Door: Redactie - 16 december 2020 |
Harde lockdown en de Nederlandse industrie | Vanaf vandaag wordt het weer rustiger op straat. De harde lockdown, en vooral het sluiten van de scholen, zal een flinke impact hebben op het dagelijks leven. En ook op de economie, want retailers gaan een zware maand tegemoet.
Toch hoeft de nieuwe lockdown volgens ABN AMRO sectoreconoom Albert Jan Swart niet persé negatieve gevolgen voor de Nederlandse industrie te hebben. “Voor bedrijven die apparatuur fabriceren voor retailers, kan het slecht uitpakken, maar als je naar de grotere procesindustrie kijkt, kunnen de gevolgen best meevallen.”
Het herstel van de industrie zette de afgelopen tijd namelijk, ondanks gedeeltelijke lockdowns, toch door. “In Duitsland leeft de economie en de industrie weer op en ook in China gaat het goed”, vertelt Swart. “Veel Nederlandse bedrijven exporteren naar die landen en kunnen dus herstellen van het omzetverlies.”
Ook de bouw gaat in Nederland stevig door, wat voor de industrie orders oplevert. “In de chemie zag je een sterk herstel, vooral in de lakken en verven. Dat gaat waarschijnlijk gewoon door”, licht Swart toe. Bovendien komt er weer extra vraag naar grondstoffen voor desinfectiegels, kuchschermen, enzovoorts.”De E-commerce trekt ook sterk aan”, weet Swart, “en dat levert weer vraag naar verpakkingen op.
De industrie is inmiddels gewend aan het werken onder lockdowns. “Bedrijven hebben zelf teststraten ingericht en hebben nu ervaring met het op afstand werken. Dat scheelt allemaal”, vertelt Swart.
Om het economische herstel te laten doorzetten is het belangrijk dat de lockdowns niet te lang zullen duren. “Als je in diverse landen in Europa tot in april lockdowns houdt, loop je het risico dat de dienstensector de industrie meetrekt in een zwaardere recessie. Maar ik denk niet dat dit gaat gebeuren. Deze maatregelen zouden in principe hun werk moeten doen.”
Een punt van aandacht is nog steeds de Brexit. “Die is ondergesneeuwd door corona”, meent Swart. “Maar ik maak me toch wel wat zorgen om bijvoorbeeld de auto-industrie. Als er importtarieven komen, zullen autofabrikanten wellicht verdwijnen uit het VK en verschuiven naar Oost-Europa. Het is dan de vraag of Nederlandse toeleveranciers nog steeds hun producten kunnen leveren. Je hebt het dan toch over een stuk of tweehonderd tot driehonderd bedrijven.”
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.