Door: Redactie - 30 maart 2021 |
Veel ondernemingen proberen hun bedrijfsvoering zo veel mogelijk te automatiseren. Niet verwonderlijk: automatiseren brengt veel waarde mee, zowel voor klanten als de eigen medewerkers en kan net zo goed in R&D toegepast worden als in de reguliere bedrijfsprocessen.
Bij R&D stellen we ons vaak nog labs voor, bemand door laboranten die in de weer zijn met pipetten en reageerbuisjes. Maar zo is het al lang niet meer. “In tegenstelling tot wat veel mensen denken is er in R&D juist heel veel automatisatie mogelijk”, zegt Anje Van Vlierberghe, innovatie-expert bij de technologiefederatie Agoria. “Tegenwoordig hebben ook robots hun intrede gedaan in de labo’s. Het grote voordeel is natuurlijk dat alle lastige taken door hen worden uitgevoerd. Voor mensen is het geen pretje om acht uur per dag pipetjes en stalen te prepareren. Nu doen de machines dat. Bovendien doen ze dat sneller en nauwkeuriger dan mensen. En als het moet doen ze dat dag en nacht.”
Van Vlierberghe geeft nog een ander voorbeeld. “Het Gentse Flamac heeft een lijn waar het nieuwe materialen uittest. Machines doen dat hele proces. De mensen moeten enkel het proces voorbereiden, de automaat ‘voeden’ en de stalen er nadien uithalen. Men mailt de resultaten zelfs automatisch door wanneer ze binnen zijn.”
En het kan nog straffer. Veel tests van nieuwe producten en materialen gebeuren tegenwoordig virtueel, volledig ‘binnen’ de computer. “Ik heb ooit zelf nog cd-spelers ontwikkeld bij Philips, daar werden toen complete testomgevingen op maat voor gebouwd”, zegt Van Vlierberghe. “Tegenwoordig is het perfect mogelijk om nieuwe materialen, nieuwe ontwerpen en nieuwe producten eerst in een computer te bouwen en ze dan te testen, zonder dat je ze eerst echt moet maken. Het voordeel is duidelijk: dat gaat natuurlijk veel sneller en is goedkoper.”
Maar niet alleen in de R&D is de vooruitgang in automatisatie spectaculair. Ook in de reguliere bedrijfsprocessen zoekt men voortdurend naar methoden om alles sneller en performanter te maken. Bij het IT-bedrijf Cegeka houden Jasper Callens en Rob Hufschmitt zich bezig met RPA (Robotic Process Automation) en DPA (Digital Process Automation), twee technologieën waarmee bedrijven snel en gemakkelijk repetitieve taken aan computers overlaten. “De kiemen van RPA liggen in test-automatisatie”, zegt Hufschmitt. “Dat waren heel repetitieve processen waar een consultant of IT-specialist op werd gezet en die dus nodeloos duur waren. Maar zodra men testroutines begon aan te pakken, waren er ook snel slimmeriken die dachten: kunnen we dan ook geen andere zaken hiermee automatiseren?”
Het idee is dat je met dit soort technologie taken automatiseert doordat je een menselijke gebruiker nabootst. Terwijl je één keer zelf de taak doet, worden die handelingen als het ware ‘opgenomen’: de software kijkt over je schouder mee wat er precies gebeurt. Daarna kunnen alle acties eindeloos herhaald worden. “Als je vroeger zoiets wilde bereiken, moest je dat allemaal met de hand programmeren en was je enorm veel tijd kwijt”, zegt Callens. “Nu hoef je geen programmeertaal meer te kennen. De eindklant kan eigenhandig bepaalde zaken toevoegen zonder dat hij daarvoor een programmeur moet inschakelen. ‘Citizen development’ noemt dat.”
Het mooie is dat je, terwijl er bepaalde processen geautomatiseerd worden, meteen ook zaken als kunstmatige intelligentie op de data loslaat. Callens: “Een heel typische use case is bijvoorbeeld het verwerken van inkomende facturen. De gegevens worden uit de factuur gehaald, naar andere systemen doorgegeven, maar tegelijk ook geanalyseerd, zodat je er inzichten uit kunt halen. Je kunt er ook systemen voor beeldverwerking aan koppelen. Als je op een boerderij werkt, kun je zo pakweg de nummers uitlezen die aan een koe haar oren hangen. Of je kunt alles koppelen aan een IoT-systeem, zodat er zaken getriggerd worden als er een bepaalde temperatuur wordt overschreden. De enige limiterende factor is de verbeelding van de gebruiker.”
Bron: Fokus
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.