Nieuw platform Dukteep inspireert jongeren tot techniek

Dukteep

Vandaag lanceert FME het jongerenplatform Dukteep, dat via TikTok en YouTube de magie van techniek en technologie onder de aandacht brengt bij een jonge doelgroep. Met wekelijkse video’s van vier enthousiaste creators wil de sector jongeren laten zien hoe veelzijdig en spannend een toekomst in de tech kan zijn. Dukteep komt op een moment dat slechts een derde van de jongeren een carrière in deze branche overweegt, ondanks een grote interesse. De eerste aflevering is nu online, waarin het team onderzoekt of 3D-geprinte speakers van Parts On Demand vliegtuiglawaai kunnen overstemmen.

Dukteep pakt tekort aan talent aan

De technologische sector kampt met een groeiend tekort aan nieuwe krachten. Hoewel 57% van de jongeren techniek interessant vindt, ziet maar een derde zichzelf later in dit vakgebied werken. Dit is een gemiste kans, zeker omdat de sector vol zit met kansen om impact te maken en goed te verdienen. Meer dan de helft van de jongeren vindt dat belangrijk. Dukteep wil dit beeld veranderen door techniek dichter bij hun leefwereld te brengen, via platformen die ze dagelijks gebruiken zoals TikTok en YouTube.

Voorzitter Theo Henrar van FME legt uit dat veel jongeren techniek als moeilijk of ontoegankelijk zien. Dit weerhoudt hen ervan om voor dit vakgebied te kiezen. Toch is technologie overal om ons heen, van smartphones tot 3D-geprinte schoenen. Met Dukteep hoopt de sector jongeren te inspireren door hen zelf het verhaal te laten vertellen, op een manier die hen aanspreekt en hun verbeelding prikkelt. Dukteep moet hen laten zien dat techniek niet alleen toegankelijk is, maar ook vol mogelijkheden zit.

Gebrek aan rolmodellen onder jongeren

Een belangrijke reden waarom jongeren techniek links laten liggen, is het ontbreken van herkenbare voorbeelden. Uit onderzoek blijkt dat 63% van de jongeren op social media nooit iets over dit onderwerp tegenkomt. Daarnaast kent slechts 32% bekende personen die actief zijn in technologie. Dit gebrek aan zichtbaarheid maakt het lastig voor jongeren om zich een toekomst in de sector voor te stellen. Dukteep wil dit veranderen door jonge creators in te zetten die dicht bij hun doelgroep staan.

Rolmodellen spelen een grote rol bij het maken van keuzes voor studie en loopbaan. Dit kunnen influencers zijn, maar ook mensen uit de directe omgeving. Door techniek op een persoonlijke en toegankelijke manier te presenteren, hoopt Dukteep jongeren al op jonge leeftijd te enthousiasmeren. Het idee is dat ze zich kunnen identificeren met de makers en zo de kansen in dit vakgebied beter leren kennen. Het platform biedt een kijkje in een wereld die vaak onbekend blijft.

Dukteep creators brengen magie tot leven

Het hart van Dukteep wordt gevormd door vier jonge makers: Angela, Mees, Marijn en Koen. Vanuit hun clubhuis in Halfweg maken zij wekelijkse video’s die techniek op een speelse manier laten zien. Denk aan onderwerpen als het omtoveren van een werkplaats tot disco met één druk op de knop. Of het onderzoeken of je spullen kunt teleporteren. Deze creatieve invalshoeken maken het vakgebied aantrekkelijk en begrijpelijk voor een jong publiek.

Angela, een van de creators en masterstudent aan de TU Delft, vertelt hoe zij al van jongs af aan geboeid is door techniek. Ze wil andere jongeren laten zien dat het helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Stap voor stap wordt het behapbaar, en de mogelijkheden zijn eindeloos, zegt ze. Vanuit het clubhuis hoopt ze samen met haar Dukteep-team anderen te inspireren. Hun video’s laten zien dat techniek iets is waar iedereen mee kan experimenteren, ongeacht je achtergrond of ervaring.

Met dit soort projecten wil het platform laten zien hoe techniek direct toepasbaar is in het dagelijks leven. Het gaat niet alleen om complexe machines of abstracte concepten, maar om oplossingen die iedereen kan begrijpen. De makers hopen dat jongeren door deze video’s geïnspireerd raken om zelf te gaan experimenteren. Dukteep biedt een laagdrempelige manier om kennis te maken met een sector die volop in beweging is en hard op zoek is naar nieuw talent.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.


Logo IndustrieVandaag

redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.


Lees meer van: redactie