Samenwerking buitendienst en IT-afdeling: een zakelijk succes

IT-afdeling

Binnen één klik je bestelling plaatsen en je aankoop dezelfde dag geleverd krijgen. Dit is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. In een markt waarin de verwachtingen van de klantenservice hoog liggen, kan het bieden van een goede buitendienst ervaring een onderscheidende factor zijn voor zakelijk succes. Een goede buitendienst ervaring staat immers gelijk aan goede management software voor de buitendienst.

Hoewel veel bedrijven gebruik maken van mobiele apps om hun buitendienst te verbeteren, schieten deze vaak tekort. Ze sluiten bijvoorbeeld niet goed aan op de bestaande bedrijfsapplicaties, bieden beperkte functionaliteiten of vereisen nog steeds handmatige processen. Om een succesvolle mobiele app te ontwikkelen, moeten de buitendienst en de IT-afdeling samenwerken, zodat de uitdagingen en behoeften van beide teams worden aangepakt.

Uitdagingen en behoeften voor IT-afdeling en buitendienst

Er zijn een aantal uitdagingen waar zowel de IT-afdeling als de buitendienst mee worden geconfronteerd. Door gebruik te maken van de juiste software ga je deze uitdagingen uit de weg. Deze zijn drieledig:

  1. Technische uitdagingen: Zorg ervoor dat de app met of zonder constante internetverbinding werkt. Ook wanneer data wordt gedeeld met bestaande field service management (FSM)- en ERP-applicaties en andere registratiesystemen. De ontwikkeltijd moet zo kort mogelijk zijn, zodat het zo min mogelijk tijd in beslag neemt van de IT-afdeling. Daarnaast moeten toekomstige wijzigingen, zoals nieuwe functies en mogelijkheden eenvoudig te implementeren zijn. Deze apps moeten niet alleen eenvoudig te distribueren en te gebruiken zijn, maar ook veilig, om hacks en andere cyberaanvallen zoveel mogelijk te voorkomen.
  2. Organisatorische uitdagingen: Deze uitdagingen doen zich meestal voor wanneer de IT-afdeling en de buitendienst gaan samenwerken. Deze teams hebben vaak uiteenlopende – en soms tegenstrijdige – prioriteiten. De buitendienst vindt het vooral belangrijk dat zij snel hun werk kunnen doen, en het liefst in één keer goed. Ze hebben behoefte aan robuuste mobiele apps die hen helpen hun taken efficiënt en effectief uit te voeren. De IT-afdeling, daarentegen, wil apps snel kunnen leveren, de beveiliging maximaliseren en het onderhoud minimaliseren.
  3. Financiële uitdagingen: Deze liggen ten grondslag aan zowel de technische als de organisatorische uitdagingen. Elke app moet financiële resultaten opleveren in de vorm van een hoger rendement. Dat wil zeggen, lagere bedrijfskosten en/of meer mogelijkheden om inkomsten te genereren.

Apps kopen versus apps zelf ontwikkelen

De bedrijven die geprobeerd hebben om zelfstandig mobiele buitendienstapps van hoge kwaliteit te ontwikkelen, eindigden vaak met wisselende resultaten. Er zijn verschillende mogelijkheden om apps te ontwikkelen. Hieronder volgen de meest voorkomende opties:

  1. Commerciële off-the-shelf software (COTS): Veel organisaties kiezen voor “kant-en-klare” buitendienstsoftware, omdat het een snelle oplossing biedt met minimale IT-inspanningen. Het nadeel is echter dat hier vaak de nodige functionaliteiten missen zoals bedrijfsspecifieke processen.
  2. No code “citizen developer” oplossingen: Het is ook mogelijk dat de buitendienst het heft in eigen handen neemt en software ontwikkelt met no code tools. Met dit soort oplossingen kunnen gebruikers eenvoudige apps bouwen zonder hulp van de IT-afdeling. Het is echter onwaarschijnlijk dat deze apps robuust, schaalbaar of veilig genoeg zijn voor de behoeften van de organisatie.
  3. Traditionele ontwikkeling op basis van code: Om te voldoen aan de exacte vereisten en alle noodzakelijke functionaliteiten zijn er ook organisaties die kiezen voor het bouwen van hun eigen app met behulp van traditionele ontwikkeling. Dit zorgt echter voor veel druk op de IT-afdeling, terwijl de buitendienst lang op de app moet wachten.

Maar wat is dan de oplossing?

Een low-code platform kan veel functionaliteiten bieden die de buitendienst nodig heeft. Denk aan apps die in staat zijn gegevens uit te wisselen met bestaande FSM- en ERP-applicaties. Hierdoor kunnen handmatige processen geautomatiseerd worden en zijn er geen wifi-netwerken nodig. Dit is mogelijk door lokale data vast te houden en te synchroniseren met bedrijfssystemen, op het moment dat er verbinding gemaakt kan worden. Tegelijkertijd biedt het de IT-afdeling snelheid, flexibiliteit en veiligheid. Dit is noodzakelijk om snel apps te kunnen aanpassen en efficiënt te onderhouden.

Een low-code platform vergemakkelijkt bovendien de samenwerking tussen de IT-afdeling en de buitendienst. Zakelijke gebruikers kunnen de logica van de app volgen via een visuele interface. Een modulaire ontwikkeling houdt in dat ontwikkelaars werkende componenten kunnen delen met zakelijke gebruikers om deze te testen en te beoordelen, voordat de uiteindelijke applicatie wordt opgeleverd. Wil je dus een nieuwe app ontwikkelen om de productiviteit van je buitendienst te optimaliseren? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van een app ontwikkeld op basis van een low-code platform.

Meer informatie

Auteur: Brigitte Janssen, Senior Manager Field Marketing Northern Europe OutSystems

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie