Door: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community) - 6 februari 2025 |
Uit het niets schoot een witte bestelbus rakelings voor me langs. Luid toeterend werd ik als het ware van de weg gedrukt. Ik sukkelde al even in de file voor die afrit. Maar meneer vond die kennelijk te lang en was van mening dat hij heer en meester was op dat stukje snelweg. Of misschien wel altijd op ’s Heeren wegen.
Naast ergernissen over het rijgedrag, verwonder ik me ook nog eens professioneel over de manier van rijden. Want net als op veel voortuigen stond ook op deze bus in grote letters de naam van het bedrijf op de bus. En als klap op de vuurpijl stond achterop die bus ook nog eens: ‘Hoe vindt u mijn rijstijl?’ Met daarbij een telefoonnummer, een mailadres en een website. Alsof je die onthoudt als je door zo’n onverlaat van de weg wordt gereden. Hoewel met de toename van dashcams, de kans wel groter is geworden dat er alsnog een belletje of e-mailtje volgt. Maar dan toch eerder in de trant van: ‘ben je helemaal van de ……..gerukt!!’.
Telkens vraag ik me af, waarom je op die manier het imago van je bedrijf te grabbel gooit. Want die naam staat niet voor niets op die bus, toch? Je wilt dat mensen die onthouden? Het is een manier van adverteren, gericht op het verhogen van je naamsbekendheid. Net zoals je naam op dat bord langs het voetbalveld en in neonletters boven de entree van het pand.
Veel meer doet die vorm van reclame niet. Mensen herkennen die daardoor, als ze op enig moment op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem. En jij die kunt bieden. Dan is het maar beter dat ze een positieve associatie hebben bij je naam. Daar moet je zorgvuldig aan bouwen. Want bekendheid en imago komen te voet. De positieve herinnering van beide, verdwijnen te paard.
Je handelen en gedrag tijdens een verkoopgesprek, de offertefase, de uitvoering van de klus zelf, de factuur die je stuurt zijn zeer bepalend voor het beeld over je bedrijf. Net zoals de afwikkeling van eventuele klachten. Hoewel je die misschien maar beter kunt voorkomen. Want P x C = I: Performance (al je handelen) x Communicatie (adverteren, website e.d.) = Imago. Marketing is dan ook meer dan reclame maken en weten aan welke knoppen je moet draaien om een positief imago bij relevante doelgroepen te realiseren.
Meer te weten komen welke rol marketing voor jouw maakbedrijf speelt? Neem gerust contact met me op of overweeg deelname aan de opleiding Business Development in technische B2B van STEM Industrial Marketing Community.