Krappe arbeidsmarkt? Zelfs kleine stappen helpen!

Engineer olie Arbeidsmarkt

De economie vertoont op dit moment een lichte dip, zij het beperkt. Hoewel de krimp al meer dan twee opeenvolgende kwartalen aanhoudt, wordt dit technisch gezien beschouwd als een recessie. Economen voorspellen echter dat deze recessie naar verwachting in de tweede helft van 2024 voorbij is.

De beperkte economische neergang lost echter het personeelstekort op de arbeidsmarkt niet op. Ondanks een lichte stijging van de werkloosheid blijft de vraag naar personeel hoog, vooral in technische sectoren. Deze vraag zal naar verwachting nog toenemen naarmate de economie aantrekt en orderportefeuilles zich weer vullen. Het is verstandig om juist nu, tijdens de betrekkelijke rust, voorbereidingen te treffen voor wat mogelijk in het verschiet ligt. Vergelijk het met het plannen van een periodieke onderhoudsbeurt voor een machine. Dat doe je ook niet in het seizoen waarin je een productiepiek verwacht.

Kleine maatregelen kunnen op korte termijn ook bijdragen aan het beperken van de problemen rondom het tekort aan medewerkers. Voor mij is dat zelfs de kern voor de korte termijn. Het kan bijvoorbeeld helpen om mensen die momenteel een beperkt aantal uren werken te vragen om iets meer uren te draaien. Kijk daarbij of deze uren ingezet kunnen worden om taken over te nemen die niet per se een technische achtergrond vereisen.

Een andere mogelijkheid is om taken uit te besteden aan externe professionals, vooral de taken waarvoor technische kennis minder belangrijk is. Of overweeg kritisch naar je klanten te kijken die je bedient: de meeste aandacht gaat vaak naar klanten die juist het minste rendement opleveren.

En investeer juist ook nu in je werkgeversmerk en handel daarnaar. Als je aanbiedt dat medewerkers minder dan de gebruikelijke 36 uur per week kunnen werken, zorg er dan ook voor dat dit mogelijk is. Beperk dit dan niet tot een minimum van 32 uur, zoals ik onlangs hoorde van een ondernemer die trots meldde hoe flexibel hij omging met het aantal werkuren van zijn medewerkers.

Wil je meer inzichten en oplossingen bespreken voor zowel de korte als lange termijn? Sluit dan elke derde vrijdag van de maand aan bij het STEMmingscafé. Deelname is gratis en het levert je nieuwe perspectieven op. Voor meer informatie en om deel te nemen, klik hier.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)