Door: Erik de Jong (Advercom) - 20 juni 2025 |
Wederom een autofabrikant die raketten bouwt? Het klinkt als bijzonder, maar Honda maakt het waar. De Japanse gigant, bekend om zijn auto’s en motoren, heeft onlangs een opmerkelijke stap gezet in de ruimtevaart. Met een succesvolle testlancering van een herbruikbare raket laat Honda zien dat het bedrijf veel meer in huis heeft dan alleen voertuigen op vier wielen.
Als je aan Honda denkt, komen waarschijnlijk beelden van snelle auto’s of krachtige motoren naar boven. Toch heeft het bedrijf een onverwachte wending genomen door zich op de ruimtevaart te richten. Deze week wist Honda zowel fans als critici te verbazen met de succesvolle test van een kleine herbruikbare raket. De lancering vond plaats in Taiki, een gemeente in het noorden van Japan die vaak wordt gebruikt voor ruimtevaartproeven. De raket bereikte een hoogte van 271 meter en keerde daarna veilig terug naar aarde. Een bescheiden hoogte, maar een veelbelovende start.
Het doel van deze test was om de stabiliteit van het ruimtevaartuig te bewijzen en te laten zien dat een gecontroleerde landing mogelijk is. Hoewel het project zich nog in een vroege fase bevindt, toont Honda hiermee aan dat het serieus werk maakt van zijn ambities in de ruimte. Het bedrijf spreekt zelf over een mogelijke suborbitale vlucht in 2029, een datum die ambitieus maar niet onrealistisch lijkt.
Naast de rakettest heeft Honda nog meer ijzers in het vuur. Al in 2021 maakte het bedrijf bekend te werken aan een herbruikbare raket, en vorig jaar werd de Space Development Division opgericht. Deze divisie richt zich op technologische vooruitgang en samenwerking met de Amerikaanse ruimtevaartsector. Het lijkt erop dat Honda niet alleen wil experimenteren, maar ook een serieuze speler wil worden in deze industrie.
Een ander opvallend project is de ontwikkeling van een elektrolysesysteem dat getest zal worden aan boord van het Internationale Ruimtestation (ISS). Daarnaast werkt het bedrijf aan een brandstofcel die zowel in de ruimte als op aarde gebruikt kan worden. Samen met Astroscale Japan Inc. bouwt Honda ook aan een systeem om satellieten in de ruimte van brandstof te voorzien. Dit soort innovaties roept wel vragen op: hoe realistisch is het om dergelijke technologieën op korte termijn commercieel in te zetten? De ruimtevaart blijft een kostbare en complexe sector, zelfs voor een reus als Honda.
Honda staat niet alleen in zijn ruimtevaartavontuur. Ook andere Japanse autofabrikanten, zoals Toyota, kijken naar de mogelijkheden in deze sector. Dit past binnen een bredere strategie van de Japanse overheid, die de ruimtevaartindustrie ziet als een belangrijke pijler voor economische groei. Het land wil de investeringen in deze sector verdubbelen naar 8 biljoen yen, omgerekend zo’n 48 miljard euro, tegen 2030. Een speciaal fonds ondersteunt private missies, satellieten en raketontwikkeling.
Deze financiële steun kan een flinke impuls geven aan bedrijven zoals Honda, maar het roept ook de vraag op of de focus op ruimtevaart niet ten koste gaat van andere innovaties. Japan heeft immers te maken met een vergrijzende bevolking en economische uitdagingen. Is het verstandig om zoveel kapitaal in een nog onzekere industrie te pompen? Voorlopig lijkt de regering vastbesloten om hoog te mikken, letterlijk en figuurlijk.
Terwijl de recente testlancering van Honda een succes was, blijft het onduidelijk hoe snel het bedrijf zijn technologie kan opschalen. De terugkeer van de 6,3 meter lange raket na een korte vlucht is veelbelovend, maar de weg naar een commercieel levensvatbare raket is lang.
Voor nu blijft het afwachten hoe Honda zijn ruimtevaartplannen verder vormgeeft. De combinatie van technische kennis uit de auto-industrie en ambitieuze doelen in de ruimtevaart maakt het een intrigerende speler om in de gaten te houden. Tegelijkertijd is het goed om een gezonde dosis scepsis te bewaren: de ruimte is een speelveld waar zelfs de grootste bedrijven hun grenzen tegenkomen.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.