Door: redactie - 13 maart 2025 |
Supersonisch vliegen is een stap dichterbij commerciële toepassing gekomen dankzij een samenwerking tussen Boom Supersonic en NASA. Tijdens recente testvluchten van de XB-1, de demonstrator van Boom Supersonic, werd een iconische opname vastgelegd van het supersonisch vliegtuig dat door de geluidsbarrière breekt. Uniek aan deze test was dat er geen hoorbare sonische knal op de grond werd waargenomen. Dit is een doorbraak in de ontwikkeling van geluidsarme supersonische vluchten.
Op 10 februari 2025 voerde de XB-1 zijn tweede supersonische vlucht uit boven de Mojave-woestijn. NASA gebruikte Schlieren-fotografie om de luchtverstoringen rondom het toestel vast te leggen. Deze techniek maakt het mogelijk om schokgolven te visualiseren, die normaal onzichtbaar zijn voor het menselijk oog. Bij deze test werd een supersonisch vliegtuig op indrukwekkende wijze in beeld gebracht.
De XB-1 is het eerste zelfstandig ontwikkelde civiele supersonische vliegtuig in de Verenigde Staten. Tijdens de test werd niet alleen de aerodynamische prestatie geëvalueerd, maar werd ook geluidsoverlast op de grond gemeten. Uit analyse bleek dat de sonische knal niet hoorbaar was, dankzij een fenomeen dat bekend staat als Mach cutoff. Hierbij wordt de geluidsgolf zodanig afgebogen dat deze de grond niet bereikt. Het succes van deze test belooft veel goeds voor het verdere onderzoek naar het supersonisch vliegtuig.
De exacte registratie van de schokgolven vereiste een precieze uitvoering van de vlucht. Boom Supersonic’s testpiloot Tristan “Geppetto” Brandenburg vloog de XB-1 exact op het juiste moment en op de juiste locatie, zodat NASA de beelden kon vastleggen. Dit gebeurde met telescopen en speciale filters die luchtverstoringen detecteren.
Daarnaast ontwikkelde het ingenieursteam van Boom Supersonic geavanceerde software om het supersonisch vliegtuig naar specifieke coördinaten te begeleiden. De technologische samenwerking tussen NASA en Boom legde de visuele impact van supersonische vlucht vast en bevestigde de mogelijkheid om zonder hoorbare knal sneller dan het geluid te vliegen.
De tijdens deze tests verzamelde gegevens helpen nu bij de integratie van Boomless Cruise-technologie in Overture, het supersonische passagiersvliegtuig van Boom Supersonic. Dit toestel zal kunnen vliegen met een snelheid van Mach 1.3 zonder een hoorbare sonische knal te produceren. Dit maakt snellere transcontinentale vluchten mogelijk, zoals een reductie van 90 minuten op vluchten tussen de oost- en westkust van de Verenigde Staten.
Naast snelheid richt Boom Supersonic zich ook op duurzaamheid. Overture zal worden geoptimaliseerd voor het gebruik van tot 100% duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). Het vliegtuig heeft inmiddels 130 bestellingen en voorbestellingen van grote luchtvaartmaatschappijen zoals United Airlines, American Airlines en Japan Airlines.
In 2024 voltooide Boom de bouw van de Overture Superfactory in Greensboro, North Carolina. Deze fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 66 vliegtuigen en zal een centrale rol spelen in de ontwikkeling van supersonische commerciële luchtvaart. Hier wordt gewerkt aan de bouw van het nieuwste supersonisch vliegtuig.
Voor de aandrijving van Overture ontwikkelt Boom Supersonic de Symphony, een op maat gemaakte turbofan-motor. Toonaangevende partners zoals Florida Turbine Technologies, Colibrium Additive en StandardAero ondersteunen deze motor. Bedrijven als Collins Aerospace, Honeywell en Safran Landing Systems integreren de nieuwste innovaties in luchtvaarttechnologie. Naast commerciële toepassingen werkt Boom Supersonic samen met Northrop Grumman en de Amerikaanse luchtmacht voor militaire toepassingen van supersonische technologie.
De succesvolle tests van de XB-1 en de samenwerking met NASA tonen aan dat supersonisch vliegen zonder de overlast van een sonische knal binnen handbereik is. Geavanceerde aerodynamica, precisie-vluchtuitvoering en innovatieve technologieën leggen de fundamenten voor een nieuwe generatie luchtvaart met het supersonisch vliegtuig.