Door: Redactie - 14 juni 2022 |
Lang, lang geleden, in een melkweg hier ver vandaan droomde een Star Wars-fan uit Canada ervan om zelf perfecte lichtzwaarden te maken. Hij wilde het lichtzwaard kunnen vasthouden net zoals zijn held Luke Skywalker.
Wat begon als een hobby met verschillende ontwerpen werd al snel een echte business. Na 20 jaar ontwerpen en bouwen is Rob Petkau, een kunstenaar uit Alberta, erin geslaagd het ultieme lichtzwaard te maken, die Darth Vader de stuipen op het lijf zouden jagen. Met zijn bedrijf Genesis Custom Sabers, verblijdt hij Star Wars-fanaten over de hele wereld met wat hij omschrijft als “de beste handgemaakte lichtzwaarden van deze planeet”.
Alle lichtzwaarden die Rob Petkau maakt, zijn gebaseerd op eigen ontwerpen om inbreuken op de auteursrechten te voorkomen, en kunnen 500 dollar of meer kosten. Je kunt ermee “vechten”, maar er zijn ook geluids- en lichteffecten in verwerkt die bewegingsgevoelig zijn.
“Ik vraag me vaak af, als ik een Jedi of een Sith was, hoe zou ik dan willen dat mijn lichtzwaard eruitziet? En zo ga ik verder,” legt Rob uit. De producten vallen uiteen in drie categorieën: lichtzwaarden die in serie worden geproduceerd, maatwerk lichtzwaarden en unieke lichtzwaarden, die alleen op bestelling worden gemaakt.
Genesis Custom Sabres is niet persé een echt een bedrijf, omdat alles draait om één man: Rob Petkau, die zichzelf omschrijft als een amateur-kunstenaar. “De afgelopen 20 jaar heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt; het maken van rekwisieten uit sciencefictionfilms met onderdelen die ik verzamel,” zegt hij. “Ik heb er wel voor gekozen om het klein te houden. Ik wil gewoon m’n ding kunnen doen, een kruising tussen design, werktuigbouwkunde, productie en kunst.”
Hoewel hij zichzelf als kunstenaar beschouwt, zijn Petkau’s producten technisch hoogstaand. Hij loopt dan ook tegen dezelfde uitdagingen aan als grotere bedrijven als het gaat maakbaarheid, kwaliteit, prestaties en levertermijnen.
Toen hij meer dan 20 jaar geleden begon met het ontwerpen van de lichtzwaarden gebruikte hij een schetsblok en Microsoft Paint bij zijn ontwerpproces. Zelfs toen die hobby tien jaar geleden een bedrijf werd, had Petkau geen ervaring met computer-aided design (CAD). “Ik wilde altijd al CAD leren, maar ik wilde geen duizenden dollars uitgeven voor een programma en dan nog moeten leren hoe het te gebruiken. Dat schrok me af,” legt hij uit.
Dat veranderde allemaal toen een vriend hem kennis liet maken met Onshape van PTC. Onshape is het enige productontwikkelingsplatform dat professionele CAD-mogelijkheden met geïntegreerd gegevensbeheer aanbiedt, waardoor flexibelere ontwerpprocessen mogelijk worden tegen lagere kosten. Het programma is gebouwd voor de cloud en maakt dus korte metten met de beperkingen van CAD-ontwerpprocessen waarbij bestanden lokaal moeten worden opgeslagen. Zo heb je de vrijheid om op elk apparaat te creëren, altijd en overal.
“Destijds was het programma beschikbaar als een bètaversie. Ik kon er dus vrij mee experimenteren. Voor iemand als ik, een maker, is dat cruciaal,” vervolgt Petkau. “Ik kon mijn ideeën uitproberen en leren uit mijn mislukkingen. Ik kreeg het veel vlotter onder de knie dan ik had gedacht en al snel kon ik mijn eigen modellen van een lichtzwaard maken.”
Voor Petkau is het belangrijkste voordeel van de oplossing de tijdwinst bij het maken van een model, maar ook de mogelijkheid om het te visualiseren, te draaien, en ermee te spelen. Voordat hij de oplossing gebruikte, zat er vaak een flinke kloof tussen het lichtzwaard dat hij in gedachten had en het eerste fysieke prototype.
“Onshape heeft een interface gecreëerd tussen die twee werelden. Ik kon mijn proces stapsgewijs verfijnen, van verbeelding tot creatie,” zegt hij. “Ik gebruik het om een 3D-model te maken waarmee ik aan de slag kan, of waarmee ik naar mijn werkplaats kan met professionele productiemogelijkheden. Dat zijn allemaal dingen die vroeger onmogelijk waren. Ik moest m’n ontwerp fysiek bouwen en dan zelf testen om te zien of alles sterk genoeg was en niet te groot of te klein en of het paste bij andere onderdelen die ik in gedachten had. Dat alles was een moeizaam proces. Nu ga ik achter mijn computer zitten en ben ik in een middag klaar.”
Een van de vele mogelijkheden die Onshape biedt, is de assemblagefunctie. Met deze functie kunnen gebruikers zeer gestructureerde en gedetailleerde assemblages maken aan de hand van ingebouwde standaard hardware en onderdelen die vanuit andere bestanden zijn gekoppeld. De ontwerpen van Petkau zijn weliswaar niet zo complex als veel andere producten die met Onshape worden ontworpen, toch heeft de functie hem geholpen om het proces te vereenvoudigen. “Ik ben opgegroeid met Lego. Ik wil dus een fysiek object kunnen oppakken en kijken hoe het zich verhoudt tot een ander fysiek object,” legt hij uit. “Ik wil kijken hoe het lichtzwaard in de hand ligt, hoe functioneel, of hoe ergonomisch het is. Zo ging ik meestal te werk, als ik wilde maken of ontwerpen. Maar met Onshape en met de assemblagefunctie kan ik een lijst van onderdelen samenbrengen. Die kan ik dan bij elkaar brengen via verschillende interfaces en kijken hoe ze in elkaar passen, hoe ze eruit zien. Ik kan veel eerder op eventuele problemen anticiperen.”
Een van de grootste voordelen van Onshape is de snellere time-to-market, wat voor Petkau een groot voordeel is geweest. Ook voor kunstenaars geldt immers “time is money”. En hoe sneller een idee in de praktijk kan worden gebracht, hoe meer tijd er is voor creatief denken. “Ik neem liever mijn tijd om te innoveren,” zegt hij. “Ik speel met een idee en probeer steeds dingen uit voordat ik iets naar buiten breng. Onshape heeft me geholpen om dat proces enorm te stroomlijnen. Vroeger moest ik verschillende prototypes maken met de 3D-printer en meerdere versies testen. Dat is nu allemaal veranderd. Ik heb nog maar een derde of minder van de tijd nodig in vergelijking met de vroegere, handmatige productie.”
De voordelen van Onshape zijn duidelijk, maar Petkau waardeert vooral een van de minder tastbare voordelen die de software biedt. Zoals vele creatievelingen had hij enkele jaren geleden te kampen met een soort writer’s block. Hij kon niet langer genieten van het creatieve proces en na een periode van bezinning werd hij zich bewust van een beperking: hij probeerde steeds dingen te creëren waarvan hij al wist hoe ze gemaakt moesten worden.
“Ik besloot toen om dingen te bedenken waarvan ik geen idee had hoe ik ze ooit zou kunnen bouwen. Hierdoor kon ik mijn creativiteit de vrije loop laten,” zegt hij. “Ik was in staat om te werken met nieuwe ontwerpen, nieuwe gedachten, nieuwe elementen, zonder vast te zitten aan hoe ik het ooit zou bouwen. Het resultaat was dat ik me meer betrokken voelde bij het ontwerpproces, ik begon nieuwe vaardigheden te leren waarmee ik de gekke dingen kon bouwen. Dankzij Onshape kon ik verschillende ideeën uitproberen, kijken hoe het lichtzwaard er uitzag, hoe het paste. En als ik het model eenmaal op een scherm had, kon ik er met een ander deel van mijn hoofd naar kijken.”
Petkau heeft het naar z’n zin met Onshape, maar hij wil zijn CAD-talenten niet inzetten om zijn producten in grote series te maken. “Ik hou van mijn huidige aanpak. Maar of het nu gaat om kunstwerken in kleine oplagen of om massaproductie, het ontwerpproces is sterk verbeterd door gebruik te maken van Onshape,” concludeert hij.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.