Toekomstvertrouwen als motor voor strategische keuzes

Toekomstvertrouwen

Toekomstvertrouwen is meer dan vertrouwen in economische ontwikkelingen; het gaat om het geloof in én het vermogen van een organisatie om zich aan te passen aan onzekere en veranderende omstandigheden.

Uit onderzoek van Universiteit Twente en STEM Industrial Marketing Community blijkt dat toekomstvertrouwen een cruciale motor is achter strategisch gedrag en investeringsbereidheid van ondernemingen, met name in de technische maakindustrie.

Veel MKB-bedrijven laten zich nog sterk leiden door korte-termijnindicatoren zoals producentenvertrouwen, economische verwachtingen of de NEVI PMI. Dat leidt vaak tot uitstel of heroverweging van investeringen, waardoor kansen op innovatie en concurrentievoordeel verloren gaan. Bedrijven die daarentegen actief vooruitkijken en scenario’s ontwikkelen voor de middellange (3 tot 5 jaar) en lange termijn (6–10 jaar), blijken beter te presteren – ook in tijden van onzekerheid.

Toekomstvertrouwen richt zich op interne factoren die beïnvloedbaar zijn, zoals innovatiekracht, kennisontwikkeling en wendbaarheid. Door deze in balans te brengen met externe factoren zoals wet- en regelgeving en geopolitieke ontwikkelingen, kunnen bedrijven risico’s beter inschatten en slagvaardiger beslissen over investeringen in mensen, innovatie en technologie.

Benieuwd hoe toekomstvertrouwen jouw strategische keuzes kan versterken? Lees het hele artikel hier.

Of kom naar de masterclass op 18 november die STEM Industrial Marketing Community organiseert in samenwerking met Universiteit Twente en diverse Regionale Ontwikkel maatschappijen. Lezers van IndustrieVandaag kunnen gratis deelnemen.

Datum: dinsdag 18 november 2025
Aanvang: 15.00 uur.
Duur: 2 uur
Locatie: Horizon Flevoland – Lelystad (adresgegevens volgen na aanmelding)

Via deze link kun je alvast jouw belangstelling voor deelname doorgeven en jouw plaats reserveren.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.


Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)