Door: Redactie - 17 november 2020 |
Iedere veertien dagen rolt er binnenkort een romp voor een Alpha-ruimteraket van de band met behulp van productie-installaties voor omvangrijke composietonderdelen van Ingersoll Machine Tools.
Firefly Aerospace Inc., een toonaangevende leverancier van betaalbare en betrouwbare lanceervoertuigen, ruimtevaartuigen en ruimtediensten, heeft aangekondigd begin volgend jaar de productiecapaciteit te verhogen door de productie van grote onderdelen met AFP (Automated Fibre Placing) Mongoose Hybrid systems van Ingersoll Machine Tools. Zodra ze volledig operationeel zijn, maken de AFP-mogelijkheden het voor Firefly mogelijk om de romp voor hun Alpha-raketten, die volledig uit composiet bestaat, in slechts veertien dagen te produceren.
“Bij Firefly kiezen we al vanaf het begin voor het gebruik van 21ste-eeuwse materialen en productieprocessen voor onze ruimtevaartuigen en raketten. Metaal was in de afgelopen eeuw het meest gebruikte materiaal in de lucht- en ruimtevaart, maar composieten, die veel sterker en lichter zijn, zijn de keuze bij uitstek voor moderne vliegtuigen. De Alpha van Firefly is ‘s werelds grootste raket op vloeibare brandstof die volledig bestaat uit koolstofvezel,” zegt de CEO van Firefly Dr. Tom Markusic. “Grootschalige gerobotiseerde AFP-machines, zoals die gemaakt worden door Ingersoll Machine Tools, worden nu breed ingezet in de luchtvaartsector. Deze machines maken het in essentie mogelijk om composietstructuren van zeer groot formaat (bijv. voor commerciële vliegtuigen) in 3D te printen. Iets wat aanzienlijk eenvoudiger is dan het 3D-printen van metalen. We kunnen nu gewoon machines kopen die ontwikkeld zijn door, en zich hebben bewezen in de luchtvaartsector. Daarmee besparen we meteen aanzienlijk op kosten, gewicht en productietijd en het is voor ons overduidelijk dat AFP de meest efficiënte en economische benadering is voor toekomstige raketproductie. Bij Firefly willen we onze klanten laten profiteren van die besparingen.”
Firefly zal in mei 2021 de eerste van twee geplande AFP-systemen installeren op de productie- en testlocatie in Briggs, Texas, waar de Alpha wordt geherkwalificeerd op basis van AFP-productieprocessen. De nieuwe Florida Space Coast-fabriek en lanceerplaats van Firefly wordt vanaf begin 2022 de thuisbasis van de tweede productielijn en zal uiteindelijk in staat zijn om 24 Alpha-raketten per jaar te produceren. De fabriek in Briggs schakelt dan over op de geautomatiseerde productieontwikkeling van het grotere Beta-lanceervoertuig.
Firefly gaat hetzelfde AFP-systeem gebruiken als vooraanstaande lucht- en ruimtevaartbedrijven. Zij zetten deze techniek steeds meer in om de nieuwste composietrompen voor zowel overheids- als commerciële toestellen nog efficiënter te produceren – van de Boeing 787 en Airbus A350 tot F-35-gevechtsvliegtuigen. Zodra het AFP-systeem van Firefly volledig operationeel is, zal deze in een tijdsbestek van slechts veertien dagen alle koolstofvezelonderdelen van een Alpha-raket produceren, waaronder cilinders, neuskegels, koepels en onderdelen voor beladingssystemen.
De Mongoose Hybrid voor Firefly is de eerste die wordt uitgerust met de nieuwe Hawk-vezeltoepassingsmodule van Ingersoll, ontworpen en getest voor het met hoge productiviteit betrouwbaar lamineren van licht gebogen oppervlakken. De Mongoose Hybrid is ook uitgerust met Ingersoll’s automatische wisselsysteem van verschillende composietmodules die in aangrenzende werkzones opereren, waardoor automatische laminering op meerdere gereedschappen mogelijk is, zonder dat er mensenhanden aan te pas komen.
De nieuwe geautomatiseerde raketfabrieken van Firefly zullen een grote reeks aan voordelen bieden, waaronder 30-50% minder verspilling van composietmaterialen, verhoging van de reproduceerbaarheid, lagere arbeids- en doorlooptijden en een optimale constructie die gewicht en kosten nog verder verlaagt.
“Bij Ingersoll zijn we dolblij dat we samen met Firefly onze uitgebreide ervaring met geautomatiseerde composietproductie en robotica in de gehele aerospace-industrie nu kunnen inzetten in de wereld van ruimteraketten en -verkenning,” zegt Chip Storie, CEO van Ingersoll Machine Tools. “Ingersoll heeft een belangrijke rol gespeeld in het realiseren van baanbrekende rompproductie voor belangrijke vliegtuigontwerpen over de hele wereld, waaronder de 787 en de A350. We kijken ernaar uit Firefly te mogen ondersteunen in hun innovatieve aanpak van efficiënte en voordelige productie en verdere ontwikkeling van hun Alpha-, Beta- en toekomstige ruimtevaartuigen.”
“Nu we bij Firefly onze eerste Alpha-lancering naderen, richten wij ons op de transitie naar het opschalen van onze operationele capaciteit. Daarmee willen we een antwoord kunnen geven op de snelgroeiende vraag naar ruimtetoegang voor commerciële, overheids- en wetenschappelijke missies, met de lichtste, sterkste en snelstgebouwde precisieraket in de sector,” voegt Dr. Markusic toe. “De integratie van de automatiseringstechnologie van Ingersoll in onze productielijnen in Texas en Florida zien we als een belangrijke investering in zowel onze toekomst als bedrijf als in de toekomst van de cislunar ruimte-economie.”
Firefly ontwikkelt een serie lanceer- en ruimtevoertuigen en diensten die een in de markt ongeëvenaarde betaalbaarheid, gemak en betrouwbaarheid bieden. De lanceervoertuigen van Firefly maken gebruik van veelvoorkomende technologieën, productie-infrastructuur en lanceermogelijkheden. Hierdoor zijn LEO-lanceeropties (Low Earth Orbit) tot wel vier ton aan laadvermogen mogelijk tegen de laagste prijs/kg-verhouding in de klasse small-lift. Samen met de ruimtevaartuigen van Firefly, zoals het Orbital Transfer Vehicle en de Genesis Lander, biedt Firefly een one-stop-shop voor de ruimtesector voor missies naar de maan en daar voorbij. Firefly heeft haar thuisbasis in Cedar Park in Texas en is een investering van Polyakov’s Noosphere Ventures in Menlo Park, Californië.
Ingersoll Machine Tools Inc is een marktleider op het gebied van geavanceerde productieprocessen en een wereldwijde leverancier van additieve en subtractieve machinegereedschappen voor de lucht- en ruimtevaart, defensie, de energiesector en alle andere zware-industriesectoren. De productlijn van Ingersoll bestaat onder andere uit MasterMill™, PowerMill™ en SuperProfiler™ voor nauwkeurig, betrouwbaar en op hoge snelheid frezen en kanten van grote complex-geometrische onderdelen van aluminium, titanium en harde metalen; Mongoose™ en Mongoose Hybrid™ voor de composietproductie van constructies voor vliegtuigen, raketten en vaartuigen; MasterPrint™, de grootste thermoplastische 3D-printer, in staat tot productie van extra grote, holle onderdelen uit één stuk voor de lucht-, ruimtevaart- en scheepvaartsector.
Ingersoll gebruikt deze machines in hun Development Center om cruciale onderdelen te produceren voor lucht- en ruimtevaart- en defensieprogramma’s. Samen met Innse-Berardi (Lombardije, Italië), is Ingersoll onderdeel van de Camozzi Machine Tools-divisie van de Camozzi Group. Met 40 dochterbedrijven in 75 landen, 2950 werknemers, 5 uitvoerende divisies en 23 productielocaties, is de Camozzi Group een wereldwijde marktleider op het gebied van componenten en systemen voor industriële automatisering. Daarnaast zijn ze werkzaam in strategische sectoren als automatisering, productie, digitalisering en textielmachines.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.