Impactvol ondernemen in de praktijk

“Impactvol ondernemen in de praktijk”

Zo’n maand geleden verscheen er op deze site onder de titel Purpose & impact een stuk waarin ik aandacht vroeg voor een serieuze ontwikkeling die je maatschappelijk dienstbaar ondernemen zou kunnen noemen. De uitnodigende boodschap was om eens rustig na te denken over de extra bijdrage aan de samenleving die uw bedrijf zou willen leveren.

Dit stuk is een verlengstuk hiervan. Want misschien wilt u er wel over nadenken, maar waar moet je beginnen? Hoe doe je dat?

Ik kwam een bijzonder boek tegen dat  hierbij heel nuttig kan zijn. De titel van dit boek staat boven dit stuk. Het is in eigen beheer uitgegeven door Bureau OM. Het is een origineel vormgegeven boek van een kleine 300 bladzijden met veel praktijkvoorbeelden en illustraties. En het is uitvoerig gedocumenteerd met verwijzingen naar vakliteratuur, interviews met deskundigen en een verklarende woordenlijst. Het is geen studieboek met veel theorieën en grafieken maar een zelf genoemd “praktijkboek”. Ik zou zeggen: het is een gereedschapskist met veel instrumenten en hulpstukken om vooral zelf mee aan de slag te gaan. Een beetje theorie zit er wel in, maar dat heeft meer de bedoeling om het overzicht niet kwijt te raken. Een klein eerste deel en een klein laatste deel omvat de in totaal elf hoofdstukken. Het middelste deel beschrijft de eventuele meedenkers die kunnen meedoen: welke organisatie-afdelingen of managementfuncties kunnen helpen met het plannen maken voor verder impactvol ondernemen. Denk aan afdelingen van personeel, productie, marketing en finance & control bijvoorbeeld.

Het boek is een sympathieke uitgave, een aangereikte verzameling  hulpmiddelen om het beter te doen zonder een radicaal dwingende ondertoon van zo moet het en niet anders. En de insteek is realistisch; op bladzijde 253 lees ik “Je kunt niet groen zijn als je cijfers rood zijn.”

Dus geen juichende verzameling succesverhalen maar beschrijvingen van bedrijven en managers die op weg zijn naar duurzame doelen of bezig zijn hierover na te denken.

Tenslotte, voor de goede orde meld ik nog dat ik op het verschijnen van dit boek geattendeerd ben door mijn dochter die er naar eigen zeggen een bescheiden bijdrage aan heeft geleverd. Inderdaad, aan één van de elf hoofdstukken. Ik vind dit geen reden om mijn mening over het boek onder stoelen en banken te steken. Ik ken de uitgever overigens niet en de hoofdauteur-redacteur ook niet.

De ongeveer drie tientjes die het boek kost zal geen belemmering zijn om eens te kijken wat er zoal uit de gereedschapskist te gebruiken valt. Je moet er een beetje creatief en egocentrisch mee om gaan, gewoon sprokkelen en winkelen, kijken wat je gebruiken kunt om vruchtbare discussies aan te zwengelen. Veel succes er mee!

Paul van Ruiten (red.), Impactvol ondernemen in de praktijk – Zelf verantwoordelijkheid nemen en samenwerken: zo doe je dat!, 2021 Bureau Om, Driebergen

Auteur: Prof. em mr Antoni Brack

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Avatar foto

Prof. em mr Antoni Brack

Antoni Brack is emeritus hoogleraar Juridische aspecten van bedrijfskunde aan Universiteit Twente. Hij schreef onder meer het boek ‘Bedrijfsrecht op een bedrijfskundige manier’. Als ABC Antoni Brack Consulting richt hij zich in het bijzonder op vraagstukken van compliance & governance.
Lees meer van: Prof. em mr Antoni Brack