Door: Redactie - 8 december 2020 |
Het TU Delft Solar Boat Team heeft in de afgelopen jaren succesvolle prestaties neergezet met haar boten op zonne-energie. Hiermee hebben zij laten zien wat de techniek waard is. Dit jaar neemt het team de volgende grote stap om een boot te ontwerpen en te bouwen die vaart op waterstof. Met het project, genaamd Hydro Motion, werken de teamleden toe naar een enorm uitdagende wedstrijd; de Solar & Energy Boat Challenge die volgend jaar juli in Monaco zal plaatsvinden.
Het ontwerp van de boot waarmee het team zal deelnemen aan die race wordt begin volgend jaar online bekend gemaakt in een design presentatie. De boot wordt dit jaar ontwikkeld door 21 ambitieuze studenten die hiermee de maritieme sector, momenteel een grootverbruiker van fossiele brandstoffen, willen inspireren sneller te bewegen naar een groene toekomst.
DreamTeams van de TU Delft bestaan volledig uit studenten die een jaar lang hun studie aan de kant zetten om aan uitdagende en vernieuwende projecten te werken. Hiermee leiden zij ruimdenkende ingenieurs op. Het TU Delft Solar Boat Team zet zich al jarenlang in om de maritieme industrie te laten zien wat er allemaal mogelijk is met groene energie. Dit doen zij door elk jaar een geheel vernieuwende boot te ontwerpen, bouwen en racen die efficiënt kan varen op slechts een klein beetje groene energie.
Afgelopen jaren voeren en vlogen deze boten op zonne-energie, opgewekt door de zonnepanelen op de boten. Dit jaar gaat het team een stap verder. Op de boot die het team aan het ontwikkelen is zullen geen zonnepanelen meer zitten, maar zal groene energie zijn opgeslagen in de vorm van waterstof. De brandstofcel die in de boot aanwezig is om waterstof om te zetten naar elektriciteit produceert bijna geen broeikasgassen maar puur water.
De overgang van zonne-energie naar waterstof is een ambitieus plan waar het team erg enthousiast over is. De teamleden werken toe naar het hoogtepunt van het jaar; de Solar & Energy Boat Challenge die juli 2021 in Monaco zal plaatsvinden. Hier zal het team in een spectaculaire wedstrijd op open zee racen tegen andere boten die ook op groene energie varen.
Teamleden werken het hele jaar door hard aan het Hydro Motion project om de race in juli te winnen en denken dat ze met het gebruik van waterstof hun kansen zullen vergroten. Waterstof heeft een hoge energiedichtheid, wat betekent dat er veel energie zit in een klein beetje waterstof. Dit maakt waterstof heel interessant als medium voor groene energieopslag. Zo blijft de boot licht en kan het team snel en efficiënt varen.
Succesvolle praktijkverhalen zullen bijdragen aan het inspireren van de maritieme sector die op het moment nog steeds grootverbruiker is van fossiele brandstoffen. Samen kunnen we bewegen naar een groene toekomst met behulp van waterstof. Het Solar Boat Team heeft dit belangrijke doel voor ogen en wil laten zien wat er mogelijk is in de praktijk. De teamleden zien dat veel bedrijven hun Hydro Motion project met volle interesse volgen en zelf ook de potentie van waterstof zien.
Het thuiswerken als een van de maatregelen tegen het coronavirus vormt natuurlijk een extra uitdaging voor het team, zoals velen zullen ervaren. De teamleden laten zich daar niet door afschrikken. Zoals team manager Simone Vis ook wel zegt: “Dit jaar biedt extra uitdagingen door de onzekere corona situatie, maar we zijn creatief, flexibel, ambitieus en laten ons niet zomaar stoppen. Deze extra uitdaging geeft ons de energie om het uiterste uit onszelf en het team te halen.” Op 21 januari 2021 zal het definitieve ontwerp bekend worden gemaakt tijdens de design presentatie van het Solar Boat Team.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.