Volkswagen-partner Gotion bouwt productielijn voor superaccu

Superaccu

De Chinese accufabrikant Gotion, waarin Volkswagen een belang van 25 procent heeft, werkt aan een indrukwekkende innovatie op het gebied van batterijtechnologie. Het bedrijf richt zich volledig op de ontwikkeling van de zogeheten superaccu, een solid state-batterij die de toekomst van elektrische voertuigen kan veranderen. Met een geplande massaproductielijn van 2 GWh per jaar zet Gotion een grote stap vooruit. Deze superaccu, genaamd Jinshi, bevindt zich momenteel in de pilotfase na acht jaar intensieve ontwikkeling.

Wat maakt de superaccu zo bijzonder?

De technologie achter de superaccu is gebaseerd op een vaste elektrolyt, wat verschillende voordelen biedt. Deze batterijen zijn veiliger, lichter en laden sneller op dan traditionele accu’s. Daarnaast gaan ze langer mee en presteren ze beter onder extreme omstandigheden. De Jinshi-superaccu van Gotion belooft bijvoorbeeld een actieradius van 1.000 kilometer en een levensduur van een miljoen kilometer. Dat is een enorme vooruitgang ten opzichte van huidige modellen.

Een ander voordeel is het gewicht. De superaccu levert 280 Wh per kg, terwijl een standaard accu zoals in de Volkswagen ID.3 slechts 160 Wh per kg haalt. Dit betekent dat dezelfde energiecapaciteit bijna de helft minder weegt. Dat maakt auto’s efficiënter en comfortabeler.

Productieplannen voor de superaccu halverwege

Gotion investeert honderden miljoenen in een productielijn voor deze innovatieve batterij. Het doel is om in 2030 op volle capaciteit te draaien met 2 miljoen kWh per jaar. Kleine series van de Jinshi kunnen al in 2027 geproduceerd worden, aldus de fabrikant. Dit project toont aan hoe serieus Gotion en Volkswagen de overstap naar geavanceerde technologie nemen.

Hoewel er nog geen auto’s met een volledige solid state-batterij op de markt zijn, bestaan er al modellen met deels vaste elektrolyten. Een voorbeeld is de MG4, een betaalbare elektrische auto met deze techniek.

Positie Volkswagen

De kans is groot dat de Jinshi-batterij straks in Volkswagen-modellen te vinden is. Deze superaccu presteert stabiel tussen -20 °C en 85 °C, wat hem geschikt maakt voor diverse klimaten. Het lagere gewicht en de hoge energiecapaciteit kunnen de rijervaring flink verbeteren. Gotion en Volkswagen lijken hiermee een sterke positie in te nemen op de markt van elektrische mobiliteit.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.


Logo IndustrieVandaag

redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.


Lees meer van: redactie