Door: Redactie - 15 maart 2022 |
Foodbedrijven kunnen voortaan hun productie- en bedrijfsprocessen continu optimaliseren door de samenwerking van Onprove en Gullimex. Door de meetsystemen van Gullimex te koppelen aan het softwareplatform DPS-MES van Onprove hebben afnemers voortaan één compleet digitaal sturingsmechanisme voor voortgaande procesverbetering. Een innovatie van twee partijen die elkaar goed kennen omdat zij vaak aan tafel zitten bij dezelfde klanten in de voedingsindustrie.
Foodbedrijven die hun processen willen optimaliseren, hebben data nodig. Deze kunnen ze met hardware meten en vervolgens via een koppeling met software ontsluiten. Vaak werken productiebedrijven met verschillende leveranciers, ieder met eigen software. Hierdoor ontstaat een lappendeken van systemen en apparatuur. Niet echt overzichtelijk en nogal inefficiënt. Eén systeem met alle data geeft meer overzicht en inzicht. Door de samenwerking realiseren Onprove en Gullimex een efficiënt bedrijfsproces waardoor een goede basis voor sturing en optimalisatie ontstaat.
“Onprove is een veelzijdige ‘continu verbeteraar’ in de foodindustrie. Ons bedrijf richt zich niet alleen op digitalisering maar ook op het verbinden van cultuur en structuur, waarbij de informatievoorziening het startpunt vormt voor de verbeteringen. Wij waren op zoek naar een hardware leverancier met kwalitatief goede meetinstrumenten en sensoren. Gullimex bleek een uitstekende match te zijn”, zegt directeur Marc van Amersfoort van Onprove.
Algemeen directeur Bert Nijboer van Gullimex vult aan: “Wij leveren meetapparatuur waarmee je zaken inzichtelijk krijgt, van grondstofinname en de productie tot en met het transport naar de klant en onderhoud. En waren op zoek naar een platform om onze meetapparatuur aan te koppelen.”
Gezamenlijk bieden ze nu één complete digitaliseringsoplossing voor foodbedrijven. Van meting van temperatuur, gewicht, dimensies of kleur, tot en met managementdata zoals OEE, afval en uitval. Alles gedigitaliseerd met bewezen Nederlandse technieken. Beide bedrijven zijn van ‘afspraak is afspraak’ en hebben een 24/7 mentaliteit.
Data nodig voor continue verbetering
Om de samenwerking vorm te geven, maken de partners gebruik van een roadmap. Van Amersfoort: “We gaan eerst onze gezamenlijke klanten benaderen met de uitleg over onze samenwerking. De klant wil optimaliseren, of dit nu is op het gebied van kwaliteit, efficiency, of op een ander terrein. Daar is data voor nodig en wij kunnen die datacollectie heel goed voor ze organiseren.”
Bedrijven zoals Market Foodgroup (bekend van Het Stoepje) en andere bakkerijketens zetten het platform al in voor het versturen van digitale opdrachten onderling tussen softwareprogramma’s, als controlesysteem en om transparant informatie te delen binnen het bedrijf en met relaties. Ook draagt de digitalisering bij aan het papierloos werken en het effectief vervangen van personeel zoals de steeds schaarser wordende vakman.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.