Mkb’ers in de productiesector pessimistisch over verwachte omzet- en winstcijfers

MKB-actieplan Mkb'ers

Mkb’ers in de productiesector hebben een uitdaging: verwachtingen voor omzet en winst zijn voor dit jaar niet optimistisch. Volgens de meest recente bevindingen van de Exact MKB Barometer onderzoek, is er bij 26% van deze bedrijven de verwachting dat de omzet zal dalen, terwijl 14% zich voorbereidt op een negatieve nettowinstmarge. Dit staat in schril contrast met de gemiddelde percentages voor het midden- en kleinbedrijf (mkb), die respectievelijk 12% en 10% bedragen.

Inflatie speelt een grote rol in deze negatieve verwachtingen. Echter, ondanks deze uitdagingen blijven mkb’ers in de productiesector zich inzetten om hun bedrijfsdoelen te realiseren. Hoe? Primair door nieuwe producten te introduceren en hun directe verkoop te stimuleren.

Chris Spaander, Senior Solution Marketing Specialist bij Exact, licht toe: “Het komt niet als een verrassing dat mkb’ers in productie worstelen met de huidige economische en geopolitieke omstandigheden. Het MKB Barometer onderzoek belicht nu de daadwerkelijke impact. Hoewel een meerderheid van de ondernemers (52%) nog steeds een positieve nettowinstmarge verwacht, ervaart maar liefst 76% van de mkb’ers in productie de gevolgen van inflatie, wat leidt tot een druk op de omzet.”

De focus van deze mkb’ers ligt op innovatie en directe verkoop. Met 38% van de productiebedrijven die productontwikkeling als belangrijkste strategie aangeven, gevolgd door het ontwikkelen of uitbreiden van directe verkoopkanalen (30%). Chris voegt toe: “21% van alle mkb-bedrijven in de productiesector maakt al gebruik van directe verkoop. Daarnaast overweegt of heeft 49% van de ondervraagden concrete plannen om dit te gaan doen.”

Ook de digitalisering staat op de agenda voor 67% van de Mkb’ers in de productie. Ondanks dat meer dan de helft (54%) van hen gelooft dat data-analyses betere zakelijke beslissingen opleveren, werkt slechts 3% datagedreven. Dit is aanzienlijk lager dan het gemiddelde van 12% voor het mkb. Chris besluit: “Het is een gemiste kans dat data een beperkte rol speelt in 49% van de organisaties. Datagedreven werken biedt talrijke voordelen, zoals diepgaande inzichten in je organisatie waardoor je patronen kunt ontdekken en trends kunt voorspellen.”

Verantwoord ondernemen is een ander belangrijk thema dat uit het onderzoek naar voren komt. Bijna 70% van de productiebedrijven geeft aan dat dit een belangrijk bedrijfsdoel is, met 43% die aangeeft vrijwel geheel gebruik te maken van duurzame energie en 9% die volledig circulair werkt. Daarnaast maakt 34% van de mkb’ers alleen gebruik van eerlijke grondstoffen en halffabricaten.

De Exact MKB Barometer wordt sinds 2014 elke twee jaar uitgevoerd in Nederland en België. Naast de algemene rapporten zijn er sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie