Door: Redactie - 13 december 2022 |
Kenners in de transportwereld zullen heel goed weten wat een tachograaf is. Toch sommen we het toch nog een keer kort op. Een tachograaf is een apparaat dat in een voertuig wordt geïnstalleerd. Dit apparaat lijkt veel op de zwarte box van een vliegtuig. Het registreert allerlei belangrijke gegevens tijdens de rit. Denk aan tijd, afstand en snelheid. De chauffeur zet de tachograaf aan voordat hij begint met rijden en stopt deze telkens als er gestopt wordt.
Een tachograaf is voor veel voertuigen een verplichting. Dit geldt eigenlijk altijd als er voor het werk gereden wordt. Bekend voorbeeld zijn natuurlijk vrachtwagenchauffeurs, maar ook taxichauffeurs zijn hiertoe verplicht. Binnen veel bedrijven wordt de tachograaf dan ook vooral als verplichting beschouwd. Noodzakelijk kwaad. Omdat het nou eenmaal ‘moet’. Een tachograaf is echter veel meer dan dat. Het biedt veel voordelen. Zowel voor de chauffeur als het bedrijf waarvoor hij werkzaam is. Tijd om dieper in die voordelen te duiken.
De tachograaf is met een reden verplicht geworden. Voor deze verplichting was niet na te gaan hoe lang chauffeurs al gereden hadden. Hierdoor konden bedrijven de concurrentiestrijd met elkaar aan gaan door veel te lange ritten te rijden. De chauffeurs namen te weinig pauze en gingen uren achter elkaar door. Dit houdt geen mens vol. Dat was ook duidelijk te merken. Er gebeurden steeds meer ongelukken. Dankzij de tachograaf wordt het op de weg een stukje veiliger. De rij- en rusttijden worden namelijk voortaan geregistreerd. Indien er niet aan de wetgeving wordt gehouden, kan hier een flinke boete op komen te staan. Dit maakt dat er veiliger gereden worden en er ook aantoonbaar minder ongelukken gebeuren.
De tachograaf biedt niet alleen voordelen voor de bestuurder, maar ook zeker voor de wagenparkbeheerder. Hij is met behulp van de tachograaf namelijk in staat om veel beter een beeld te krijgen van de chauffeurs. Alle chauffeurs worden geregistreerd en de gegevens worden digitaal verzonden. Op die manier is rijgedrag op te merken, maar wordt het ook direct opgemerkt als er iets aan de hand is.
Heeft een chauffeur bijvoorbeeld een ongeluk gehad of staat deze met pech langs de weg? Dan wordt er direct een melding gemaakt. Zo is er sneller hulp ter plaatse en wordt het werk zo min mogelijk gehinderd.
Nog een groot voordeel van een tachograaf van Webfleet is dat deze meter zelf de uren registreert. Dit hoeft dus niet allemaal opgeschreven en gecontroleerd te worden.
Rijgedrag heeft een grote invloed op het brandstofverbruik. Toch is het vaak lastig om te ontdekken welke chauffeur de meeste brandstof verbruikt en waarom. Met een tachograaf analyse is dit een stuk makkelijker. De wagenparkbeheerder leest de gegevens eenvoudig uit en ontdekt al snel waar er fouten worden gemaakt. In samenspraak met de chauffeur kunnen er vervolgens oplossingen worden gezocht. Hierdoor worden onnodige kosten bespaart.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.