De nieuwste EV-batterijtechnieken voor bouwverkeer

Elektromobiliteit bouwverkeer

Nu de gas- en olieprijzen onder druk staan, is het belangrijker dan ooit om alternatieve en meer duurzame initiatieven te onderzoeken voor bouwvervoer. Er zijn gelukkig behoorlijk wat ontwikkelingen op het gebied van laadinfra en energiemanagement. Mike Levens van Bluekens EV deelt verschillende ideeën en oplossingen op het gebied van EV-batterijtechniek voor bouwverkeer.

Batterijen worden steeds sterker, maar ook veiliger. Oude batterijen worden op een creatieve manier hergebruikt, waardoor er flexibele (tijdelijke) laadoplossingen ontstaan én grondstoffen worden bespaard. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan duurzame en collectieve laadoplossingen.

De meeste actieradius voor bouwverkeer

Veel fabrikanten proberen de actieradius te vergroten met een meer krachtige batterij, wat ervoor zorgt dat het voertuig verder kan rijden zonder te laden. Dat is voordelig voor elektrisch bouwvervoer wat in alle uithoeken van Nederland moet kunnen komen. Momenteel zorgt de meest krachtige batterij ervoor dat een truck of bus, afhankelijk van de lading, ongeveer 300 kilometer kan rijden, zonder op te laden. Dit betekent dat tussentijds laden (in de meeste gevallen) niet nodig is.

Batterijen recyclen

Er worden in raptempo nieuwe batterijen geproduceerd. Wanneer deze niet meer zo sterk zijn en laden tot bijvoorbeeld 70% worden ze voor een voertuig afgeschreven, maar deze batterijen hoeven niet als een afgedankte iPhone te worden weggedaan.

Oude batterijen zouden bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als flexibele laadinfra op bouwplaatsen. Zo kan elektrisch bouwverkeer makkelijk in binnensteden komen en laden op locatie, maar hoeft er geen laadpaal geïnstalleerd en weer verwijderd te worden. De Arena in Amsterdam maakt al gebruik van gerecyclede batterijen.

Rijden op zonlicht

Er zijn ontwikkelingen die rijden op zonlicht mogelijk moeten gaan maken. Zo kan de batterij van een voertuig worden opgeladen via eigen opgewekte groene stroom, maar er zouden in de toekomst ook zonnepanelen bevestigd kunnen worden. Momenteel is deze techniek nog niet zo succesvol, maar de ontwikkelingen gaan hard door. Zo kunnen koelvoertuigen al wel succesvol koelen dankzij zonnepanelen. Een truck of bus heeft relatief veel ruimte op het dak om op deze manier opladen mogelijk te maken. Dit scheelt laadtijd en kosten.

Draadloos laden

Een collectieve ontwikkeling die het laden van de batterij eenvoudiger maakt is een techniek waarmee elektrische voertuigen tijdens het rijden kunnen worden opgeladen. In Italië is al een experimentele autobaan waar speciale elektrische auto’s met behulp van inductie kunnen opladen door over de weg te rijden. In het wegdek worden dan elektromagnetische velden aangebracht die voertuigen onderweg van stroom kunnen voorzien. Theoretisch kunnen trucks en bussen via deze techniek straks veel langere afstanden volledig elektrisch rijden. De techniek is nog experimenteel maar het laat het wel zien hoe eenvoudig het opladen van je auto in de toekomst kan zijn.

E-hubs introduceren

Bedrijven die naast elkaar liggen kunnen ervoor kiezen om hun netcapaciteit te delen via een platform of een hub. Sommige bedrijven gebruiken overdag veel stroom en andere bedrijven willen juist ‘s nachts hun voertuigen opladen. De capaciteit van het ene bedrijf wordt via een e-hub gedeeld met het andere bedrijf.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de beschikbare tijd om een voertuig op te laden, eventueel gekoppeld aan een goede rittenplanning, kan er energiecapaciteit bespaard worden. Zo kan de belasting op het elektriciteitsnet beter gebalanceerd worden en kunnen er meer voertuigen voor het bouwverkeer met de aanwezige energiecapaciteit worden opgeladen.

De pieken van de individuele bedrijven worden afgetopt waardoor de congestie niet meer speelt. Daarnaast kan de onbenutte capaciteit worden gebruikt door bedrijven die nu aan hun grensgebruik zitten.

De toekomst van elektrisch bouwverkeer

Bovenstaande ontwikkelingen zijn een greep uit de verschillende mogelijkheden op het gebied van EV-batterijtechniek voor het bouwverkeer. Stuk voor stuk dragen ze allemaal bij aan het behalen van het klimaatakkoord én aan het oplossen van de congestie op het energienet.

Zeker als er een manier bestaat om deze technieken te combineren waarbij de veiligste batterij ook de snelste wordt die tevens kan worden opgeladen tijdens het rijden op snelweg en op de bouwplaats in het zonnetje. Mocht het weer eens grijs zijn, dan kunnen oude batterijen een dienst bewijzen als tijdelijke laadoplossing.

Zo kan de bouwsector in Nederland zich bezig blijven houden met wat echt belangrijk is: bouwen. Dat is hard nodig. Voor de het energievraagstuk zijn voldoende passende oplossingen mogelijk. Nu en in de toekomst.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie