Door: Redactie - 10 februari 2023 |
Flexibilisering in de productie is een hot topic. Dat weten ze allang bij TechNikkels. Vanuit jaren verpakkingskennis binnen verschillende branches maken ze in Holten nu een complete range aan verpakkingsoplossingen die overweg kunnen met verschillende soorten dozen, doppen, potjes, jerrycans of flessen. Niet voor niets groeit het bedrijf al voor de zoveelste keer uit zijn jasje. SICK is er hofleverancier en -adviseur van alle sensoroplossingen.
TechNikkels begon in 2002 als engineeringsbureau. Thijs Krijgsman, manager Sales & Services vertelt: “De huidige directeur, Henk Nikkels, kwam al jaren voor verschillende verpakkingsvraagstukken bij bedrijven uit allerlei branches over de vloer. Wat hij telkens weer zag, is dat klanten een sluit- of vulmachine hadden staan die maar voor een beperkt aantal flessen of doppen kon worden gebruikt. Wilde de klant een andere fles of dop, dan was de machine niet meer geschikt. Henk was er goed in om die machines te modificeren, zodat de klant toch door kon produceren.”
“Op basis van zijn kennis van verschillende bedrijfstakken ontwikkelde Henk door de jaren heen steeds meer dedicated machines. Daar onstond het idee van onze eigen lijn met flexibele machines. Deze eigen lijn verpakkingsmachines is inmiddels ver doorontwikkeld: unscramblers, depalletizers, vul-sluitmachines, casepackers, multiformaat-doosopzetters. Al deze machines zijn standaard geschikt voor een grote range aan producten. In de regel vinden ze hun weg naar klanten die veel verschillende producten over hun lijnen verwerken. Met onze machines gaat omstellen heel snel. Soms is een druk op de knop al genoeg. Zo dringen we de downtime verder terug.”
De kracht van TechNikkels zit niet alleen in de flexibiliteit van machines, maar ook in de servicegerichtheid van de organisatie. “We merken dat klanten graag bij ons aankloppen vanwege ons totaalconcept. Wilden ze vroeger nog wel eens losse machines, besturingen en bedieningen bij andere leveranciers kopen, nu kiezen ze voor onze volledige lijn. Want als alles verschillend is, heb je voor onderhoud en storingen allemaal verschillende partijen nodig. Tegenwoordig is het voor hen ook nog eens moeilijk om goed gekwalificeerde operators te vinden. Hoe houd je dan je productiviteit op peil? Wij spelen daarop in met uitstekende service. Zowel met de enorme mogelijkheden die digitalisering ons biedt, als traditionele zaken zoals een goed spare-parts aanbod en trainingen. En omdat we onze machines bij voorkeur binnen een beperkte regio verkopen, namelijk de Benelux, zijn we ook altijd fysiek in de buurt.”
Sinds 2015 bouwt TechNikkels al hard aan ontwikkelingen als remote support. “We kunnen op afstand altijd even meekijken met de klant. Waar komen de foutmeldingen vandaag? Welk proces gaat niet goed? Vaak kunnen we met wat instructies op afstand al veel oplossen. Het contact houden we zo laagdrempelig mogelijk. Als een klant een probleem heeft, willen we snel helpen. Zelfs nu we zo hard groeien, willen we onze dienstverleningsgraad waar blijven maken.”
Aan de hoge servicegraad dragen ook de camera’s bij die in bijna elke TechNikkels-machine zitten. Krijgsman toont een voorbeeldscherm: “Kijk, hier kunnen we daadwerkelijk zien wat er op locatie in de machine gebeurt. Op deze tijdlijn zie je precies wanneer er iets fout is gegaan. Vervolgens open ik de beelden en kan ik zien dat deze dop met slangetje niet goed op de fles is geplaatst.”
Hoe staan klanten vanuit het oogpunt van dataveiligheid tegenover camera’s? “Natuurlijk staat het elke klant vrij om daarvoor te kiezen of niet. Sowieso kiezen we voor een VPN-verbinding die niet naar het bedrijfsnetwerk gaat, maar gewoon via de router loopt. In sommige situaties hebben klanten ook nog hun eigen veiligheidsmaatregelen ingericht zoals een eigen VPN of firewalls. De meeste bedrijven zien inmiddels de toegevoegde waarde van camera’s wel in.”
Inmiddels krijgen ook condition monitoring en OEE-monitoring steeds meer invulling bij TechNikkels. Met OEE-dashboards maken we van alle losse informatie uit de machine één inzichtelijk verhaal. Daarmee maken we alles supertransparant. Zakt de beschikbaarheid bijvoorbeeld opeens terug naar zo’n 60%, dan krijgen we daar in de heel nabije toekomst een notificatie van. Zo kunnen wij actie ondernemen, soms nog voor de klant het zelf merkt. Op deze manier geven we nog meer vorm aan onze strategie van ‘customer intimacy’.”
Om de dataveiligheid altijd gewaarborgd te hebben, werkt TechNikkels bij de ontwikkeling van het dashboard nauw samen met Lenze. “Het dashboard wat je ziet is samen met hen ontwikkelt. Zij hebben de ontwikkelaars en alle ISO 27001-certificaten, en wij kennen de behoeftes van onze klanten en ontwikkelen de machines waarvoor we de dashboards uiteindelijk gebruiken. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”
Met een verregaande digitalisering van service en onderhoud loopt TechNikkels voorop. De kwaliteit van hun machines staat al jaren op een hoog niveau. “Het is geen verkooppraat, maar klanten zijn gewoon happy met onze techniek.”
SICK mag daaraan een bijdrage leveren met verschillende sensoroplossingen: “Bijna alles is hier SICK-blauw. In deze sluitvulmachine gebruiken we bijvoorbeeld een SICK-vorksensor die detecteert of de dop te hoog op de fles zit, of ontbreekt. Een foute fles wordt afgevoerd. Verder zie je daar nog een Inspector van SICK. In die unit zetten we flessen rechtop. De visioncamera van SICK checkt dan of de fles in de juiste positie oriëntatie staat of moet worden bijgedraaid.”
De keuze voor SICK is voor TechNikkels een bewuste: “We staan voor hoogwaardige machines en we willen dan ook kwaliteit inkopen. Bovendien is SICK ook erg servicegericht, net als wij. Hun rayonmanager is hier vaak en helpt ons uitstekend met al onze applicatievragen. Hij heeft altijd wel een oplossing paraat. Vanmiddag is hij hier ook voor een nieuwe machine. Want we blijven onze productportfolio doorontwikkelen. Het is fijn dat SICK ons daarbij inspireert, bijvoorbeeld met IO-Link oplossingen.”
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.