Optimalisatie van AVG’s bij Mercedes-Benz dankzij HMS Networks en Anybus

HMS

Bij Mercedes-Benz speelt innovatie een centrale rol. In hun fabriek in Ludwigsfelde worden meer dan 70 automated guided vehicles (AGV’s) gebruikt om auto-onderdelen naar de assemblagelijn te vervoeren. Toen Mercedes-Benz hun AGV installatie wilde uitbreiden, belden ze HMS. HMS leverde vervolgens de wireless expertise, producten en praktische ondersteuning om te garanderen dat de AGV’s zich efficiënt en veilig door de fabriek kunnen bewegen.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz, een wereldwijd gewaardeerde autofabrikant, staat bekend om zijn innovatieve technologie, vakmanschap en luxueus design. In hun ultramoderne autofabriek in Ludwigsfelde verplaatsen meer dan 70 AGV’s auto-onderdelen naar de assemblagelijn. Deze AGV’s vervoeren alles van zware motoren tot kleinere elektronica over afstanden van 300 tot 800 meter. Elke AGV is uitgerust met een programmeerbare logische controller (PLC) van Siemens of Schneider Electric, die zorgt voor een efficiënte en veilige navigatie.

Goede communicatie is de sleutel

Het efficiënt leiden van AGV’s wordt bepaald door goede communicatie tussen de AGV’s en het besturingssysteem van de fabriek. Door deze communicatie kan de fabriek volgen waar de AGV’s zich bevinden, wat hun lading is en wat in realtime hun status is.

Het vorige AGV systeem van Mercedes-Benz maakte gebruik van Bluetooth technologie en Anybus Wireless Bolt en Anybus Bridge producten van HMS. Het bedrijf wilde echter de efficiëntie van het systeem verbeteren en kunnen voldoen aan de Machinerichtlijn (EU) 2023/1230, die in januari 2027 verplicht wordt. Maximilian Lichan legt uit: “Bluetooth werkte goed, maar we willen nu ons AGV systeem verbeteren met een hogere doorvoer, snelle roaming en lagere latentie. Daarnaast moeten we voldoen aan de binnenkort verplichte EU veiligheidsvoorschriften. Net zo belangrijk voor ons is dat de apparatuur en deskundigen van één bedrijf komen, en dat ze bij ons op locatie komen om de apparatuur te installeren en te controleren of alles werkt”.

Tijd om te zien hoe HMS hielp bij de implementatie van een wireless systeem om aan deze eisen te
voldoen.

HMS wireless experts leiden de weg

Mercedes-Benz verstrekte de essentiële informatie, zoals plattegronden, aan de wireless experts van HMS. Aan de hand van deze informatie voerde HMS eerst een voorspellend locatieonderzoek uit om de optimale plaatsing en het benodigde aantal access points te bepalen. Vervolgens bracht HMS een bezoek aan de fabriek om de juistheid van het onderzoek te verifiëren en eventueel noodzakelijke aanpassingen te doen.

Mercedes-Benz gebruikte het ge-updatete voorspellende locatie onderzoek om de nodige wandcontactdozen en netwerkbekabeling te installeren. Zodra de vereiste infrastructuur geïnstalleerd was, kwam HMS terug om de Anybus Wireless producten te installeren en te configureren alvorens te verifiëren dat de installatie werkte zoals gepland.

Anybus wireless producten

De wireless infrastructuur maakt gebruik van Anybus Access Points die gevoed worden door Anybus PoE L2 Managed Switches, met een Anybus Wireless Bolt II gemonteerd op elke AGV. De Anybus Wireless Bolts verzorgen de communicatie van de AGV’s naar het traffic control systeem en maken verbinding met de 12 verschillende access points in het plafond van de fabriek. Als een AGV buiten het bereik van een access point komt, schakelt hij over naar het volgende, zodat de communicatie ononderbroken blijft.

Een cruciaal aspect voor het succes van het project was het gebruik van de 5GHz frequentieband, waarbij de gelijkenis van de Bolt II met zijn voorganger de installatie verder vereenvoudigde. Maximilian legt uit: “We wilden de 5GHz frequentieband gebruiken omdat we vier speciale kanalen hebben die niet interfereren met onze bestaande systemen. Het was ook handig dat de Bolt II in hetzelfde gat past als de originele Bolt”.

De resultaten

Met de wireless expertise van HMS en hun Anybus Wireless producten bereikte Mercedes-Benz met succes zijn doel om goederen efficiënt en veilig binnen de fabriek te transporteren. Maximilian blikt tevreden terug op het resultaat: “Alles werkt zoals we gehoopt hadden. De verbinding is zeer stabiel en we kunnen nu voldoen aan de veiligheidsregelgeving voor machines. De ondersteuning voor meer bandbreedte heeft ons zelfs in staat gesteld om de AGV’s op afstand te beheren en configureren, wat, hoewel het niet het hoofddoel was, een prima bonus is”.

“Een belangrijke factor voor ons was de ondersteuning door HMS bij het ontwerpen en installeren van de draadloze infrastructuur. Dat was essentieel voor ons. We wilden wireless experts ter plekke hebben om ervoor te zorgen dat alles soepel zou verlopen. Wij zijn geen wireless experts, HMS wel. Wij maken auto’s, wat je waarschijnlijk al wist”, voegt Maximilian er met een glimlach aan toe.

Meer informatie bij HMS Networks

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie