Door: Janet Kooren, Hoofdredacteur IndustrieVandaag - 2 december 2022 |
Op de website van Peeters Robotic Solutions staat een prikkelende kreet: ‘if a robot isn’t the solution, you’ve got the wrong problem’. Als dat niet nieuwsgierig maakt?
Edwin Peeters, oprichter en directeur, vertelt ons graag over hoe hij en zijn medewerkers zijn klanten helpen en pas vertrekken als alles naar wens is. In zijn carrière reisde hij als robot-engineer al vier keer de wereld rond. Met Peeters Robotic Solutions levert hij totaaloplossingen met industriële robots, cobots en zelfs mobiele robots. Hij houdt ervan om de dingen net even anders te bekijken en komt zo met oplossingen die de klant aangenaam verrassen. Het zijn uitdagende tijden voor iedereen die zich met automatisering bezighoudt. “Bij Peeters Robotic Solutions proberen we creatief om te gaan met de leverproblemen van componenten. Soms zoeken we naar wat er wél beschikbaar is en soms moeten we een andere oplossing bedenken met een andere techniek.”
Of de vraag nu groot of klein is, Peeters denkt mee met de klant om te zien of en hoe iets het beste geautomatiseerd kan worden en of het zinnig is. We werken met bekende robotfabrikanten zoals ABB, Fanuc en UR “We kijken hoe we een probleem op kunnen lossen door het automatiseren van bepaalde handelingen. En hoe dat het slimste kan, bijvoorbeeld door wisselgrijpers van 3D-geprinte onderdelen bij een robotarm. Onder andere voor de GoBot10 en de GoBotPro Palletise Solution. Dat zijn de door Peeters ontwikkelde mobiele palletiseeroplossingen die heel eenvoudig en veilig toe te voegen zijn aan bestaande porductielijnen. Plug & Play.” Peeters vertelt over een project met een multimovesysteem waarbij 3 robots op 1 besturing zijn aangesloten. En over een vraag waar vanaf een lift op verschillende niveaus gestapeld moest worden. “Daar kwamen wij met een oplossing waar nog niemand aan gedacht bleek te hebben en die nu wordt uitgevoerd.”
“We proberen letterlijk en figuurlijk out-of-the-box te denken. Als er een idee ontstaat, dan laten we dat eerst landen en werken het daarna pas verder uit.” In de markt ontstaat nu vraag naar multiverpakkingen. Daarbij wordt een doos gepakt met verschillende producten. Dat vraag een hele flexibele pick&place-oplossing. En het is erg arbeidsintensief, dus de wens om dit te automatiseren is groot. Daar zijn we onder anderen mee aan het werk.”
En dat met een steeds verder groeiend team waarbij nog een uniek gegeven om de hoek komt kijken: het kost hem geen moeite om personeel te vinden. Sterker nog: “ze benaderen ons zelf!” Natuurlijk is het dan nog wel zaak om te kijken of diegene ook de gewenste mentaliteit heeft. “Wij gaan door tot we de oplossing hebben en hebben hele korte lijntjes met onze klanten. We hebben een goede sfeer en vertrouwen, zowel onderling als met onze klanten, dat levert een hoge betrokkenheid op die je terugziet in de service en ondersteuning en dat wordt enorm gewaardeerd.”
Die pragmatische instelling vindt Peeters ook bij Parts On Demand. “Het blijkt dat Parts On Demand echt wel de partij is als het gaat om het 3D-printen van kwalitatief hoogstaande producten. We waren ooit bij een andere partij belandt, die ons voor het betere werk ook naar Parts On Demand verwees. Bovendien is het gevoel goed, ze denken ook echt actief mee, net zoals we dat zelf graag doen met onze klanten. We betrekken al onze medewerkers bij de gesprekken, want het is belangrijk dat iedereen de mogelijkheden kent. We hebben zelf ook een 3D-printer staan, met kunststof draad, maar dat is echt wel andere koek. Die gebruiken we puur om vormen te testen, maar als het stevig moet, dan bestellen we het bij Parts On Demand. Laatst heb ik ook een klant naar hen verwezen, omdat ze gewoon goed werk leveren.” In de werkplaats laat hij een gripper zien van een robot. “Kijk, dit is zo niet geschikt om toe te passen op een cobot. De hoeken zijn te scherp en daar kan iemand zich aan verwonden.” Hij plaats er zachte afgeronde kappen op, die ook nog eens voorzien zijn van het Peeters logo. “Met deze afgeronde kappen van zachte flexibele kunststof kan deze gripper dus ook op een cobot worden gebruikt.”
Een productiebedrijf kan zich vaak geen stilstand veroorloven, die moet je snel kunnen helpen. “We staan voor ons product en springen gelijk in op een vraag van een klant. We hebben meestal connecties met het hoofd van een technische dienst. Dan kunnen we dus in overleg heel goed de urgentie inschatten en maken we als dat nodig is ook ruimte in onze agenda. Geen regeltjes maar actie, en dat wordt gewaardeerd. Dat komt uiteindelijk ook weer bij je terug.”
Peeters begon als tekenaar/constructeur en werd door een directeur bij zijn toenmalige werkgever Van Uitert op een robotiseringsproject ingeschakeld. “Hij zag dat in mij, en hij bleek gelijk te hebben. Toen ik eenmaal het resultaat zag, was ik verkocht. Ik vond het heel gaaf! Mijn specialisatie tot robot engineer heb ik volledig on the job gedaan, ook later bij CSI. Het was wel echt een hele andere tak van sport natuurlijk, van mechanisch-elektrisch tot aan de software.”
Hij was dus nogal veel van huis. Toen hij vader werd, was de wens om vaker thuis te zijn de aanleiding om voor zichzelf te beginnen. “De eerste jaren verhuurde ik me als software-engineer en toen kwamen er grotere projecten op mijn pad.” En de rest is geschiedenis, zeggen ze dan wel. Zijn bedrijf Peeters Robotic Solutions groeide en groeit nog steeds. Hij verwacht volgend jaar een uitbreiding van zijn bedrijfsruimte te kunnen – of moeten – realiseren. “Ik houd wel het liefst alles in één pand. Het is fijn als de lijnen kort zijn en de klanten die hier komen voor overleg of training ook direct in de werkplaats kunnen kijken. Die sfeer houden we er graag in.”
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.