Door: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community) - 10 oktober 2025 |
De zomer is voorbij. Geen Olympische Spelen dit jaar, maar wel een sportzomer vol momenten die ons eraan herinneren dat de tweede helft vaak beslissend is. Wie houdt het tempo vol tot het einde, zet de beslissende sprint in of weet juist in de slotfase het verschil te maken?
In het bedrijfsleven is het niet anders. September voelt als de start van de ‘tweede helft’. Maar feitelijk hebben we nog maar vier maanden ter beschikking voor de jaarwisseling. En daarbij moet je ook nog rekening houden met de herfstvakanties en een korte decembermaand vanwege de Kerst en Oud & Nieuw.
Ik ben zeker niet de enige ondernemer die jaar op jaar bemerkt dat die ‘tweede helft’ van het jaar zakelijk gezien korter lijkt. En dat, terwijl er veel in te doen is. Beurzen waaraan deelgenomen wordt of die het bezoeken waard zijn. Verschillende projecten die nog afgerond moeten worden. Contractbesprekingen met klanten voor het volgende jaar. De budgetrondes die weer van start zijn gegaan. De tijd dringt, de spanning neemt toe. Focus daarom op die dingen die echt belangrijk zijn en ertoe doen om ‘de wedstrijd van dit jaar te winnen’ en maak een realistische planning daarvoor.
Maar vergeet daarbij niet de voorbereidingen op ‘nieuwe wedstrijden’ in het aankomend jaar maar ook daarna. Ook daarvoor geldt dat je er de nodige aandacht aan moet besteden. In de praktijk zie ik echter vaak dat juist de focus gericht wordt op de hectiek rondom ‘die tweede helft’ van het lopende jaar. En dat het vooruit kijken naar de activiteiten voor het aankomend jaar, naar achteren geschoven wordt. Er (weer) onvoldoende aandacht voor is en je eigenlijk al met een achterstand begint aan de nieuwe ‘eerste helft’. Laat staan op de periode daarna.
Sporters en hun coaches richten zich zonder meer ook op de lopende wedstrijd. Maar samen met het begeleidingsteam worden ook al voorbereidingen voor aankomende wedstrijden genomen. Waarbij vaak al verder vooruit gekeken wordt dan naar de eerstvolgende wedstrijd. Kijk maar eens naar de cycli rondom Olympische spelen. Daarvoor beginnen de voorbereidingen vaak al direct na de voorgaande editie. Al zijn die misschien nog beperkt. Maar in het Meso-plan zijn de volgende Olympische spelen al wel aangemerkt als belangrijk moment om naar toe te werken. Een stip op de horizon zag maar en zo’n dikke drie jaar vooruit.
Misschien is het een goede zaak om ook in jouw bedrijf verder vooruit te kijken dan de laatste maanden van een jaar en de eerste helft van het volgende. Temeer omdat uit onderzoek bekend is dat bedrijven die hun blik verder vooruit werpen op de middellange (3-5 jaar) en zelfs naar de lange termijn (6-10 jaar), beter presteren. Zeker ook in roerige en onzekere tijden, zoals nu met geopolitieke spanningen en een Nederlandse (demissionair) kabinet dat vleugellam is waar het besluitvorming betreft. Maar ook een aanhoudende spanning op de arbeidsmarkt en technologie waarvan de ontwikkelingen en veranderingen zich alsmaar en steeds sneller blijft opvolgen.
Het zijn externe factoren die van invloed zijn op de business van ieder (technische) bedrijf. Voor de een misschien wat minder dan voor de ander. Maar zeker niet alleen het komende jaar. Juist ook op middellange en lange termijn. Dan is het eigenlijk wel vreemd dat met name in het MKB de blik op de korte termijn gericht is, zoals blijkt uit onderzoek van CBS en Panteia. En dat daarbij vooral gekeken wordt naar cijfers over economische verwachtingen. Maar bedenk wel als ondernemer/manager dat je vrijwel geen of helemaal geen invloed hebt op externe factoren zoals economische omstandigheden en (geo)politiek ontwikkelingen. En zelfs technologische ontwikkelingen heb je als (technisch)bedrijf niet 100% in eigen hand.
Ook opvallend is dat bedrijven die externe ontwikkelingen in ogenschouw nemen in samenhang met hun innovatiekracht, hun wendbaarheid, adaptievermogen, hun beschikbare kennis en de ontwikkeling daarvan, hun toekomst veel meer in eigen hand hebben. De eigen krachten worden daarbij benut om de organisatie aan te passen aan continu wijzigende en onzekere omstandigheden. We noemen dat: ‘toekomstvertrouwen’. Het maakt dat die bedrijven risico’s beter weten in te schatten, slagvaardiger besluiten nemen over investeringen en innovatie. En daarmee hun concurrentiekracht weten te versterken en beter voorbereid zijn op onzekerheden in de toekomst. Juist nu is dat onmisbaar en reden om er samen met jou dieper op in te gaan.