Door: Redactie - 11 september 2024 |
De wereldwijde maakindustrie heeft het al jaren zwaar te verduren, en we zien nog geen licht aan het einde van de tunnel. De snel veranderende marktvraag, constante disrupties in de supply chain en geopolitieke ontwikkelingen brengen veel uitdagingen met zich mee. Terwijl maakbedrijven door het onzekere economische landschap proberen te navigeren, krijgen ze te maken met allerlei uitdagingen op logistiek, operationeel én financieel gebied. Toch is het mogelijk voor deze sector om ook in onzekere tijden succesvol te zijn en blijven.
Maakbedrijven moeten kritisch kijken naar de huidige bedrijfsstrategie, digitalisering binnen de organisatie versnellen en de mogelijkheden voor innovatie vergroten. Dit is niet alleen essentieel om concurrerend te blijven, maar ook om waarde te blijven leveren aan klanten.
De huidige economische ontwikkelingen zorgen ervoor dat maakbedrijven hun huidige bedrijfsvoering opnieuw moeten inrichten. Er is geen ‘one size fits all’ oplossing. Maakbedrijven moeten kijken naar wat nodig is om veerkrachtiger te worden. Dit kan met de inzet van digitale technologieën, zoals procesoptimalisatie en intelligente tracking. Door middel van automatisering kunnen deze technologieën end-to-end processen binnen een bedrijf niet alleen volledig in kaart brengen, maar ook flexibel en voorspelbaar maken.
Een andere manier om met de huidige onzekerheid om te gaan is het slimmer maken van fabrieken, ook bekend als smart factories. Smart factories helpen bij het bewaken en proactief voorspellen van onderhoudsopties van machines, oftewel predictive maintenance. Daarnaast maken smart factories inzicht-gedreven besluitvorming mogelijk, wat vooral bij disrupties goed van pas komt. Zo gebruikt Ford Motors big data analytics om productieprocessen te optimaliseren en te anticiperen op de marktvraag. Hierdoor is het bedrijf in staat de productie in real-time aan te passen, op basis van consumentvoorkeuren en economische ontwikkelingen.
In de afgelopen jaren zijn er aanzienlijk meer investeringen gedaan in technologieën die de transparantie en planning van de supply chain verbeteren. Vooral de integratie van digital twins, blockchain en data analytics maken de supply chain flexibeler. Door bijvoorbeeld blockchaintechnologie te implementeren in de supply chain van voedingsmiddelen, kunnen producten in real-time worden gevolgd: van boerderij tot de schappen in de supermarkt. Door deze verbeterde traceerbaarheid en transparantie worden verstoringen in de supply chain sneller geïdentificeerd. Vervolgens zijn bedrijven in de levensmiddelensector sneller in staat deze verstoringen aan te pakken, zodat de productkwaliteit- en veiligheid gewaarborgd blijven.
Maakbedrijven hebben vaak een aparte benadering voor informatietechnologieën (IT) en operationele technologieën (OT). Hier ligt echter een belangrijke innovatiemogelijkheid: het samenvoegen van IT en OT. Het samenbrengen van deze technologieën creëert een uniform systeem in de volledige productie-omgeving, wat leidt tot meer inzicht en daardoor verbeterde besluitvorming. Met het samenvoegen van IT en OT wordt ook de implementatie van innovatieve bedrijfsmodellen mogelijk die volledig geïntegreerd zijn met de bedrijfssystemen.
Maakbedrijven moeten overwegen het servitization bedrijfsmodel te omarmen. De implementatie van dit bedrijfsmodel begint bij het versterken van de after-market-activiteiten. Daarnaast moet er een verandering plaatsvinden in de manier van dienstverlening aan de klant, dat kan door data monetization. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van data om productfunctionaliteit te garanderen en optimale voordelen voor de klant te leveren. Servitization en data monetization worden inmiddels steeds vaker onderzocht als nieuwe inkomstenbronnen.
Veel maakbedrijven stapten over naar de cloud om processen en activiteiten te optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld fysieke aanwezigheid bij fabrieken steeds minder vaak nodig is. Een andere technologie die de laatste jaren veelvuldig wordt geïmplementeerd is (generatieve) AI. Met generatieve AI kunnen maakbedrijven veel tijd en kosten besparen, onder meer op het gebied van ontwerp en engineering, kwaliteitscontrole, predictive maintenance en het automatiseren van contactcentra.
Het gebruik van Internet of Things (IoT) in de maakindustrie is niets nieuws. Hoewel de mate van succes kan variëren, wisten veel early adopters zoals HP, Tesla, Ford, Airbus en Boeing, innovatieve producten en diensten te realiseren met behulp van IoT. Het gebruik van IoT verhoogt de productiviteit, vermindert downtime van machines, maakt predictive maintenance mogelijk, vermindert verspilling en afval, en stelt het bedrijf in staat om assemblagelijnen effectiever te controleren en de veiligheid te verbeteren. Zo gebruikt Siemens IoT-sensoren en automatiseringsoplossingen in zijn fabrieken om de conditie van apparatuur te controleren, onderhoudsbehoeften te voorspellen en de productie-efficiëntie te optimaliseren.
De economische onzekerheid is een onvermijdelijke realiteit voor maakbedrijven. Maar door innovatieve bedrijfsmodellen te omarmen, open te staan voor nieuwe technologieën en de focus te leggen op efficiëntie, kan de maakindustrie niet alleen overleven – maar ook succesvol blijven in turbulente tijden.
Auteur: Arvind Pal Singh, VP, Manufacturing, Logistics, Energy and Utilities Consulting bij Cognizant.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.