Door: Erik de Jong (Advercom) - 6 september 2024 |
De vraag naar wie een autobatterij het snelst en meest milieuvriendelijk kan recyclen, wordt steeds belangrijker. Duitsland is een voorloper in het ontwikkelen van innovatieve methoden voor batterijrecycling. Het Fraunhofer Instituut onderzoekt bijvoorbeeld een nieuwe techniek waarbij autobatterijen onder water worden verwerkt met elektrische stroomstoten, terwijl Trumpf, een technologiepartner van ASML, zich richt op het gebruik van lasers.
Het belang van deze ontwikkelingen wordt steeds groter, aangezien de recyclingberg van autobatterijen naar verwachting zal groeien tot maar liefst 420.000 ton in 2030. In de Volkswagenfabriek in Salzgitter zijn werknemers al druk bezig met het ontwikkelen van autobatterijen. Deze groei van de recyclingbehoefte vraagt om snelle en efficiënte technologieën, waarmee Duitse bedrijven momenteel experimenteren.
De Duitse auto-industrie, die van groot economisch belang is voor het land, bevindt zich onder druk van strenge Europese regelgeving. Vanaf 2027 moeten bedrijven in staat zijn om minstens 50% van het lithium uit elektrische autobatterijen terug te winnen. Dit brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee, vooral omdat batterijen steeds geavanceerder worden en de productie van elektrische voertuigen complexer is dan die van conventionele auto’s met verbrandingsmotoren.
Een belangrijke vraag in de huidige ontwikkelingen is hoe batterijen op grote schaal automatisch kunnen worden gedemonteerd. Veel bedrijven in Duitsland richten zich nu op technologieën die de ontmanteling van autobatterijen efficiënter maken. Een van de bedrijven, Bosch Rexroth, heeft een systeem ontwikkeld waarmee batterijen in slechts vijftien minuten kunnen worden ontladen. Dit staat in schril contrast met de eerdere methoden die soms wel 24 uur in beslag namen.
Bovendien kunnen industriële robots nu de schroeven van een batterijpakket automatisch verwijderen, wat de productiviteit aanzienlijk verhoogt. Het Duitse bedrijf BLC, een joint venture tussen Rhenus en TSR, maakt al gebruik van deze nieuwe technologieën en kan jaarlijks duizenden tonnen aan batterijen verwerken.
Er zijn verschillende manieren waarop autobatterijen kunnen worden gerecycled. De traditionele methode is het smelten van de batterijen, maar dit proces is zeer energie-intensief en resulteert vaak in verlies van waardevolle grondstoffen zoals lithium. Een ander alternatief is het shredderen van batterijen, wat leidt tot de productie van een zogenaamde ‘zwarte massa’ bestaande uit nikkel, kobalt en lithium. Deze methoden hebben echter ook hun beperkingen, zoals het risico op brand.
Een vooruitstrevende benadering komt van Fraunhofer IWKS, waar autobatterijen worden verwerkt via elektrohydraulische fragmentatie. Hierbij worden de batterijen in een waterbad onderworpen aan elektrische schokken, waardoor ze uit elkaar vallen. Het voordeel van deze methode is dat het proces veiliger is en minder handarbeid vereist. Bovendien kan het water dat hierbij wordt gebruikt, meerdere keren worden hergebruikt, wat het proces milieuvriendelijker maakt. Deze technologie bevindt zich nog in de testfase, maar de eerste resultaten zijn veelbelovend.
Ook Trumpf werkt aan interessante oplossingen. Het bedrijf ontwikkelt lasers die niet alleen worden ingezet voor de productie van batterijen, maar ook voor de recycling ervan. Lasers kunnen bijvoorbeeld lithium van de folie in een autobatterij snijden, waardoor het weer herbruikbaar is. Deze technologie zal naar verwachting binnen enkele jaren breder beschikbaar zijn.
De race naar efficiënte en milieuvriendelijke recycling van autobatterijen is in volle gang. Met de stijgende vraag naar elektrische voertuigen en de toename van afgedankte batterijen, zal de focus op geavanceerde recyclingtechnologieën alleen maar groeien.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.