‘Geen ontwerp zonder reden’ – een filosofie die innovatie stimuleert

Vaisala

Het leidende mantra op de ontwerpafdeling van Vaisala is ‘geen ontwerp zonder reden’. Het klinkt vanzelfsprekend, maar wat ze echt bedoelen is ‘geen ontwerp zonder een geldige reden’, omdat ze van mening zijn dat te veel bedrijven functies aan hun producten toevoegen die geen waarde toevoegen voor klanten.

Als hoofd van het ontwerpteam bij het Finse meettechnologiebedrijf Vaisala speelt Sauli Laitinen een belangrijke rol bij het behouden en verbeteren van de langdurige reputatie van het bedrijf op het gebied van kwaliteit en innovatie. Een zware verantwoordelijkheid, zou men kunnen denken, voor iemand met twee diploma’s in de psychologie, maar Sauli benadrukt graag dat goed ontwerp geworteld is in een diep begrip van het gedrag van de klant. Na 14 jaar te hebben gewerkt in onderzoek en ontwikkeling bij Vaisala, zegt Sauli: ‘Ik heb het geluk om te werken in een ‘ideeënfabriek’, wat net zo spannend is als toen ik begon.’ Dus namen we deze gelegenheid te baat om hem te vragen hoe belangrijk productontwerp is bij Vaisala, hoe het van invloed is op het bedrijfsmerk en waarom er ‘geen ontwerp zonder reden’ is.

Vaisala en nieuwsgierigheid

De geschiedenis van Vaisala gaat terug tot de jaren 1930, toen de oprichter van het bedrijf enkele van de werkingsprincipes van een radiosonde uitvond. Nieuwsgierigheid, de wens om uitdagingen aan te gaan en een buitengewone innovatievermogen blijven de kern van het bedrijf. Vandaag de dag is die focus op innovatie nog steeds even sterk en heeft het de ontwikkeling van een breed scala aan technologieën mogelijk gemaakt die zijn ontworpen om waarnemingen te leveren voor een betere wereld. Met ongeveer 1.900 werknemers exporteert Vaisala nu 98% van zijn productie naar meer dan 150 landen.

Vorm volgt functie

Ontwerp is uiteraard belangrijk voor elk bedrijf dat nieuwe producten ontwikkelt en produceert, maar voor Vaisala is ontwerp iets groots; het definieert het hele bedrijf. Bij het ontwerpen van producten stellen Vaisala-ontwerpers zichzelf de vraag: “Voelt dit als een Vaisala-product?” Door dit te doen, beoordelen ze niet alleen het fysieke uiterlijk, hoewel dat op zichzelf belangrijk is; ze vragen ook of het product voldoet aan de behoeften van de klant, evenals de hoogste normen van nauwkeurigheid, betrouwbaarheid, levensduur en gebruiksgemak. Zoals Sauli zegt: “Onze klanten verwachten dat onze producten de beste zijn op de markt, dus we mogen hen niet teleurstellen en zullen dat ook niet doen.”

Geen enkel idee is een slecht idee

De filosofie van het ontwerpteam is om buiten de gebaande paden te denken; vol vertrouwen in de wetenschap dat niemand zal worden bekritiseerd voor ‘het dromen van het onmogelijke’.

Ideëen voor nieuwe marktleidende producten kunnen uit een breed scala aan bronnen komen, maar ze moeten allemaal iets bieden dat momenteel niet beschikbaar is, en ze moeten klantenproblemen beter oplossen dan elk ander product. Volgens het mantra ‘geen ontwerp zonder reden’ is er geen mogelijkheid om ontwerpinspanning te verspillen aan werk dat geen waarde toevoegt in de ogen van klanten. “Te vaak,” legt Sauli uit, “ontwikkelen bedrijven producten of productfuncties die geen echte waarde toevoegen voor gebruikers. Dit kan gebeuren wanneer ontwerpers niet in contact staan met klanten. We doen dan ook ons uiterste best om ervoor te zorgen dat al onze kandidaat-producten volledig op de gebruiker zijn gericht en zijn ontworpen voor hun beoogde toepassing.”

Het vinden van de juiste problemen om op te lossen is een vaardige activiteit. Voor Vaisala houdt dit in dat product- en toepassingsexperts eropuit worden gestuurd om klanten te bezoeken en te observeren terwijl ze hun normale werk doen. Sauli zegt: “Als je mensen alleen vraagt wat ze willen, bestaat het gevaar dat je slechts de helft van het verhaal krijgt, dus het is belangrijk om ze in hun werk te observeren; de juiste vragen te stellen en verborgen behoeften te vinden, wat betekent dat de onderzoekers een diep begrip moeten hebben van de klanten en hun bedrijven. Een belangrijk expertisegebied is de combinatie van toepassingskennis en het vermogen om antwoorden te geven op vragen waarvan klanten niet eens wisten dat ze ze hadden.”

Het was interessant om op te merken dat toen we met Sauli spraken, hij nooit concurrenten noemde. Toen we vroegen waarom, zei hij: “Natuurlijk, als je een marktleider wilt zijn, moet je jezelf constant benchmarken, maar vanuit een productontwerp- en ontwikkelingsperspectief heeft het geen zin om concurrenten te volgen. Als je dat doet, loop je altijd achter de feiten aan. Daarom zijn we in voortdurende dialoog met onze klanten; op zoek naar mogelijkheden om hun verwachtingen te overtreffen en de markt te verstoren.”

Ideefabriek Vaisala

Nieuwe productideeën worden gebracht naar multidisciplinaire workshops waarbij personeel uit verschillende afdelingen betrokken zijn. Sauli benadrukt het belang hiervan en zegt: ‘We moeten elk klantcontactpunt in de productreis overwegen, wat meer betekent dan alleen de werking ervan; het betekent ook productie, verpakking, transport, assemblage, configuratie, onderhoud, kalibratie, verwijdering of recycling. Elke stap van de productreis wordt in kaart gebracht zodat het ontwerpteam potentiële problemen kan voorspellen en voorkomen.

“We moeten ook die verborgen mogelijkheden voor verbetering vinden. Als een klant bijvoorbeeld momenteel een taak voltooit met twee personen in een bepaalde periode, kan het doel van het ontwerpteam zijn om één persoon in een fractie van die tijd in staat te stellen het te doen.”

Gedurende het ontwerpproces zal het team blijven vragen of het product een echt klantprobleem oplost en of het nog steeds aanvoelt als een Vaisala-product. Als een idee deze tests doorstaat, worden schetsen en mock-ups gemaakt voor vroege validatie van het concept.

Mock-ups worden beoordeeld op hoe effectief ze een probleem van de klant oplossen; hoe breed de oplossing zou worden aangenomen; hoe aangenaam de gebruikerservaring zou zijn; hoe het zou worden geassembleerd of geconfigureerd; hoe nauwkeurigheid en betrouwbaarheid kunnen worden gegarandeerd, en hoe goed het product eruit zal zien en aanvoelen. Al deze evaluaties richten zich op het perspectief van de gebruiker, maar het is ook noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het product voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de klant, die overwegingen kunnen omvatten zoals servicevereisten, levensduur, prijs, levensduurkosten, materialen en doorlooptijden.

“De vroege stadia van ideeëngeneratie en evaluatie zijn geweldig leuk”, zegt Sauli. “Maar zodra een kandidaat-product de conceptevaluatiestadium passeert, worden de dingen snel serieus.”

Naast evaluaties worden alle producten getest om hun betrouwbaarheid, duurzaamheid, stabiliteit en nauwkeurigheid in alle mogelijke omstandigheden te controleren, wat betekent dat producten moeten worden getest boven de verwachtingen van klanten. Sauli zegt: ‘We beschouwen onze specificaties als een prestatiebelofte, dus we testen onze ontwerpen grondig en herhaaldelijk om ervoor te zorgen dat we die belofte kunnen nakomen.”

Voorbeeld van een ontwerpproject: de slimme Indigo-familie

De Vaisala Indigo-familie van industriële meetinstrumenten heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als gevolg van een reeks productontwikkelingsprogramma’s met gemeenschappelijke doelen; elk daarvan loste specifieke klantproblemen op. Indigo is een geweldig voorbeeld van samenhangend denken in de ideeënfabriek van Vaisala. In een vroeg stadium realiseerde het team zich dat als een verscheidenheid aan producten als modulaire familie kon worden geharmoniseerd, ze tegelijkertijd een aantal belangrijke klantuitdagingen zouden oplossen.

De algehele doelstellingen van het ontwikkelingswerk waren om de continue stroom van gegevens mogelijk te maken; het vermijden van procesdowntimes en het verbeteren van de gegevensvisualisatie. Na een uitgebreid ontwikkelingsprogramma is het nu mogelijk om alle belangrijke parameters van Vaisala te meten met technologieën uit de modulaire Indigo-familie, en er worden regelmatig nieuwe producten aan de serie toegevoegd.

De Indigo-serie omvat intelligente, uitwisselbare, zelfstandige meetprobes en optionele zenders; die allemaal configureerbaar zijn met Vaisala Insight PC-software. De Indigo-compatibele probes meten belangrijke parameters zoals vochtigheid, temperatuur, druk, dauwpunt, CO2, H2O2 of vochtigheid in olie. Belangrijk is dat elk van de slimme probes als een zelfstandig apparaat kan werken, wat draagbaarheidsvoordelen biedt voor klanten. Een belangrijk voordeel is dat processen continu kunnen werken, omdat elke probe kan worden vervangen door een andere.

Samenvatting

De ontwerpfilosofie van Vaisala kan worden samengevat in drie woorden: inzichtelijk, compleet en puur. Inzichtelijke ontwikkelingsprogramma’s zijn gebaseerd op een diep begrip van de behoeften van klanten, gecombineerd met de vastberadenheid om innovatieve oplossingen te vinden. De oplossingen moeten compleet zijn, in die zin dat ze zowel software als hardware kunnen omvatten, die harmonieus samenwerken om de nieuwste technologieën te benutten om zowel potentiële gebruikers tevreden te stellen als te enthousiasmeren. Last but not least moet het nieuwe product puur zijn – dit betekent dat het geloofwaardig en herkenbaar moet zijn als een Vaisala-product. Bovendien moet het ontworpen zijn voor een daadwerkelijke klantbehoefte, waarbij de hoogste normen in de markt worden gesteld met essentiële functies zoals nauwkeurigheid en betrouwbaarheid op lange termijn.

Tot slot is er natuurlijk geen plaats voor gimmicks in de ideeënfabriek van Vaisala, omdat er geen ontwerp zonder reden is.

Meer informatie bij Vaisala

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie