Waait jouw organisatie ook met alle winden mee?

Prijskopers

Uit meerjarig onderzoek blijkt dat gemiddeld slechts 16% van de afnemers puur op prijs koopt. Dan is de wereld van de niet-prijskopers dus veel groter. En valt er dus wel wat aan te doen om uit de greep van de prijskopers te blijven – als je dat maar wilt. Of anders gezegd: mits je jouw strategie er op baseert dat je niet in de handen van de prijskopers hoeft te belanden. En dat kan door toegevoegde waarde te leveren die door andere typen kopers wél wordt gewaardeerd.

Maar zelfs als je van mening bent dat je prijskopers nodig hebt voor jouw business, dan nog kun je er iets aan doen dat je niet telkens door de prijsmangel gehaald wordt. Want je kunt ook kiezen voor een strategie waarbij je prijskopers feitelijk te slim af bent: die van Cost Leadership (Michael Porter). Zelf beveel ik liever de strategie van Operational Excellence (Tracey & Wiersema) aan. Want die laat meer ruimte om toegevoegde waarde te leveren aan afnemers. En zeker niet altijd tegen de laagste prijs.

Kiezen: belangrijker dan ooit

Ook als afnemers niet op prijs kopen, zijn ze veeleisend. En reken maar dat zij dat ook niet voor de lol doen, maar omdat ook zij ertoe ‘gedwongen worden’. Neem nu de hyperconcurrentie die in vrijwel alle markten aanwezig is. Die noodzaakt organisaties nieuwe producten heel snel op de markt te brengen. Time-to-market is daarbij het codewoord. Toeleveranciers die een rol kunnen spelen bij het verkorten hiervan zijn ‘king’.

Als toeleverancier heb je ook hier weer de keuze. Laat je je telkens ringeloren door klanten die jou onder druk zetten om snel prototypes te leveren? Of maak je keuzes en richt je jouw organisatie zo in dat je juist gekozen wordt door afnemers vanwege de wijze waarop jij op specifieke behoeften van hen kunt inspelen? En je hiermee dus toegevoegde waarde levert die klanten ook echt waarderen?

Het kiezen van een strategische uitgangspositie die jouw organisatie een voorsprong geeft op de concurrentie is belangrijker dan ooit. Het geeft sturing aan je organisatie. Duidelijkheid voor de medewerkers ten aanzien van wat wel en niet gedaan moet worden. Het vormt daarmee de basis voor de meerwaarde die je aan je klanten levert. Bovendien geeft het houvast in snel veranderende tijden, om niet met alle winden mee te hoeven waaien.

De basis daarvoor wordt gevormd door toekomstvertrouwen: het vermogen van bedrijven om vanuit eigen kracht in te spelen op toekomstige veranderingen. Daardoor kunnen bedrijven risico’s beter inschatten en met meer slagkracht beslissingen nemen over investeringen in mensen, middelen, innovatie en technologie.

Benieuwd hoe toekomstvertrouwen jouw strategische keuzes kan versterken?

Kom dan naar de (gratis) masterclass op 18 november die STEM Industrial Marketing Community organiseert in samenwerking met Universiteit Twente en diverse Regionale Ontwikkel maatschappijen.

Datum: dinsdag 18 november 2025
Aanvang: 15.00 uur.
Duur: 2 uur
Locatie: Horizon Flevoland – Lelystad (adresgegevens volgen na aanmelding)

Via deze link kun je alvast jouw belangstelling voor deelname doorgeven en jouw plaats reserveren.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.


Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)