Alleen feest met de feestdagen?

Feestdagen
Illustratie Marina Akurugoda / Unsplash

Het jaar 2022 loopt op zijn eind. Geen echt feestelijk jaar. Hoewel. Wel als je PV-cellen op je dak hebt liggen. Het overschot aan opgewekte energie maakte het echter noodzakelijk om op piekdagen met veel zon en wind de leverantie aan het net te stoppen. Geen feest dus. Zeker niet nu de energieprijzen de pan uit rijzen en Nederland haar adem inhoudt bij het invallen van de winter.

Zelf hoop ik op een winter met een Elfstedentocht en een mooi feest daaromheen. Maar voor de energierekening is dat geen feest. Voor menig installateur misschien wel. Want de vraag naar energiezuiniger systemen zal alleen maar toenemen. Maar kunnen installateurs die vraag wel aan? Als er in een barre winterse periode ook nog eens veel storingen optreden die verholpen moeten worden. Geen feest voor de planning. Wel voor de omzet. Dat dan weer wel.

Johan Cruijff zei het al: ‘Elk voordeel heb z’n nadeel”. Dat is waar. En soms denk ik wel eens dat in ondernemingen ook zo gedacht wordt over Kansen en Bedreigingen. Elementen die je bepaalt voor een SWOT-analyse. Een analyse van Strengths & Weaknesses (Sterktes & Zwaktes) van een onderneming afgezet tegen Opportunities & Threats (Kansen en Bedreigingen).

Die laatste elementen zijn zaken waar je geen of nauwelijks invloed op hebt. Zoals (geo)politieke ontwikkelingen, economische omstandigheden, technologische ontwikkelingen, de samenstelling van de bevolking et cetera. Kijk maar eens om je heen: de oorlog in Oekraïne heeft grote invloed op de energietarieven en zelfs op de levering van grondstoffen en materialen: tekorten en hogere tarieven.

De vraag of waterstof de vervanger wordt van aardgas is een zaak waar je binnen de eigen organisatie weinig invloed op uit kunt oefenen. Maar straks wel mee te maken krijgt, als dit andere eisen stelt aan monteurs. En de vergrijzing en ontgroening van Nederland en meer landen in Europa zorgen er mede voor dat er een krapte is op de arbeidsmarkt.

Misschien eens goed om over al die ontwikkelingen een beetje te mijmeren onder de kerstboom en een gedegen SWOT-analyse te maken voor 2023. En je activiteiten voor volgend jaar af te stemmen op de bevindingen daarvan. Dan voorkom je dat het alleen rond de Feestdagen feest is. Hoe dan ook: ik wens je hele Fijne Feestdagen en een Feestelijk 2023.

Dit blog is eerder verschenen in InstallateursZaken

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries
Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.