Huisvestingsbeleid bedrijven ondermijnt nu thuiswerken voorkeur heeft

Thuiswerken Zakelijke laptop afspraken over het hybride werken werknemers Huisvestingsbeleid Werkgever Bedrijf bij huis

De hippe inrichting met koffiebars, fitness en huiskamerinrichting ten spijt, het grootste deel van de medewerkers van grote bedrijven blijft liever thuis werken. Sinds maart van dit jaar is het thuiswerkadvies in verband met corona vervallen en gelden er geen beperkingen meer voor het werken op kantoor. Veel grote bedrijven en instellingen willen dat medewerkers (tenminste) de helft van de werktijd weer op kantoor doorbrengen. In de praktijk blijkt echter dat de bezettingsgraad niet boven de 30 procent uitkomt. Wat doen de bedrijven met hun huisvestingsbeleid?

Huisvestingsbeleid wereldwijd

Internationaal onderzoek naar hybride werken wijst uit dat de gemiddelde piekbezetting per week in Europa en Noord-Amerika tussen de 25 procent en 30 procent ligt. Dat betekent dat gemiddeld tweederde van de bureaus dagelijks onbezet is. De drukste dagen zijn dinsdag, woensdag en donderdag. Op vrijdag kom je in een gemiddelde kantoortuin geen mens tegen.

In de Latijns-Amerikaanse landen, Azië en Australië liggen deze percentages nog lager. Daar is de gemiddelde piekbezetting 16 procent respectievelijk 9 procent. Deze lagere bezetting komt omdat 1.) er in deze landen rond de 58 werkplekken zijn op 100 medewerkers tegenover gemiddeld 80 in Noord-Amerika en Europa en 2.) in Latijns-Amerika, Azië en Australië is de kantoorbezetting gemeten in megasteden (met meer dan 10 miljoen inwoners). In deze megasteden is de afstand van huis naar kantoor groter en gaat reizen dus ten koste van de privé tijd.

Bedrijven worstelen intussen met hun huisvestingsbeleid. De vraag is namelijk of de bezetting ooit nog wel op 50 procent of hoger uit gaat komen. Na de zomer zien we dat grote organisaties hun aantal vierkante meters kantoorruimte reduceren. Exacte cijfers zijn er nog niet, maar meerdere nieuwsbronnen melden dat bijvoorbeeld gemeenten, banken en verzekeraars kantoorruimte teruggeven aan de verhuurder of het onderverhuren. In veel gevallen worden de panden weer als kantoorruimte verhuurd. Maar in voorkomende gevallen kan ook een transformatie naar een andere bestemming plaatsvinden, zoals het voormalig hoofdkantoor van KPMG aan de A9. Dat worden nu woningen. Ook wordt gekeken naar creatieve oplossingen om grote gebouwen niet onnodig warm te stoken, bijvoorbeeld door gebouwen op vrijdag te sluiten.

Intussen zoeken werkgevers naar manieren om het personeel te verleiden naar kantoor te komen. Die manieren worden gezocht in de inrichting en faciliteiten. Maar misschien is een strenge winter wel de beste methode om medewerkers weer bij elkaar te brengen.

Dit is een expertquote van Sophie Kraaijeveld, sector specialist Real Estate bij ING Sector Banking.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie