Autoruit inslaan onder water: welke techniek te gebruiken?

Autoruit inslaan onder water

Een auto die in het water belandt, blijft een angstaanjagend scenario voor elke bestuurder. Maar wat weet je eigenlijk echt over ontsnappen uit zo’n situatie? Veel van wat we denken te weten, blijkt gebaseerd op hardnekkige mythes. De ANWB voerde een grondige test uit door twee auto’s – een diesel en een elektrische – te laten zinken, met verrassende uitkomsten. Dit onderzoek scheidt feit van fictie en biedt levensreddende inzichten, bijvoorbeeld over het thema autoruit inslaan onder water.

Mythes over auto’s in het water

Veel mensen denken dat je in een zinkende auto moet wachten tot de cabine vol water loopt om de deur te kunnen openen. Dit idee, vaak gezien in films, is echter een gevaarlijke misvatting. De ANWB-test, waarvan de resultaten te vinden zijn op hun website, toont aan dat een auto gemiddeld drie minuten nodig heeft om volledig te zinken. Maar in de laatste anderhalve minuut ben je al onder water. Wachten is dus geen optie. Direct handelen is de boodschap, zeker als het gaat om een autoruit inslaan onder water als ontsnappingsroute.

Elektronica blijft langer werken

Een veelgehoorde fabel is dat de elektronica van een auto direct uitvalt zodra er water in de cabine komt. Dit zou betekenen dat elektrische ramen of de centrale vergrendeling niet meer werken. De test van de ANWB weerlegt dit volledig. Zelfs na tien minuten onder water functioneerde het 12V-systeem van zowel een oude dieselauto als een moderne elektrische Citroën ëC4 nog perfect. Ramen gingen open, deuren ontgrendelden en zelfs de ruitenwissers deden het nog. Dit betekent dat je vaak meer tijd hebt om te handelen dan je denkt, bijvoorbeeld door een autoruit inslaan onder water niet als eerste optie te zien, maar eerst de knoppen te proberen.

Gevaar van elektrische auto’s?

Er bestaan ook zorgen over elektrische auto’s en hun hoogspanningsaccu’s in water. Zou dit niet leiden tot kortsluiting of andere risico’s? De testresultaten zijn geruststellend: er werd geen enkel probleem vastgesteld. Geen temperatuurstijgingen, geen gevaarlijke situaties. Een elektrische auto blijkt onder water net zo veilig als een brandstofauto. Dit haalt een grote angst weg, maar het betekent niet dat je minder alert moet zijn op andere gevaren, zoals de uitdaging van een autoruit inslaan onder water bij bepaalde typen glas.

Autoruit inslaan onder water: het echte probleem

Het echte gevaar schuilt in iets wat vaak als luxe wordt verkocht: gelaagd glas in de zijruiten. Dit type glas, dat geluid dempt en inbraak voorkomt, wordt een valkuil in een noodsituatie. De ANWB ontdekte dat het onmogelijk is om een gelaagde ruit met een veiligheidshamer te breken. Terwijl gehard glas in kleine, veilige stukjes uiteenvalt bij impact, houdt de kunststoffolie in gelaagd glas de ruit intact. Veel bestuurders weten niet eens welk type glas hun auto heeft. Als je zijruiten van gelaagd glas zijn, is de achterruit vaak je enige optie om te ontsnappen. Het thema autoruit inslaan onder water wordt hierdoor een kwestie van voorbereiding en kennis over je eigen voertuig.

Autofabrikanten en oplossingen

De ANWB pleit ervoor dat fabrikanten duidelijker aangeven welk type glas in hun auto’s zit, bijvoorbeeld via een label. Nog beter zou zijn als de bediening van ramen met gelaagd glas gegarandeerd tien minuten onder water werkt. Dit is momenteel geen onderdeel van veiligheidstests zoals Euro NCAP. Sommige merken nemen al stappen. Zo heeft het merk Zeekr in modellen zoals de 7X een ingebouwde ‘window breaker’ geïntegreerd: een knop in de deurpost om de ruit te verbrijzelen. Dit soort innovaties kunnen levens redden en verdienen navolging.

Praktische tips voor autoruit inslaan onder water

Wat moet je doen als je auto in het water raakt? De ANWB biedt een helder stappenplan. Doe direct je gordel af; als dat niet lukt, gebruik dan het mesje op je veiligheidshamer. Probeer vervolgens je zijruit elektrisch te openen – de kans is groot dat dit nog werkt. Lukt dat niet, dan moet je een geharde ruit inslaan, vaak de achterruit. Verlaat de auto zo snel mogelijk, want de eerste minuut is doorslaggevend. Help eerst jezelf, daarna anderen. Kennis over je auto en de juiste reactie zijn je beste bondgenoten in zo’n situatie.

Het belang van voorbereiding kan niet genoeg benadrukt worden. Controleer vandaag nog welk type glas je auto heeft en zorg dat je een veiligheidshamer binnen handbereik hebt. Een noodsituatie is onvoorspelbaar, maar met de juiste informatie vergroot je je kansen aanzienlijk. Denk na over hoe je zou handelen en wees klaar om te reageren, of dat nu betekent dat je een raam elektrisch opent of een autoruit inslaan onder water als laatste redmiddel overweegt.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.


Logo IndustrieVandaag

redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: redactie