Door: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community) - 8 november 2024 |
De workshop had hem een aantal praktische tips opgeleverd. En een goed idee voor een actie tijdens de beurs. Hiermee kon hij met de nodige communicatie vooraf, zeker ook nieuwe relaties naar zijn stand trekken. Totdat vanuit het topmanagement het signaal kwam dat deze actie niet door kon gaan. Hoe moest het nu met het werven van nieuwe klanten? Ze komen immers niet zomaar aanwaaien!
Voor veel organisaties is het werven van nieuwe klanten een belangrijk doel van de deelname aan een beurs. Niets mis mee. Maar vaak is het een niet uitgesproken doel. Een gemiste kans. Want meestal is dan in de voorbereidingen van de beurs onvoldoende nagedacht over de reden waarom potentiële klanten nu juist jouw stand zouden moeten bezoeken. Is er niet of onvoldoende gedaan aan communicatie vooraf om ze ook echt naar jouw stand te lokken. En zelden een plan opgesteld voor de nabewerking na de beurs. Met als resultaat dat er weinig of zelfs helemaal geen nieuwe klanten ‘gescoord’ worden na een beursdeelname.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Maar als die niet optimaal is en de beurs wel binnenkort plaatvindt. Wat dan? Dan hangt het resultaat van je beursdeelname sterk af van de acties die je nog wel kunt ondernemen. Zorg er dan in ieder geval voor dat je alle stappen die je nog wel kunt ondernemen ook in gang zet, bij voorbeeld:
Dat plan voor nabewerking wordt vaak sterk onderschat. ‘Oh, die bellen we wel een keer na’. Maar de meeste mensen die een stand bemannen, hebben hun agenda direct na de beurs al helemaal vol staan met afspraken. Dan nog even tussendoor bellen komt er niet van. En dan te bedenken dat je eigenlijk binnen een week zaken die je op de beurs besproken hebt, moet opvolgen. Dus ook nabellen en afspraken maken.
Je hebt nog een kans tot maximaal twee weken na de beurs. Maar daarna is ‘de liefde’ bekoeld en zijn je kansen om orders, laat staan nieuwe klanten, te scoren verkeken. Dat plan had er natuurlijk al moeten zijn. Maar beter laat dan nooit. En, wat je zeker nog wel kunt doen voorafgaand aan een beurs: je verkopers hun agenda leeg laten maken. Laat ze dat doen op:
Kom aanwaaien voor meer tips en een roadmap naar een geslaagde beursdeelname!
Ben je benieuwd hoe je jouw bedrijf kunt voorbereiden op een succesvolle deelname aan een vakbeurs? Vraag je je af hoe je de impact van je beursdeelname kunt maximaliseren, zowel tijdens als na de beursdagen? En wil je weten hoe je een duidelijke roadmap kunt volgen om deelname aan vakbeurzen effectiever te maken? Ontdek het antwoord op deze vragen tijdens onze workshop ‘Roadmap naar een geslaagde beursdeelname’.