Door: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community) - 30 januari 2025 |
Jouw vakkennis is van groot belang. En jouw klanten vertrouwen daar ook op. Maar het is niet het enige dat telt. En zeker niet voor zakelijk succes. Want vakkennis is net zoiets als een product: als het niet helpt om een probleem op te lossen, zit niemand erop te wachten. En ook vakkennis is aan verandering onderhevig. Wet- en regelgeving, nieuwe technologie en veranderende inzichten maken dat je jouw vakkennis continu op peil moet houden.
En daar doe ik nog een schepje bovenop. Want voor zakelijk succes is het ook noodzakelijk om ontwikkelingen in de markt goed in de gaten te houden. En dat is meer dan het monitoren van technologische ontwikkelingen en wet- en regelgeving vanuit de Nederlandse politiek of zelfs in EU-verband. Ook geopolitieke ontwikkelingen hebben direct of indirect invloed op jouw bedrijf. Kijk maar eens naar de ontwikkeling van de gasprijs na de inval van Rusland in Oekraïne. En die van grondstoffen en de levering daarvan en van producten toen de uitvoer vanuit China stil kwam te liggen in 2020 tijdens de coronapandemie.
En nu de order intakes in de industrie al enkele maanden op een lager peil liggen, merken heel wat bedrijven daar het nodige van. Want eerst hebben afnemers hun opgebouwde voorraden afgebouwd. Maar ook zij bestellen pas weer als ze merken dat het aantal order toeneemt en ze door hun voorraden heen zijn. Daarbij beperken bestellen ze alleen op basis van de daadwerkelijke order intake en dus in lagere hoeveelheden. Want de voorraad mag ook bij hen niet meer zo snel oplopen. En zelfs ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling en groei hebben invloed op jouw bedrijf. Kijk maar eens naar de krapte op de arbeidsmarkt en de moeite die veel bedrijven hebben om aan gekwalificeerde medewerkers te komen.
Deze en andere ontwikkelingen hebben wel degelijk invloed op jouw bedrijf. Je kunt er je kop voor in het zand steken. Of juist iets mee doen. En dat laatste is verstandiger dan wegkijken van hetgeen op je af komt en mogelijk invloed heeft op jouw bedrijf, de bedrijfsvoering en het zakelijk succes. Want als je de ontwikkelingen op de markt en in die van jouw klanten beter kent, kun je daar met jouw bedrijf beter op inspelen. De mate van marktgerichtheid bepaald daarom naast vakkennis en kunde een belangrijke factor voor het succes van jouw bedrijf. Uit onderzoek blijkt dan ook dat een hoge mate van marktgerichtheid loont.
Meer te weten komen hoe je de marktgerichtheid van jouw maakbedrijf kunt verbeteren? Neem gerust contact met me op of overweeg deelname aan de opleiding Business Development in technische B2B van STEM Industrial Marketing Community.