Een krappe arbeidsmarkt? Werven is meer dan een vacature melden

Onderscheid

Wat heeft de krapte op de arbeidsmarkt, een tekort aan personeel – met name ook in technische/ industriële bedrijven – en marketing nu eigenlijk met elkaar te maken? Tja, als je het mij vraagt alles. Maar ik ben dan ook marketeer. Preek daarom in jouw optiek graag voor eigen parochie.

Dat is niet mijn doel. Wel wil ik je graag meenemen in een paar belangrijke lessen uit het marketingvak om klanten aan te trekken en te behouden die ook gelden voor het aantrekken en behouden van gekwalificeerde medewerkers.

Onbekend maakt onbemind. Wees eerlijk: zou je zelf iets kopen bij een bedrijf  waar je nog nooit van gehoord hebt? Die kans acht ik niet zo groot. Je gaat dan zonder meer eerst op zoek naar wat meer informatie dat de belangrijke onderscheid toont. Maar het is logischer dat je gaat kijken of het product of de dienst waarvan je denkt dat dat een oplossing biedt voor het probleem dat je hebt, door een bedrijf wordt geleverd waar je wel vaker van gehoord hebt of zelfs kent.

De parellel met jouw bedrijf als werkgeversmerk is, dat mensen die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben, ook minder makkelijk op een vacature zullen reageren. Zeker niet in een arbeidsmarkt waar de banen voor het oprapen liggen. Zelfs nu de economie wat tegen zit. De verwachting is overigens dat de krapte op de arbeidsmarkt de komende 20 tot 30 jaar aanhoudt. Ik wil zeker niet doemdenken maar dit is nog een voorzichtige voorspelling.

De concurrentie op de arbeidsmarkt is dus groot en zal nog lang groot blijven. Bij producten of diensten maken mensen afwegingen bij wie ze nu het beste kunnen kopen. En beschouw het aanvaarden van een job ook maar gewoon eens als een ‘koopproces’. Dan kies je voor het aanbod dat zich het beste onderscheid van het tweede en volgende alternatief. Bij producten en diensten geldt dan wanneer er weinig tot geen onderscheid valt waar te nemen, dan kiezen kopers voor de laagste prijs. In de praktijk van technische bedrijven blijkt dit vaker voor te komen dan menigeen denkt. En wees eerlijk: waarom zou je meer betalen als je niet weet of het aanbod ook beter is.

Vertaald naar de arbeidsmarkt geldt dan het omgekeerde. Want geen enkele sollicitant zal kiezen voor het laagste salaris als deze het onderscheid tussen jouw bedrijf en dat van een andere werkgever in de techniek niet ziet. Dat betekent dus dat je een hoger salaris moet bieden dan bedrijven waarmee je concurreert op de arbeidsmarkt. Alle reden dus om ook goed te kijken naar het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf op de arbeidsmarkt. 

Een keer overleggen over het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf op de arbeidsmarkt? Neem gerust contact op met Willem de Vries om belangrijk onderscheid te kunnen maken.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.