Uitdagingen voor de industrie: wat staat technische bedrijven te wachten?

Recent kwam de redactieraad van IndustrieVandaag bijeen. In de ochtend kregen we bij Tata Steel een mooi doorkijkje over de uitdagingen waar deze staalproducent voor staat om minder fijnstof, andere schadelijke stoffen en CO2  uit te stoten. En daarnaast ook nog eens haar processen aan te passen en personeel voor te bereiden op het ‘Groen Staal plan’.  Tata Steel is zeker niet het enige technische/industriële bedrijf dat voor een meervoud aan uitdagingen staat. Zo bleek tijdens het vervolg van deze meeting. De deelnemers hieraan benoemden daarin vanuit verschillende invalshoeken, trends en ontwikkelingen, de uitdagingen voor industriële/technische bedrijven. Issues die bepalend zijn voor de toekomst van die bedrijven. Dus ook uw bedrijf.

Onder meer de volgende thema’s en de mogelijke consequenties voor bedrijven werden besproken. De komende tijd zal ik daar stuk voor stuk dieper op inga. Temeer omdat ze in mijn optiek niet alleen met innovatieve producten of efficiënte processen te maken hebben. Maar ook met een doordachte marktaanpak en dus met strategische marketing. Want ondernemingen die actief en op een gestructureerde wijze kijken naar ontwikkelingen die van invloed zijn op het bedrijf, de eigen markt maar ook op de markten van hun afnemers, zijn beter in staat om in te spelen op veranderingen en hun concurrentiepositie te verbeteren.

1. Arbeidsmarkt en kennisuitstroom

Het tekort aan technisch personeel is al langer een probleem. Enerzijds hebben bedrijven daardoor te maken met een lage instroom van gekwalificeerd personeel. Het tekort hieraan wordt versterkt door de uitstroom van ervaren vakmensen die met pensioen gaan. Hierdoor ontstaat ook nog eens een kenniskloof die niet zomaar opgevuld kan worden. Bedrijven moeten daarom investeren in kennisborging, kennisoverdracht en automatisering om de productiviteit op peil te houden.

2. Innovatie en concurrentiepositie

De concurrentiekracht van Nederlandse en Europese maakbedrijven staat onder druk. Enerzijds nog steeds doordat in met name Azië arbeid relatief goedkoop is en tegen lagere kosten geproduceerd kan worden. Maar inmiddels doordat die regio ook steeds innovatiever wordt. Bedrijven in Europa staan daarom voor de uitdaging om door slimmer en sneller te innoveren de time-to-market te verkorten. Maar ook om anders naar de eigen concurrentiepositie te kijken en misschien zelfs nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, zoals servitisering (diensten toevoegen aan producten).

3. Energievoorziening en duurzaamheid

De energietransitie biedt kansen maar kent ook obstakels: netcongestie en trage vergunningsprocedures remmen de groei van industriële bedrijven. Duurzame initiatieven zoals elektrificatie en waterstofproductie lopen vast door beperkingen in de infrastructuur. Dit maakt het voor bedrijven moeilijk om aan toekomstige wetgeving en duurzaamheidsdoelen te voldoen. En toch blijft de druk vanuit de politiek door wet- en regelgeving hoog om te werken aan. Afwachten op wat komen gaat lost echter weinig op. De zoektocht naar mogelijke oplossingen wellicht wel.

4. Circulariteit en strengere regelgeving

Nieuwe EU-wetgeving stelt hogere eisen aan circulariteit en materiaalgebruik. Bijvoorbeeld de introductie van productpaspoorten, die fabrikanten verplichten om materialen transparant te documenteren. Dit kan de kosten verhogen, maar biedt ook kansen voor bedrijven die circulair ontwerpen en innovatieve recyclingoplossingen ontwikkelen.

5. Industriepolitiek en strategische samenwerkingen

De geopolitieke instabiliteit, zoals handelsbeperkingen en veranderende aanvoerketens, dwingt bedrijven om strategischer samen te werken binnen ecosystemen. Denk aan initiatieven zoals de Europese CHIPS Act, die ervoor moet zorgen dat Europa minder afhankelijk wordt van Aziatische halfgeleiders. Bedrijven die op tijd inspelen op deze veranderingen, kunnen concurrentievoordelen behalen.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Bovenstaande uitdagingen laten zien dat technische bedrijven zich moeten voorbereiden op een toekomst waarin flexibiliteit, snelheid en strategische marktinzichten steeds belangrijker worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je organisatie de juiste keuzes maakt?

Op dinsdag 25 maart organiseert de STEM Industrial Marketing Community een (gratis) masterclass waarin we dieper ingaan op deze thema’s. Spreker Albert-Jan Swart (sectoreconoom industrie, ABN AMRO) deelt zijn inzichten over marktontwikkelingen en wat ze betekenen voor jouw bedrijf.

Daarna bespreken we samen hoe je marktinformatie effectief inzet om je concurrentiepositie te versterken. Van harte welkom.

📅 Dinsdag 25 maart 2025
🎤 Spreker: Albert-Jan Swart (sectoreconoom industrie, ABN AMRO)
💡 Onderwerp: Marktontwikkelingen en wat ze betekenen voor jouw bedrijf

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.