Mobiele robots en autonome voertuigen

Autonome mobiele robots

Mobiele robots en autonome voertuigen: Coronavirus zet logistieke automatisering op de agenda

Mobiele robots en autonome voertuigen hebben de toekomst. Met name de laatste jaren zijn zij erg gewild bij grote productielocaties en magazijnen.

Vorige week kondigde Amazon aan dat zij van plan waren om 100.000 extra werknemers in te huren. Op deze manier kunnen zij voldoen aan de alsmaar groter wordende vraag naar online winkelen, temeer veel winkels hun deuren sluiten vanwege het Coronavirus.

Op 19 maart 2020 zeiden de vakbonden dat de arbeiders eisen dat Amazon hun leven serieus neemt. De nacht daarvoor was een faciliteit in Queens, NY, gesloten voor ontsmetting nadat een werknemer positief was getest op het Coronavirus. Er zijn ook berichten dat sommige magazijnmedewerkers van Amazon in Italië en Spanje positief zijn getest. In Frankrijk protesteerden enkele honderden Amazonewerknemers om betere maatregelen ten behoeve van hun veiligheid. Ook in Italië zijn er oproepen tot staking geweest. Deze en soortgelijke ontwikkelingen brengen de motivatie, en soms ook de noodzaak, om de automatisering in de logistieke en leveringsketen te verhogen, opnieuw in beeld.

IDTechEx onderzoekt al enkele jaren de technologische en commerciële trends op dit gebied. Hun rapport “Mobile Robots, Autonomous Vehicles, and Drones in Logistics, Warehousing, and Delivery 2020-2040” richt zich op de automatisering van bewegingen in elke stap van de logistieke en leveringsketen, van een magazijn of een fabriek tot de levering van goederen aan de eindbestemming van de klant. Dit landschap – en daarmee de reikwijdte van het rapport – omvat het volgende:

  1. Geautomatiseerde geleidekarren en voertuigen
  2. Autonome voertuigen voor de mobiele industrie (vorkheftrucks, sleepboten, enz.)
  3. Goederen naar de persoon toe geautomatiseerde karren/robots
  4. Samenwerkende autonome mobiele robots
  5. Mobiele orderverzamelrobot (gewone en onregelmatig gevormde artikelen)
  6. Autonome vrachtwagens (niveau 4 en 5)
  7. Bestelwagens en peulen (niveau 4 en 5)
  8. De robots van de laatste mijl voor de bezorging op de stoep
  9. Leveringsdrones

Het opkomende technologieonderzoeksbureau vindt dat deze markt – in totaal – in 2030 en 2040 respectievelijk $81 en $290 miljard zal bereiken. Dit is een kolossale overdracht van waarde van loonkosten naar een combinatie van kapitaalinvesteringen en serviceabonnementen op autonome robots van verschillende typen. Dit duizelingwekkende nieuws is natuurlijk zeer groot en verbergt de belangrijkste individuele trends die elke technologie en elk gebruiksgeval kenmerken.

Goods-to-person mobiele robots

In veel productielocaties worden al veel mobiele robots ingezet. Deze robots verplaatsen rekken binnen zones en brengen ze naar bemande orderverzamelstations.

Dit is een snelgroeiende marktruimte. Het landschap wijzigde snel toen Amazon Kiva Systems in 2012 voor $775M verwierf, waardoor er een gat in de markt ontstond. Vandaag de dag zijn er belangrijke goed gefinancierde alternatieven zoals GeekPlus (389$M), GreyOrange (170$M) en HIK Vision ($6Bn omzet) ontstaan, die veelbelovende en groeiende inzetcijfers behalen. Het aantal start-ups is ook toegenomen, vooral in de periode 2015-2017.

IDTechEx voorspelt dat de jaarlijkse omzet van mobiele robots binnen zes jaar zal verdubbelen. Ondanks de grote implementaties die nu al plaatsvinden, wordt het echte wereldwijde buigpunt ingeschat rond 2024, waarna het tempo van de implementatie drastisch zal versnellen. Het onderzoeksbureau voorspelt zelfs dat tussen 2020 en 2030 meer dan 1 miljoen van dergelijke mobiele robots worden verkocht. Het is dus een spannende tijd.

Samenwerkende autonome mobiele robots

Een andere belangrijke trend is het gebruik van autonome mobiele robots en voertuigen. Autonome mobiele robots zijn in opkomst en bieden infrastructuur-onafhankelijke navigatie in gedefinieerde binnenomgevingen. Deze robots verhogen de productiviteit en maken vele hybride mens-robot interactiemodi mogelijk. Ze kunnen ook automatisering brengen in magazijnen en fulfillmentcentra die niet specifiek ontworpen en gebouwd zijn voor de ondersteuning van robotachtige goederen-naar-personen.

De technologie wordt mogelijk gemaakt door betere SLAM-algoritmen. De algoritmen – gebaseerd op verschillende sensoren, waaronder stereocamera’s en 2D-decoders – zijn voldoende ontwikkeld om veilig autonoom te kunnen navigeren binnen vele gestructureerde binnenomgevingen met een hoge mate van controle en voorspelbaarheid.

De technologische opties van mobiele robots zijn echter nog steeds talrijk en de keuzes hebben langdurige strategische gevolgen. Ook de businessmodellen zijn divers en evolueren. Sommige bieden hun technologie aan als RaaS (robot als dienst).

Ook zijn er opmerkelijke recente overnames geweest. Amazon heeft een bedrijf overgenomen dat zich richt op navigatie met behulp van camera’s, waardoor objectdetectie en -classificatie mogelijk wordt, en dus intelligentere navigatie.
Shopify heeft een bedrijf overgenomen met een volledige oplossing, inclusief de volledige software-stack. In het IDTechEx-rapport “Mobile Robots, Autonomous Vehicles, and Drones in Logistics, Warehousing, and Delivery 2020-2040” wordt voorspeld dat er in de periode 2020-2030 meer dan 200k-robots kunnen worden verkocht (dit cijfer is inclusief mobiele robots die regelmatig of onregelmatig gevormde items kunnen plukken).

Lees ook:
Autonome mobiele robots in magazijnen
Industriele robots krijgen beter bereik en mobiliteit
Automatisering in de automobielindustrie
Robots of cobots?
Toekomstige verpakkingsrobots veroorzaken expres botsingen

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie