Marketing in de maakindustrie: meer dan een druk op de knop

Marketing in de maakindustrie

“Branding of marketing?” Een vraag die in mijn tijdlijn op LinkedIn verscheen. Een jeugdige professional probeerde op deze wijze aan te geven dat haar expertise rondom branding een beter resultaat garandeert dan reclamemaken. Want dat was haar uitleg van marketing, bleek uit de context van haar post.

De term marketing komt van ‘market getting’. Het verwerven van markten dus. En daar komt veel meer bij kijken dan alleen reclamemaken of het verkrijgen van merkbekendheid. Hoewel beide elementen wel onderdeel zijn van marketing. Net zoals onder meer online-marketing, het deelnemen aan een beurs, sales, marktsegmentatie, positionering, een prijsstellingsstrategie, een product- en/of dienstenportfolio en het bepalen of klanten rechtstreeks of via tussenschakels bij jouw bedrijf kunnen kopen. Wat we in marketing een distributiestrategie noemen. Je moet je marketingmachine net zo goed op ‘de flow’ afstemmen. En het is net zoals in een productieproces meer dan een druk op de knop.

Er is nog een belangrijk aspect dat bij het verwerven van markten komt kijken: het verkrijgen van inzichten in je bestaande en toekomstige afnemers. Daarbij gaat het om informatie over de markten waarin jezelf opereert en ook die van jouw klanten. Over wat er leeft en speelt bij afnemers en potentiële afnemers. Wat de invloed is van politieke, economische, technologische en ander marktontwikkelingen op hun afzetmarkten. Maar ook over het verkrijgen van kennis over de (latente) behoeften van de klant. Of beter misschien nog; die van hun klanten of de klanten daarvan. Dat dan ook weer in relatie tot al die ontwikkelingen. Daarnaast is het van groot belang om inzicht te krijgen hoe jouw product of dienst (of product/diensten combinatie) een oplossing biedt voor de problemen die afnemers ervaren. Of te ontdekken wat je daarvoor moet ontwikkelen (innovatie) om op in te kunnen spelen.

Het verkrijgen van al die inzichten is aan de voorkant van het proces één van de belangrijkste functies van marketing. Het heeft te maken met de mate van marktgerichtheid van een bedrijf en is niet alleen weggelegd voor mensen op de marketingafdeling. Dat is een bedrijfsbrede functionaliteit. Marketing is dan ook veel meer dan een druk op de knop om de marketingmachine draaiende te houden en feitelijk een mindset die een organisatie nodig heeft om zich voor te bereiden op de toekomst. En op basis van inzichten te bepalen hoe je als organisatie moet bijsturen op ontwikkelingen om ook op langere termijn relevant te blijven voor afnemers en toekomstige afnemers. Met de onzekerheden van dit moment en de snelheid van ontwikkelingen is die vraag relevanter dan ooit en cruciaal voor het ‘toekomstvertrouwen’ voor jouw maakbedrijf.

Welkom bij STEM van de Master over ‘toekomstvertrouwen’

Veel technische mkb-bedrijven worstelen met één terugkerende vraag in relatie tot hun vertrouwen in de toekomst: Durven we te investeren – of wachten we af?

Tijdens deze masterclass gaan we dieper in op het verschil tussen ‘vertrouwen in de toekomst’en het begrip ‘toekomstvertrouwen’, de betekenis ervan voor technische bedrijven en hun kijk op de toekomst ervan.

Samen met Dr. Raymond Loohuis (Universiteit Twente), verkennen we ook hoe toekomstvertrouwen binnen bedrijven ontstaat – en waarom het zo bepalend is voor strategische keuzes. Hoe je als organisatie naar technologie, marktdruk en regelgeving kijkt. En hoeveel vertrouwen je écht hebt in je eigen wendbaarheid?

We testen samen de Future Trust Barometer in pilotvorm en koppelen dit aan inzichten uit strategic foresight: denken in scenario’s, kansen herkennen, en het lef ontwikkelen om voorsprong te nemen waar anderen twijfelen.

Een STEM van de Master speciaal voor managers en besluitvormers in de technische B2B en maakindustrie die willen weten:

Hoe bouwen we toekomstvertrouwen – en hoe zetten we dat om in actie?

Gratis: Lezers van IndustrieVandaag kunnen gratis deelnemen.
Datum: dinsdag 18 november 2025
Aanvang: 15.00 uur.
Duur: 2 uur
Locatie: Horizon Flevoland – Lelystad (adresgegevens volgen na aanmelding)

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.


Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.