Door: Redactie - 15 oktober 2021 |
Sneller, veiliger, efficiënter: de Zwitserse spoorgoederenvervoerder SBB Cargo en PJM, de Oostenrijkse systeemspecialist voor het spoorvervoer, werken samen aan de ontwikkeling van een “intelligente goederentrein”. Voor de in het kader van dit toekomstproject geteste geautomatiseerde remmentest kiezen SBB Cargo en PJM voor het automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz.
Met gedigitaliseerde en geautomatiseerde processen kunnen de stiptheid en betrouwbaarheid van het spoorwegvervoer worden verbeterd. In het toekomstproject “Intelligente goederentrein” gaat het de projectpartners, waartoe toonaangevende Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse bedrijven in het goederenvervoer per spoor en de spoorwegspecialist PJM behoren, vooral om de gedeeltelijke automatisering van de treinvoorbereiding. Nieuw ontwikkelde communicatie- en cloudoplossingen in combinatie met bijpassende sensoren moeten helpen om de controle van de remmen vóór vertrek aanzienlijk eenvoudiger en tegelijkertijd veiliger te maken.
Een van de eerste stappen in de richting van een intelligente goederenwagon is het automatiseren van de remmentest, die tot nu tijdrovend is: het technisch personeel test bij elke nieuw geformeerde trein direct op de wagon handmatig de werking van de remmen. In de toekomst moet dit vanuit veiligheidsoogpunt geautomatiseerd plaatsvinden. Rangeeractiviteiten en de desbetreffende spoorzone profiteren door meer veiligheid voor of op de plaats van actie.
Het automatiseringsbedrijf Pilz ontwikkelde samen met PJM een totaaloplossing bestaande uit hardware en goedgekeurde applicatiesoftware voor een geautomatiseerde remmentest: tot de op de goederenwagons geïnstalleerde oplossing behoort het speciaal voor automatiseringstaken in de spoorwegindustrie ontwikkelde automatiseringssysteem PSS 4000-R. Het besturingssysteem bepaalt de toestanden van de remmen en stuurt deze door naar een eveneens op de wagon geïnstalleerd telematicasysteem. De besturingsoplossing is via het lokale radiosysteem met de tablet van de machinist en via de mobiele communicatiestandaard LTE met het webgebaseerde backend systeem verbonden. Hierdoor is de machinist altijd op de hoogte van de actuele toestand en de werking van de remmen en hoeft hij dit niet vóór elk vertrek handmatig en voor elke wagon te controleren.
Het aantal foutbronnen “vóór vertrek” kan zo worden verminderd, de treinvoorbereiding verloopt sneller. Bij een 500 meter lange goederentrein zorgt de geautomatiseerde remmentest voor een tijdbesparing van maar liefst 30 minuten. Dit leidt tot een flinke verbetering van de stiptheid en betrouwbaarheid (lees efficiëntie) van het spoorwegvervoer.
Meer informatie over de automatiseringsoplossingen van Pilz voor de spoorwegsector vindt u hier.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.