Innovatie is ook een kwestie van meten en regelen

Steunpakket innovatie

Het was een veelbelovende innovatie. Ruim een decennium geleden dan. Die warmte en elektriciteit zou leveren op kleine schaal. Bij een veel lager gasverbruik en dus ook minder CO2 uitstoot: de Micro-WKK. Maar hij redde het toch niet. Want inmiddels hebben we het veel meer over warmtepompen – al dan niet hybride – of stoken op waterstof en groene energie vanuit wind en zon. Hoe het net dit allemaal op moet vangen is een ander vraagstuk.

Zo gaat het vaker met nieuwe ontwikkelingen. En als er begin 1900 een goede infrastructuur was geweest voor het opladen van accu’s, hadden we nooit auto’s gehad met een verbrandingsmotor. Dit tekent gelijk de afhankelijkheid van sommige innovaties van andere omstandigheden. Daarom is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een nieuwe vinding ook succesvol op de markt komt.

Overigens is slechts bij 1 op de 20 innovaties sprake van een echte doorbraak-ontwikkeling. En blijkt uit 40 jaar onderzoek dat nog steeds 14 van de 100 innovatieve ideeën uiteindelijk een marktintroductie beleven. Daarvan zijn er na twee jaar nog maar acht enigszins succesvol. Vraag me niet hoe succesvol, dat meldt dat onderzoek niet.

Moet je dan niets aan innovatie doen? Zeker niet! Want uit ander onderzoek is bekend dat bedrijven die met regelmaat een innovatie introduceren, op termijn een hoger onderscheidend vermogen en daarmee een betere concurrentiepositie realiseren.

Hoe dan? Door goed in de markt te ‘meten’ waar behoefte aan is. Te kijken waar ontwikkelingen heengaan en wat de acceptatie daarvan is. Het innovatieproces goed te regelen en ook de marktintroductie van een nieuw product.

Om de markt beter te begrijpen is een hoge mate van marktgerichtheid nodig. En om het innovatieproces goed te regelen, is meer nodig dan een innovatieve bedrijfscultuur: innovatiekracht. En ook hiervoor geldt: meten is weten om zaken goed te regelen.

De mate van marktgerichtheid en de innovatiekracht van een bedrijf zijn te meten. En dat kan via één van de scans van STEM Industrial Marketing Community. Kijk in het menu bij ‘Academy’.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)