Door: Redactie - 11 februari 2021 |
De rol van controllers in de maakindustrie is aan het veranderen. Waar je eerder vooral achterom keek en cijfers rapporteerde van de vorige maand, het vorige kwartaal of vorig jaar is tegenwoordig je blik gericht op de toekomst. Er is een groeiende behoefte aan controllers die zien of de juiste koers nog wordt gevaren en KPI’s zijn hierbij een onmisbaar stuurmiddel.
Met behulp van KPI’s kan antwoord gegeven worden op vragen als: ‘wat gebeurt er of wat staat er te gebeuren?’ en ‘wat is de impact daarvan op de organisatie?’ Deze informatie is voor het management essentieel om doelstellingen te realiseren en, waar nodig, bij te sturen.
De transitie van verantwoorden naar sturen, brengt meerdere uitdagingen met zich mee. Om je rol als navigator te vervullen is het bijvoorbeeld cruciaal om waardevolle stuurinformatie op te leveren en de vertaalslag te maken naar de business. Maar hoe zorg je ervoor dat je ondanks de enorme schat aan data de bomen door het bos blijft zien? De organisatie adviseren, de koers uitstippelen en bijdragen aan de strategische doelstellingen kan alleen als de cijfers ook kloppen.
Om daar voor te zorgen is het sturen op Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) essentieel. Ze leveren concrete en meetbare data op. Data die onmisbaar is om doelstellingen te behalen en — indien nodig — bij te sturen op de bedrijfsstrategie.
Dat klinkt misschien eenvoudig, maar iedereen die een keer heeft geprobeerd om de eigen KPI’s vast te stellen, kan beamen dat dit niet zo simpel is. Want welke indicatoren brengen jouw organisatie nu écht vooruit?
Om je daarbij te helpen geeft dit whitepaper inzicht in de belangrijkste KPI’s voor controllers in de maakindustrie. Daarnaast gaat het ook dieper in op het proces en de randvoorwaarden om deze indicatoren ook goed inzichtelijk te krijgen.
Download het gratis whitepaper over KPI’s in de maakindustrie hier.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.