Door: Redactie - 10 november 2020 |
Lem, een toonaangevend wereldwijd opererend bedrijf in elektrische meetsystemen voor industrie en automotive toepassingen, introduceert een nieuwe DC meter voor gelijkstroom, de slimste en meest compacte DC billing meter (DCBM) op de markt, volledig in overeenstemming met Duitse “Eichrecht” voorschriften.
De DC-meter is een intelligente en compacte verbruiksmeter waarmee laadstations van elektrische voertuigen hun voordeel kunnen doen. Het meetsysteem heeft een vermogensmeetbereik van 25 kW tot 600 kW. Bovendien is de DCBM een wettelijke en gecertificeerde meter voor het nauwkeurig in rekening brengen van de geleverde gelijkstroom van laadsystemen.
Met pakweg 2,5 miljoen plug-in elektrische auto’s in 2019 speelt de afreken infrastructuur een belangrijke rol in wereldwijde mobiliteit. De hedendaagse publieke laadinfrastructuur levert meestal wisselstroom (AC). Dit leidt tot een relatief lange laadtijd van gemiddeld acht uur, omdat er een relatief laag vermogen van ongeveer 44 kW kan worden geleverd. Om deze laadtijd tot slechts enkele minuten te reduceren, zetten fabrikanten van laadsystemen deze wisselstroom buiten de auto al om in een gelijkstroom (DC), waarbij de on-board-charger (OBC) wordt overbrugd en het accupakket van het elektrische voertuig zonder omwegen wordt geladen.
Deze methode kan het laadvermogen opstuwen tot wel 400 kilowatt. Deze omzettingstrap heeft echter vermogensverlies tot gevolg, maar dat hoeft de eindgebruiker, als eigenaar van het elektrische voertuig, niet te betalen. Daarom wordt een elektrische meter achter de omzettingstrap geplaatst voor het registreren en in rekening brengen van de exacte energie die is overgedragen aan het elektrische voertuig.
De Duitse “Eichrecht” voorschriften bepalen dat aan consumenten alleen het werkelijk geleverde gelijkstroomvermogen in rekening mag worden gebracht. Er zijn standaarden opgesteld die niet alleen voor Europa gelden, maar ook internationaal en met name voor de VS in de staat California.
De DCBM is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de markt qua interoperability en dataveiligheid, voor het gemakkelijk en snel ombouwen van laadstations die al in gebruik zijn, met de mogelijkheid om een hoog vermogen tot 600 A/1000 V te registreren. Om te kunnen voldoen aan toekomstige verbondenheidswensen biedt de DCBM ook Ethernet communicatie waarbij het HTTPS/REST protocol wordt ondersteund voor snelle integratie en toepassing binnen laadstations.
De DC-meter integreert bovendien de ‘signed billing’ datasets volgens het S.A.F.E OCMF protocol, waarbij de afrekendata met een extreem hoog veiligheidsniveau worden verstuurd voor volledige interoperability voor dienstverleners in de cloud.
Het DCBM project is al een succes dankzij een buitengewone samenwerking tussen klanten van LEM, standaardisatiecommissies, laboratoria en de wereldwijde teams van LEM. De DCBM is in recordtijd ontwikkeld door het LEM R&D centrum in Lyon, Frankrijk en door het industriesegment team in Genève. Dit project is een goed voorbeeld van LEM’s innovatiekracht, talent, technische bekwaamheid, en leiderschap. De belangrijkste doelstelling was het definiëren en ontwikkelen van een DC-meter die moest voldoen aan de gangbare standaarden, alsook aan de specifieke wensen van de fabrikanten van laadsystemen.
Belangrijkste technische voordelen
Als toonaangevend bedrijf in elektrische meetsystemen ontwikkelt LEM de beste oplossingen voor energie en mobiliteit, waarbij wordt gegarandeerd dat de geleverde componenten geoptimaliseerd, betrouwbaar en veilig zijn.
Onze 1.500 medewerkers in meer dan 15 landen vertalen potentiële technologie in krachtige antwoorden. Wij trekken het beste wereldwijde talent aan en leiden dat op, werken in het voorste gelid van megatrends, zoals hernieuwbare energie, mobiliteit, automatisering en digitalisering.
Met innovatieve elektrische oplossingen helpen we onze klanten en de gemeenschap om de overgang naar een duurzame toekomst te versnellen.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.