Eenvoudig douaneaangifte via nieuwe webapp uitvoeraangifte.com

Douaneaangifte

De Brexit betekende voor veel mensen onzekerheid. Neem bijvoorbeeld exporteurs, die dagelijks bezig zijn met handel tussen verschillende EU-landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk. Voor hen was het onduidelijk hoe de douaneregels zouden veranderen, wat de nieuwe verplichtingen omtrent douaneaangiften zouden worden en hoe zij daaraan moesten gaan voldoen. Pincvision, aanbieder van trade compliance outsourcing in Nederland, greep deze uitdaging met beide handen aan en vereenvoudigde het hele proces voor douaneaangifte voor haar klanten. Via de webapp uitvoeraangifte.com, die in samenwerking met Transfer Solutions middels het applicatie ontwikkelplatform OutSystems binnen drie maanden is ontwikkeld, kunnen 35.000 Nederlandse exporteurs nu in vijf snelle stappen hun douaneaangiften 24/7 kosteneffectief verwerken, zonder tussenkomst van douaneagenten.

Onzekerheid wegnemen met een Brexit-proof exportoplossing

Terwijl de Brexit-onderhandelingen vorderden, vroegen exporteurs zich steeds meer af hoe de exportregels zouden veranderen. Wat moeten ze in de toekomst anders doen om te voldoen aan de toekomstige Europese/UK-specifieke douaneverplichtingen?

In het verleden waren bedrijven vrijwel altijd aangewezen op de hulp van deskundige douaneagenten. Logisch, gezien de specifieke onderwerpen voor het doen van aangifte voor export. Denk hierbij aan de verschillende bescheiden met daarbij diverse aanvullende codes. Het zelf uitzoeken van deze informatie is omslachtig en kost veel tijd.

Aangezien Pincvision al meer dan vijftien jaar een unieke combinatie van expertise op het gebied van handels naleving en automatisering aan klanten biedt, gingen zij de uitdaging aan: een nieuwe e-commerce oplossing op tijd live krijgen om het grootste deel van de Nederlandse exportmarkt te veroveren. Het was op dat moment moeilijk om Brexit-proof te zijn, aangezien de exportregels nog konden veranderen. Flexibiliteit stond dus bovenaan de wensenlijst. Bovendien was het noodzakelijk om de webapp snel te lanceren en moest er rekening gehouden worden met het douanesysteem AGS. Dit is het aangiftesysteem dat gebruikt moet worden om producten vanuit Nederland naar andere landen buiten de EU te kunnen exporteren.

De oplossing: Gebruik maken van snelle visuele ontwikkeling

Voor de ontwikkeling van de webapp ging Pincvision samenwerken met Transfer Solutions en OutSystems. De keuze voor OutSystems was snel gemaakt, omdat Pincvision met hun hulp de webapp vroegtijdig en op een flexibele manier kon lanceren. Transfer Solutions zorgde voor de implementatie. Hierdoor kon Pincvision aan diverse criteria voldoen:

  • Snelle, visuele applicatieontwikkeling – Pincvision had slechts kort de tijd om de app te leveren voordat de Brexit de lang gevestigde exportroutines zou verstoren.
  • Flexibiliteit – Hoewel de visie duidelijk was, zouden de regels tijdens het project waarschijnlijk veranderen naarmate de Brexit-scheidingsvoorwaarden werden geregeld. De mogelijkheid om zaken tot op het laatste moment nog te wijzigen was dus erg belangrijk. Hier kwam OutSystems’ expertise duidelijk in naar voren.
  • User Experience (UX) – Het was belangrijk om een goede UX te bieden voor nieuwe klanten: een wrijvingsloze onboarding en een snelle en eenvoudige manier om douaneaangiften te doen. Deze zaken zouden essentieel zijn om ervoor te zorgen dat klanten terugkeren naar Pincvisions webapp.
  • Krachtige integratie – Naadloze integratie met het Nederlandse douanesysteem AGS en de voorkeursbetaaldienstverlener Buckaroo waren van groot belang. OutSystems zorgde ervoor dat Pincvision sterk en flexibel genoeg was om alle noodzakelijke systemen te kunnen integreren.

“Na een korte proof of concept stelden we een multidisciplinair projectteam, bestaande uit zeven mensen, samen. Hierin zaten vertegenwoordigers van IT, Marketing, Customer Services en Douane. De software van OutSystems was snel te leren voor onze ontwikkelaars. Hierdoor waren zowel de integratie als de UX eenvoudig te implementeren,” zegt Edwin Kampshoff, CIO bij Pincvision. “In januari 2019 begon het team van ontwikkelaars met de ontwikkeling. Twee maanden later was de eerste release van www.uitvoeraangifte.com al klaar voor lancering. Het gebruik van OutSystems ondersteunde een agile ontwikkelproces, waardoor het eenvoudiger was om in te spelen op veranderingen. Ook wat betreft mogelijke veranderingen in de toekomst. Bovendien konden we hierdoor spoedig op de markt komen en was er een snelle leercurve voor onze ontwikkelaars.”

Pincvision

In vijf snelle stappen douaneaangiften doen

Toen de ontwikkeling van dit project begon, was de geplande datum voor de Brexit 29 maart 2019. Door www.uitvoeraangifte.com op deze datum te lanceren, zorgde Pincvision ervoor dat er meteen een platform was waar exporteurs terecht konden. Bijna een jaar later, op 31 januari 2020, vond de Brexit uiteindelijk plaats.

Doordat de webapp ruim voor de Brexit in productie ging, konden klanten het portaal alvast gebruiken om uitvoeraangiften te verwerken voor alle landen buiten de Europese Unie. Dit gaf Pincvision een aanzienlijke voorsprong op de concurrentie. Toen de Brexit uiteindelijk plaatsvond, was www.uitvoeraangifte.com al de voor de hand liggende keuze voor veel nieuwe klanten die hulp nodig hadden bij het exporteren naar het Verenigd Koninkrijk.

“Met www.uitvoeraangifte.com kunnen gebruikers in vijf snelle stappen douaneaangiften aanmaken. Hierbij geven ze informatie over de ontvanger, de producten en de zending. Na betaling kunnen ze de voortgang van hun bestelling volgen en binnen enkele minuten kunnen ze de aangifte downloaden zodra deze is goedgekeurd door de Nederlandse douane,” aldus Edwin Kampshoff. “Op deze manier profiteren klanten van 24/7 beschikbaarheid van een aangifteplatform, concurrerende tarieven – omdat de tussenkomst van douaneagenten overbodig wordt – en klantondersteuning die in de portal is geïntegreerd.”

Na de release van de webapp heeft Pincvision zijn bereik uitgebreid met een ISV business model door middel van samenwerkingen met diverse kleine logistieke dienstverleners. Deze bedrijven verwerken exportaangiften voor hun klanten met behulp van de webapp. Hiermee krijgen klanten een betere deal dan wanneer het via een douaneaangifteagent gaat.

“Sinds de Brexit zien we het aantal aangiften elke maand met 25 tot 40 procent toenemen ten opzichte van de maand ervoor. Er is ook een kruisbestuivingseffect, aangezien nieuwe klanten meestal ook andere diensten nodig hebben die wij leveren, zoals certificaten van oorsprong. We blijven dus over de hele linie groeien,” aldus Edwin Kampshoff.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie