Klanten: ze komen niet vanzelf aanwaaien

Deelname vakbeurs effectief Beurs

De workshop had hem een aantal praktische tips opgeleverd. En een goed idee voor een actie tijdens de beurs. Hiermee kon hij met de nodige communicatie vooraf, zeker ook nieuwe relaties naar zijn stand trekken. Totdat vanuit het topmanagement het signaal kwam dat deze actie niet door kon gaan. Hoe moest het nu met het werven van nieuwe klanten? Ze komen immers niet zomaar aanwaaien!

Voor veel organisaties is het werven van nieuwe klanten een belangrijk doel van de deelname aan een beurs. Niets mis mee. Maar vaak is het een niet uitgesproken doel. Een gemiste kans. Want meestal is dan in de voorbereidingen van de beurs onvoldoende nagedacht over de reden waarom potentiële klanten nu juist jouw stand zouden moeten bezoeken. Is er niet of onvoldoende gedaan aan communicatie vooraf om ze ook echt naar jouw stand te lokken. En zelden een plan opgesteld voor de nabewerking na de beurs. Met als resultaat dat er weinig of zelfs helemaal geen nieuwe klanten ‘gescoord’ worden na een beursdeelname.

Alsnog een plan

Een goede voorbereiding is het halve werk. Maar als die niet optimaal is en de beurs wel binnenkort plaatvindt. Wat dan? Dan hangt het resultaat van je beursdeelname sterk af van de acties die je nog wel kunt ondernemen. Zorg er dan in ieder geval voor dat je alle stappen die je nog wel kunt ondernemen ook in gang zet, bij voorbeeld:

  • Een tekst voor de beurscatalogus die aangeeft waarom bezoekers op jouw stand langs moeten komen – wel een die nieuwsgierig maakt en het liefst inspeelt op een door nogal wat beursbezoekers ervaren probleem. Dat soort korte teksten schrijven is overigens vakwerk.
  • Een extra e-mailing versturen naar geselecteerde relaties die je zeker op je stand wil ontmoeten.
  • Een kort bericht in de beursspecial van een vakblad.
  • Jouw standbemanning goed op de hoogte brengen van wat van hen verwacht wordt.
  • Er voor zorgen dat de mensen op de stand een duidelijke en open vraag hebben aan passanten, zodat ze geen tijd kwijt zijn aan bezoekers die niet relevant zijn voor jouw organisatie.
  • Er voor zorgen dat er (alsnog) een plan is voor de nabewerking van mensen die jouw stand bezocht hebben.

Lege agenda’s

Dat plan voor nabewerking wordt vaak sterk onderschat. ‘Oh, die bellen we wel een keer na’. Maar de meeste mensen die een stand bemannen, hebben hun agenda direct na de beurs al helemaal vol staan met afspraken. Dan nog even tussendoor bellen komt er niet van. En dan te bedenken dat je eigenlijk binnen een week zaken die je op de beurs besproken hebt, moet opvolgen. Dus ook nabellen en afspraken maken.

Je hebt nog een kans tot maximaal twee weken na de beurs. Maar daarna is ‘de liefde’ bekoeld en zijn je kansen om orders, laat staan nieuwe klanten, te scoren verkeken. Dat plan had er natuurlijk al moeten zijn. Maar beter laat dan nooit. En, wat je zeker nog wel kunt doen voorafgaand aan een beurs: je verkopers hun agenda leeg laten maken. Laat ze dat doen op:

  1. de dag voor de beurs – geef dan de laatste instructies voor de beurs en laat ze zaken afhandelen die perse nog moeten;
  2. de beursdagen zelf – ook geen belafspraken en afhandelzaken tussendoor – dat regel je de dag voor de beurs – want op de beurs is de focus 100% gericht op het leggen van contacten;
  3. minimaal de eerste vijf dagen na de beurs om contacten die je tijdens de beurs hebt opgedaan na te bellen – en klanten te bellen die op je voice mail staan. Want klanten komen je niet aanwaaien. En moet je koesteren als je ze hebt verworven.

Actiepanel

Kom aanwaaien voor meer tips en een roadmap naar een geslaagde beursdeelname!
Ben je benieuwd hoe je jouw bedrijf kunt voorbereiden op een succesvolle deelname aan een vakbeurs? Vraag je je af hoe je de impact van je beursdeelname kunt maximaliseren, zowel tijdens als na de beursdagen? En wil je weten hoe je een duidelijke roadmap kunt volgen om deelname aan vakbeurzen effectiever te maken? Ontdek het antwoord op deze vragen tijdens onze workshop ‘Roadmap naar een geslaagde beursdeelname’.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)