Haalt u alles uit uw variabele toerenregeling?

Variabele toerenregeling

Variabele toerenregeling – Een 20 procent lager toerental levert een mogelijke energiebesparing van 50 procent op

U kunt wel een energiebesparende installatie kiezen, maar dan moet het materieel ook goed zijn geïnstalleerd en constant worden gemonitord om de vruchten van uw investering te blijven plukken. Hieronder stelt Yves Jamet een belangrijke vraag: Haalt u alles uit uw variabele toerenregeling (VSD)? Hij is de Marketing Manager bij WEG France SAS, de bekende wereldwijde fabrikant van motoren en aandrijvingen.

Gewoon een elektromotor upgraden of softstarters plaatsen — er is een schat aan informatie over de energiebesparing in fabrieken. Maar één van de populairste verbeteringen is de variabele toerenregeling (VSD), met name in sectoren als de waterzuivering, levensmiddelenindustrie, olie, gas en klimaatbeheersing. VSD’s kunnen in industriële processen heel effectief het toerental regelen van componenten als ventilatoren, compressoren en pompen. Volgens de Europese commissie van fabrikanten van elektrische machines en vermogenselektronica (CEMEP) levert een 20 procent lager toerental namelijk een mogelijke energiebesparing van 50 procent op.

Energiebesparingsmogelijkheden vinden

De eerste stap is een energie-audit om vast te stellen waar in uw fabriek de meeste energie wordt verbruikt. Zo herkent u de punten waarop u potentieel de meeste energie en kosten kunt besparen. Gewapend met deze informatie kunnen fabrieksmanagers zich focussen op deze aandachtsgebieden. Waarop moet u dus letten wanneer u besluit een variabele toerenregeling aan te schaffen? En als u al VSD’s hebt geplaatst, hoe zorgt u dan dat ze doeltreffend werken?

Materieel upgraden

Ingenieurs “erven” soms een bestaande installatie, die niet de juiste afmetingen heeft of niet goed op de nieuwe toepassing aansluit. In zulke gevallen kunt u de bestaande VSD upgraden of geheel vervangen om meer energie te besparen, waardoor de kosten op lange termijn lager zijn. Vanaf 1 juli 2021 schrijft de nieuwe Richtlijn voor ecologische ontwerpen (EU) 2019/1781

voor dat nieuwe in Europa verkochte AC-aandrijvingen aan IE2-efficiëntieklasse moeten voldoen. Deze regelgeving geldt voor 3-fase standaard aandrijvingen van 0,12 kW ≤ Pn ≤ 1.000 kW.

Deze nieuwe regeling besteedt meer aandacht aan een lager energieverbruik door de componenten van de elektrische aandrijftechnologie en volgens de voorspellingen zal de wetgeving tegen 2030 de nodige voordelen opleveren voor Europa. WEG’s CFW500 modellen vervullen de IE2-efficiëntienormen en zijn geschikt voor de algemene machinebouw, het transporteren, roteren, heffen, pompen en ventileren. Afhankelijk van uw toepassing hebt u echter wellicht een speciale variabele toerenregeling nodig, zoals de WEG CFW501, die specifiek is ontworpen voor HVAC, maar desondanks dezelfde betrouwbaarheid, flexibiliteit en efficiënte vermogensregeling biedt.

Correcte installatie en juist ingestelde parameters

Om de maximale energiebesparing te behalen, moeten de VSD’s correct zijn geïnstalleerd en in bedrijf gesteld. Het volgen van de fabrieksvoorschriften kan het verschil betekenen tussen een installatie die jaren probleemloos werkt en een systeem dat veel korter meegaat. Op dit punt loont het echt om met een expert als WEG in zee te gaan. Als de variabele toerenregeling niet goed is geconfigureerd, kan dat de systeemprestaties werkelijk verminderen. Om de geïnstalleerde VSD’s zo betrouwbaar mogelijk te maken, moet u eerst de gebruiksomstandigheden en het vereiste motortoerental bekijken.

Parameters hebben meestal een “standaard” instelling, die waarschijnlijk voor de meeste toepassingen voldoet, maar u zult de instellingen moeten controleren en bijstellen om het geheel optimaal te laten werken. Neem contact op met uw lokale WEG-dealer als u daarbij hulp nodig hebt.

Extra functies variabele toerenregeling

VSD’s zitten vaak propvol nuttige functies zonder dat fabrieksmanagers het beseffen. Als u bijvoorbeeld het VSD-energiebeheer inschakelt, dat de motor steeds zo zuinig mogelijk laat draaien bij een gegeven toerental en belasting, is dat een gemakkelijke en doeltreffende ingreep. Daarnaast kunnen extra sensoren om de trillingen en drukken te meten een betaalbare aanvulling zijn, waardoor het systeem als een slimme sensor werkt om de bedrijfstoestand te monitoren. Door regelfuncties in de besturing te zetten, hebt u geen PLC meer nodig, terwijl u tevens energie bespaart en de stilstand verkort.

Nog een voorbeeld is de Pump Genius in WEG VSD’s voor waterbedrijven. Deze functie benut de motoren effectiever op basis van de productievraag en het beschikbare vloeistofvolume. Een automatische leidingbreukdetectie in de variabele toerenregeling herkent lekkages en stemt de motorprestaties daarop af. Bovendien zal de droogloopdetectie de motor vanzelf uitschakelen en een pompalarm afgeven zodra er geen vloeistof meer is. In beide gevallen wordt het stroomverbruik van de motor verlaagd, omdat de gegeven omstandigheden minder energie vragen en bovendien krijgt de operator een foutmelding.

VSD’s kunnen zelfs zo nodig de automatische reiniging van de impeller in een pomp uitvoeren. Hierdoor blijft de pomp in perfecte staat, wat gunstig is voor de motor en de energiezuinigheid.

Het is ten slotte ook belangrijk uw systemen constant te monitoren, zodat uw fabriek steeds wat energiezuiniger wordt. Het inrichten van een meetsysteem om het energieverbruik over een langere periode te meten, is een goede methode om zien of de gekozen besparingsmaatregelen effectief zijn, dan wel verbeterd kunnen worden. De vraag of alles uit de VSD’s wordt gehaald, kan een ingenieur alleen beantwoorden door de installatie voortdurend in de gaten te houden.

Meer informatie over WEG’s uitgebreide VSD-programma.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie