Door: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community) - 13 november 2025 |
“Waarom zou ik een plan maken voor vijf jaar? Tegen die tijd is alles toch anders.” Die opmerking hoor ik vaker in gesprekken met managers in de maakindustrie. Natuurlijk, de wereld verandert snel: economische omstandigheden, (geo)politieke spanningen, technologische ontwikkelingen, wet- en regelgeving en vooral de onzekerheid daarover. Ook het gedrag van verandert. Factoren waar je weinig of geen invloed op hebt. Juist daarom is vooruitkijken belangrijker dan ooit. Het voelt soms als een gok wagen, maar is in werkelijkheid het maken van strategische keuzes die bepalen of jouw bedrijf kansen benut of mist. Want voorspellen wat er gebeurt is niet mogelijk maar door scenario’s te verkennen en keuzes te maken, houd je jouw maakbedrijf wendbaar.
Veel ondernemers/managers laten zich leiden door indicatoren zoals producentenvertrouwen of de inkoopmanagersindex. Waardevolle cijfers, maar ze vertellen vooral iets over de afgelopen periode of hooguit de verwachtingen voor een aantal aankomende maanden. Niet over de vraag hoe jouw bedrijf er over vijf of tien jaar uitziet. En toch is dat de horizon waarop beslissingen over innovatie, investeringen en mensen hun echte waarde bewijzen.
Technologische ontwikkelingen, demografische verschuivingen en wet- en regelgeving zijn geen verrassingen die zomaar opkomen. Je weet dat ze eraan komen. Alleen niet precies hoe ze uitpakken. Dat maakt onzeker maar betekent niet dat je dan maar af moet wachten tot het gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan de krapte op de arbeidsmarkt. Die is er nu en houdt zeker tot 2040 aan. Zelfs als er door een dip in de economie het aantal mensen zonder baan toeneemt. Dat is maar tijdelijk van aard; want vanuit demografische ontwikkelingen is al langer bekend dat de beroepsbevolking de komende 15 jaar blijft krimpen. Of kijk eens naar het Europese verbod op nieuwe auto’s met brandstofmotoren dat naar verwachting in 2035 ingaat Die ‘deadline’ kan misschien nog wat opgerekt worden. Maar het is eerder de vraag in welk jaar, dan de vraag of die wet er ooit komt. En dat betekent toch dat wie nu niet nadenkt over de gevolgen, straks achter de feiten aanloopt
Vooruitkijken vraagt om meer dan vertrouwen in de economie. Het vraagt om vertrouwen in de kracht van de eigen organisatie: het vermogen om te innoveren, kennis te ontwikkelen en wendbaar te blijven. Dat noemen we ‘toekomstvertrouwen’. Bedrijven die daarop bouwen, durven te investeren in mensen, technologie en processen – ook als de korte termijn onzeker is. Onderzoek van STEM Industrial Marketing Community en Universiteit Twente laat zien dat toekomstvertrouwen bepalend is voor strategische keuzes en investeringsbereidheid van bedrijven.
Een meerjarenplan is dan ook geen star document, maar een richtingwijzer. En geeft toekomstvertrouwen waarbij de eigenkracht van de organisatie gecombineerd wordt met scenario’s voor ontwikkelingen in de toekomst. Bedrijven die dergelijke scenario’s verkennen, presteren beter – juist in tijden van onzekerheid. Niet omdat ze alles weten, maar omdat ze voorbereid zijn.
Vooruitkijken is dan ook geen luxe en ook geen gokje wagen, maar noodzaak. Het geeft richting, houvast en slagkracht. En het begint bij de vraag: vertrouw jij op de toekomst van jouw bedrijf – en vooral op je vermogen om die toekomst vorm te geven?
Hoe maak je nu inzichtelijk waar je als ondernemer/manager in de maakindustrie jouw vertrouwen in de toekomst op baseert. Je komt er meer over te weten tijdens de (gratis) STEM van de Master van dinsdag 18 november van STEM-imc. Daarin gaan we dieper in op dit onderzoek, het verschil tussen vertrouwen in de toekomst en ‘toekomstvertrouwen’. En op de betekenis ervan voor technische B2B bedrijven, hun strategische keuzes en investeringsbereidheid. Ook voor het bedrijf waar jij bij betrokken bent.
Je bent van harte welkom om deel te nemen aan deze STEM van de Master en meer te weten te komen over het opbouwen van ‘toekomstvertrouwen’, welke elementen daarbij een rol spelen en hoe je dit ook meetbaar kunt maken.
Deze masterclass organiseert STEM-imc in samenwerking met diverse Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen, Dr. Raymond Loohuis en Milan te Velde (Universiteit Twente).
Datum: dinsdag 18 november
Aanvang: 15.00 (inloop vanaf 14.30 uur)
Duur: 2 uur + napraten met een drankje tot 18.00 uur
Locatie: Horizon Flevoland – Lelystad (adresgegevens ontvang je na aanmelding)