Door: Redactie - 9 september 2022 |
BASF stimuleert de automatisering en digitalisering van intralogistiek binnen en buiten. Bij de Zwitserse vestiging in Kaisten wordt dit bereikt met een bestuurderloos transportsysteem – ontwikkeld met de partners Stäubli WFT en SICK.
Grenzen worden overschreden bij de grens tussen Duitsland en Zwitserland. Hier, op de Kaisten-locatie aan de Boven-Rijn, produceert ‘s werelds grootste chemiebedrijf BASF additieven om kunststoffen efficiënter en duurzamer te maken. Ondanks de hoge mate van automatisering in de hele fabriek heeft BASF nu verder besparingspotentieel aangeboord door automatisering in logistiek en bevoorrading. De bijbehorende “spaarpot” is bijna acht meter lang en meer dan twee meter breed: het is een autonoom rijdende transportwagen die producten automatisch ophaalt en over de loods- en halgrenzen heen naar het magazijn transporteert.
Het voertuig dat schaalbaar is in zijn afmetingen, kan door BASF ongeacht de locatie voor specifieke behoeften worden ingezet. Het is ontwikkeld door Stäubli WFT een fabrikant van mobiele transportplatformen. Als onderdeel van een internationale groep biedt het bedrijf tal van producten voor diverse industriële segmenten, waaronder automatisch geleide voertuigen (AGV) voor gebruik in de industriële intralogistiek. Cajetan Kredler, teamleider productontwikkeling bij Stäubli WFT, legt uit: “Dit volautomatische voertuig voor binnen en buiten manoeuvreert ook over verzonken spoorrails of dwarsliggers. En ondanks zijn grootte bespaart het ruimte dankzij zijn omnidirectionele mobiliteit in de ruimte.” Het platform kan worden gebruikt om lasten tot 20 ton te verplaatsen. Het voertuig rijdt volautomatisch naar verschillende stations in de productie en in de opslagruimte, waarbij de volgende bestemming kan worden geselecteerd via een webinterface.
Tobias Gaschnitz, Engineer Intralogistic Design bij BASF in Ludwigshafen, benadrukt een essentieel kenmerk: “Een AGV in gemengd bedrijf moet zowel binnen als buiten veilig kunnen bewegen. Mensen en obstakels moeten vroegtijdig worden herkend.”
SICK was vanaf het begin als partner aan boord om de beste oplossing op het gebied van productiviteit en veiligheid te ontwikkelen. Wat in het najaar van 2019 met uitgebreide tests en een lange termijnstudie begon, vindt nu zijn succesvolle toepassing in de praktijk in Kaisten.
De resultaten van de samenwerking zijn een gezamenlijke evaluatie van verschillende 2D LiDAR-sensoren en digitale diensten voor uitgebreide Condition Monitoring en als centrale sleutelcomponent van de outdoor intralogistiek met de Veiligheidslaserscanner outdoorScan3.
In totaal vier stuks outdoorScan3 beveiligen de omgeving van het voertuig tijdens het gebruik en zorgen voor een betrouwbare en uitgebreide bescherming van mensen in het intralogistieke werkverkeer. Michael Badeja, Strategic Product Manager bij SICK: “De outdoorScan3 bewaakt het gebied rond het voertuig met gedefinieerde veiligheidsvelden. Zodra een persoon of object te dichtbij komt, zorgt een noodstop voor veiligheid.”Bovendien worden de meetgegevens van de outdoorScan3 gebruikt om het voertuig nauwkeurig te positioneren tijdens het laden en lossen.
Geschikt voor outdoor-gebruik: de weerbestendige veiligheidslaserscanner
De veiligheidslaserscanner is speciaal ontwikkeld voor outdoor-automatisering. De scantechnologie outdoor safeHDDM garandeert een betrouwbare werking, bij hitte, kou, wind, regen of sneeuw.
Marco Burkhart is een Intralogistics Design-ingenieur bij BASF in Ludwigshafen. Hij zegt: “We hebben geen vergelijkbare veiligheidslaserscanner op de markt gezien die voldoet aan de eisen die wij stellen aan het rijden volgens Performance Level D.”
“Voor BASF hebben we vanaf het begin ook de sensorcomponenten met digitale services opgezet”, vervolgt Michael Badeja. Dit betekent: de belangrijkste sensorgegevens worden geregistreerd en geëvalueerd om informatie te verkrijgen over de prestaties van de componenten onder de actuele omgevingsfactoren. Op deze manier kan het hoge beveiligingsniveau worden gehandhaafd en kunnen de prestaties van het systeem continu worden geoptimaliseerd. Het juiste detailniveau van deze informatie wordt weergegeven voor een individueel component of voor het hele voertuig in de SICK Monitoring Box. Dit resulteerde in digitale applicatie-ondersteuning voor Stäubli WFT en BASF, die ook kan worden opgeschaald naar een groot aantal verdere voertuigen.
De drie partners BASF, Stäubli WFT en SICK werken hier samen aan een autonome logistieke keten die de grenzen van productiehallen overschrijdt volledig in lijn is met de claim van SICK: “Creating Safe Productivity“.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.