Door: redactie - 28 maart 2025 |
Als zzp’r timmer je lekker aan de weg, maar het kan natuurlijk altijd beter. In alle branches is de concurrentie groot waardoor het belangrijk is om jouw eigen onderneming voortdurend onder de aandacht te brengen. De beste manier om dit te doen is door reclame te maken. Maar omdat we in een digitaal tijdperk leven bereikt een advertentie in een (papieren) uitgave zoals een dagblad maar een klein deel van je doelgroep. Bovendien is dit een dure aangelegenheid, iets wat de meeste zzp’rs zich niet kunnen veroorloven. Maak daarom gebruik van de mogelijkheden die het internet je biedt. Er zijn veel social media kanalen, zoals bijvoorbeeld het populaire Instagram, waar je op eenvoudige en laagdrempelige manier in contact komt met je doelgroep.
Persoonlijk contact is heel belangrijk voor jouw onderneming. Mensen willen graag weten met welke persoon ze te maken hebben alvorens ze met iemand in zee gaan. Een ideale plek hiervoor is een beurs. Mensen bezoeken deze meestal met een speciale reden en daar kun jij op inspelen wanneer je daar jouw bedrijf promoot. Richt je stand op een zodanige wijze in dat de bezoekers bijna als vanzelf aangetrokken worden. Een mooie videopresentatie van jouw onderneming of een demonstratie van de producten die jij verkoopt en je hebt de gewenste belangstelling. Dat is de uitgelezen kans om een gesprek aan te knopen zodat mensen jou leren kennen. Zorg dat je promotiemateriaal bij de hand hebt waarmee je jouw naamsbekendheid vergroot. Laat bijvoorbeeld notitieboekjes bedrukken met een logo of de naam van jouw onderneming. Mensen zijn namelijk gek op cadeautjes. Door de bedrukking komt jouw onderneming echter wel, iedere keer wanneer men een notitie maakt, onder de aandacht. En dat is precies de bedoeling van zo’n relatiegeschenk. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om een tas te laten bedrukken en vult met informatie over je bedrijf, leuke gadgets en lekkere versnaperingen.
Marketing door middel van relatiegeschenken is dus een belangrijke factor voor naamsbekendheid, ook als je zzp’r bent. Heb je bijvoorbeeld een eigen webshop? Dan vinden klanten het geweldig wanneer ze een onverwacht cadeautje bij hun bestelling aantreffen. Een sleutelhanger voorzien van je bedrijfsnaam of een blikje pepermuntjes is al een heel leuk gebaar en wordt zeker gewaardeerd. Je mag overigens ook best laten zien dat jij duurzaamheid belangrijk vindt. Om dit duidelijk te maken kun je eco pennen bedrukken. Een pen is natuurlijk altijd handig en wanneer het er één is die vervaardigd is uit gerecycled of natuurlijk materiaal is dat een groot pluspunt voor jouw webshop. Zeker weten dat men hierdoor vaker een bestelling bij je plaatst en je aanbeveelt bij anderen.
Natuurlijk denk je als zzp’r groots. Je hebt uiteindelijk deze stap genomen om succesvol te worden. Maar dit bereik je alleen maar door klein te beginnen. Om je onderneming op de kaart te zetten zoek je het daarom eerst in je naaste omgeving. Een sportclub waar jij lid van bent sponsor je met tassen waarop jouw bedrijfsnaam prijkt. Omdat deze ook meegenomen worden naar andere plaatsen valt anderen deze bedrukking ook op. Dit blijft ‘hangen’ in het geheugen, dus op deze manier vergroot je vanzelf het bereik. Tijdens wedstrijden of andere evenementen bij jou in de buurt waar andere mensen op af komen kun je ook op subtiele wijze jouw onderneming promoten. Deel bedrukte zonnebrillen uit, caps met jouw logo of, wanneer het slecht weer is, regenponcho’s met een bedrukking. Deze items worden meegenomen naar huis en op een ander moment weer gebruikt. En zo breidt jouw naamsbekendheid steeds verder uit: zelfs tot over de grenzen van de regio waar je woont.
Niet alleen potentiële klanten trek je wellicht over de streep met een leuk weggevertje. Denk ook aan je huidige zakelijke relaties. Door het geven van een relatiegeschenk laat je zien hoe blij je met hen bent. Je spreekt je waardering uit door hen af en toe te verrassen met een attentie. Geef dan wel iets dat écht bij de klant en jouw eigen onderneming past. Een powerbank met bedrukking wanneer je in de ICT-wereld werkzaam bent of een geurkaars waarop jouw logo prijkt voor de klanten van jouw schoonheidssalon. Zo’n klein gebaar van jouw kant wordt zeker gewaardeerd waardoor er ook met anderen over gesproken wordt. Positief nieuws, want mond-op-mondreclame werkt nog steeds het beste.
Nu je weet dat marketing door middel van bedrukte relatiegeschenken een uitstekende manier is om je onderneming te promoten komt natuurlijk de volgende vraag bij je op. Wat gaat je dit kosten? Nou, dat valt reuze mee. Ook al heb je als zzp’r geen groot marketingbudget, de inkoopprijs van relatiegeschenken met een bedrukking kost je echt niet de kop. Leveranciers hebben regelmatig leuke acties of bieden kortingen aan. Koop op die momenten relatiegeschenken per bulk in, dat scheelt aanzienlijk. Ook al heb je maar een klein marketingbudget te besteden, giveaways zijn dé manier om reclame te maken. En dat helpt jou als zzp’r om jouw onderneming nog succesvoller te maken.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.