Door: Redactie - 29 juni 2021 |
De intralogistiek van productiebedrijven valt vaak te automatiseren zonder ze opnieuw in te richten. CLS iMation deed het bij een fabriek in Spanje.
De klant is producent van kunststof sluitingen voor zowel Food & Beverage als industrie. De fabriek bevindt zich in Santa Agnès de Malanyanes, zo’n 40 km ten noordoosten van Barcelona. Het project betrof het installeren van een geautomatiseerd systeem om de pallets met kartonnen dozen met sluitingen op te slaan.
De klant wilde een compleet handmatige activiteit automatiseren, met één vorkheftruckchauffeur per ploeg om goederen van de productielocatie op te slaan in het magazijn. Het bedrijf werkt met drie ploegen per dag. Het idee was eerst als pilot project ingezet, voor slechts enkele stromen per uur, met de mogelijkheid om dat later uit te breiden door nieuwe eenheden toe te voegen.
Voor de uitvoering ging het bedrijf in zee met CLS iMation in Carugate (bij Milaan). Na een haalbaarheidsstudie volgde een voorbereidende fase met een gedetailleerde analyse, gevolgd door onderzoeken en metingen in de fabriek van de klant, analyse van de ruimtes, mogelijke interferenties en eventuele beperkingen (vloeren, enz.)
CLS iMation begon met ongeveer honderd palletplaatsen op de vloer, die de opdrachtgever bij de laaddocks voor vrachtwagens had aangebracht. Het doel was te starten met drie stromen per uur. Gezien de voorspelde sterke groei van de goederenstromen in het magazijn van de klant stelde CLS iMation voor om het aantal palletstations voor de gerede producten uit te breiden. Ook stelden ze voor de buffer bij de laaddocks te vergroten.
De klant had de uitbreiding van de laadperrons eigenlijk te klein gemaakt. Het aantal moest aanzienlijk worden vergroot om de stromen per uur te verwerken van de drie ploegen. Na een gedetailleerde datagestuurde analyse berekende CLS dat meer dan acht pallets per uur kon worden behaald. Gezien deze capaciteitsuitbreiding werd voorgesteld om het aantal vloerstations uit te breiden om de opslagruimte te vergroten.
Dankzij de flexibiliteit van de geïmplementeerde oplossing, kon de klant het aantal bediende stations uitbreiden naar ongeveer driehonderd, drie keer zoveel als het oorspronkelijke aantal.
Het project is bedacht tijdens de beginfase van de Covid-19-pandemie in 2020, maar startte gezien de omstandigheden pas in juli 2020. De installatiefase werd in minder dan een week voltooid. Met de implementatie van één AGV werd een verdrievoudiging van het aantal bediende stations sinds de beginfase bereikt, en daarmee het aantal stromen te behandelen goederen per uur. Dit toont aan dat investeren in automatisering zonder andere substantiële verbeteringen door te voeren, zoals uitbreiding van de vloot, een goede beslissing was.
Het systeem is geconfigureerd om volledig automatisch te werken, zonder dat er een webinterface of een operator nodig is (bijvoorbeeld een persoon die de stromen start). Ook qua infrastructuur was er geen noodzaak voor toevoegingen of wijzigingen; het magazijn werd op geen enkele manier aangepast.
Voor deze intralogistieke toepassing viel de keuze op de Agilox One van het Oostenrijkse Agilox. Deze AGV kan worden gebruikt om pallets van verhoogde stations (zoals rollerbanen) te picken en door middel van vorkheftrucks op de grond te zetten. De Agilox One heeft echter ook veel andere geavanceerde functies die hem ideaal maakten voor dit project.
De Agilox is een autonoom slim voertuig dat niet alleen automatisch is. Het vermijdt obstakels en herberekent de routes optimaal (automatische omleiding in realtime). Er is geen centraal besturingssysteem nodig en het voertuig deelt kennis dankzij zwerm-intelligentie. Het detecteert de aanwezigheid van een pallet op de grond, zodat geen sensor op de grond en geen mechanische stop nodig zijn. De Agilox beheert gebieden zonder sensoren of extra interventies ter plaatse en is te integreren met andere machines van elk merk.
Het voertuig heeft een interface met een bestaande infrastructuur die niet per se opnieuw hoeft te worden aangepast. Het is de Agilox die zich aanpast aan de context. Het voertuig kan samenwerken met de mens in veilige omstandigheden, maar is geschikt voor potentieel risicovolle omgevingen. Het voertuig heeft een massa van slechts 390 kg maar kan tot 1000 kg hanteren, ook in smalle gangen.
Het belangrijkste is echter dat extra machines eenvoudig in slechts 15 minuten aan het voertuigpark kunnen worden toegevoegd, waarbij de routekaart rechtstreeks van de eerste machine wordt verkregen en alle relevante kennis onmiddellijk wordt overgedragen. Bij toename van het aantal stromen per uur is het daarom mogelijk om in korte tijd, op elk moment, zelfs in een later stadium, een of meer eenheden aan de vloot toe te voegen.
Om het voertuig in te zetten, zijn geen veranderingen aan de omgeving of aan bestaande machines nodig. De Agilox zorgt voor verbeterde veiligheid en aanzienlijke ruimtebesparing in het magazijn. De terugverdientijd van de investering in minder dan twee jaar. Het opladen gebeurt efficiënt, wat vervelende vertragingen vermijdt en het systeem daadwerkelijk 24/7 operationeel maakt.
De klant koos ervoor om de assistentieservice voor applicatie-onderhoud toe te vertrouwen aan CLS iMation. Diens technici kunnen ingrijpen en de stromen op afstand beheren en zo nodig wijzigingen en toevoegingen op een eenvoudige manier doorvoeren. De klant kan met deze oplossing ook gemakkelijk toegang krijgen tot de interface en volledig autonoom ingrijpen bij eventuele wijzigingen of problemen.
De klant heeft het CLS iMation-team gevraagd om een aanvullende haalbaarheidsstudie voor de nieuwe productielokatie op te stellen, met als doel de productielijnen met een volledig automatisch en veilig systeem te bedienen.
Bron: Robot Magazine
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.