als deze houdt in dat wij het risico dragen. We kiezen dus logischerwijs alleen voor bewezen oplossingen en betrouwbare partners. In het verleden werkten we vooral samen op het gebied van hydraulische toepassingen in plaats van elektromechanische, maar ook nu verloopt de samenwerking naar tevredenheid.”

Inspelen op de markt

Dévin van Nijnatten (Bosch Rexroth) is product engineer van de elektromechanische actuatoren. Hij legt uit dat de vraag van SPIE op het juiste moment kwam. “We waren op dat moment al ver met de ontwikkeling van onze hydraulische en mechanische actuatoren. We wisten precies waar we heen wilden, mede door continu de wensen van onze klanten en de behoefte vanuit de markt te analyseren. Toen SPIE ons benaderde, konden we snel schakelen, al was de korte doorlooptijd inderdaad uitdagend. Wat in ons voordeel werkt, is dat wij de EMA’s helemaal zelf maken, terwijl de meeste andere partijen afhankelijk zijn van leveranciers. Bovendien zijn we thuis in zowel de elektrische, hydraulische als mechanische markt én hebben we veel ervaring in de civiele sector. We bieden diverse standaardoplossingen, maar kunnen ook altijd oplossingen op maat leveren.”

Voor de EMA’s bestaat sowieso een groeiende interesse, vanuit verschillende branches. Ook buiten onze landsgrenzen is voor bepaalde toepassingen een transitie gaande van een hydraulische naar een mechanische aandrijving. “Vooral het duurzaamheidsaspect is een belangrijke afweging”, vertelt Dévin. “Elektromechanische actuatoren zijn significant schoner en energie-efficiënter dan hydraulische varianten. De elektromechanische actuator zet elektrische energie om in een lineaire beweging, gebruikmakend van een elektromotor, een tandwielkast en een spindelaandrijving.”

Elektromechanische actuatoren

16 dezelfde elektromechanische actuatoren

Terug naar de Zuid-Willemsvaart. Martin vertelt hoe Rijkswaterstaat de sluishoofden droogzette met keerschotten, zodat SPIE aan de slag kon met de sluisdeuren (en Rijkswaterstaat ondertussen de benodigde reparaties aan de sluishoofden uitvoerde). SPIE vervoerde de sluisdeuren naar de vestiging in Sliedrecht, waar de deuren werden gestraald, geconserveerd en voorzien van de EMA’s.

“Dankzij het plug-and-play-principe van de EMA’s was het kwestie van opbouwen, aanzetten en draaien”

SPIE besloot (in overleg met Rijkswaterstaat) voor beide sluizen te werken met dezelfde EMA’s, ondanks het verschil in snelheid. Sjaak: “Dat hebben we opgelost met een frequentieregelaar. Het voordeel van dezelfde elektromechanische actuatoren is dat Rijkswaterstaat reservedelen op beide locaties kan inzetten. Ze hoeven dus minder voorraad te houden.” Bijkomend voordeel is volgens Dévin het plug-and-play-principe van de EMA’s. “In een hydraulisch scenario zouden we de slangen, leidingen, bekabeling, spruitstukken en hydraulische aggregaten zelf installeren. Dat kost aanzienlijk meer tijd dan bij de EMA’s, waarbij het een kwestie was van opbouwen, aanzetten en draaien.”

Goed gereageerd

Het project is naar tevredenheid verlopen. Al was dat niet altijd vanzelfsprekend. Sjaak herinnert zich de installatie van de eerste elektromechanische actuatoren, waarbij een van de nieuwe aandrijvingen een defect vertoonde. “Spannend”, blikt Sjaak terug. “Ook voor ons, want hoe zou men bij Bosch Rexroth reageren? Goed, bleek gelukkig al snel. We belden ’s ochtends en ’s middags waren ze al ter plaatse om alles onder garantie te repareren. Dat is het voordeel van een Nederlandse partner, die zowel de ontwikkeling als de productie en de service zelf verzorgt. De lijnen zijn kort en we schakelen rechtstreeks met de constructeurs, die voortvarend te werk gaan. Zouden we hebben gekozen voor een leverancier uit Verweggistan, dan was het een stuk lastiger geworden. We zijn zeer tevreden, zowel over de aandrijvingen als over de samenwerking.”

Meer informatie

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie