Door: Redactie - 20 december 2022 |
In 2030 mogen er geen benzineauto’s meer worden verkocht in de EU. Het alternatief is de elektrische auto. Maar zijn er dan wel genoeg elektrische auto’s voor iedereen? Die rijden namelijk op batterijen en daarvoor zijn kobalt en lithium nodig. In hele grote hoeveelheden en daar zit precies het probleem. Er dreigt een tekort aan dit soort aardmetalen, die afkomstig zijn uit mijnen.
Industrieel ecoloog René Kleijn van de Universiteit Leiden maakte in 2008 al eens een rekensommetje op de achterkant van een bierviltje. Hij schrok: “Ik wilde een idee krijgen hoeveel metalen zoals kobalt en lithium er nodig zouden zijn om alle auto’s op batterijen te laten rijden zoals in 2050 de bedoeling is. Maar dat was tien- tot honderdmalen meer dan wat de mijnen toen konden leveren.”
Aardmetalen zijn nodig voor heel veel duurzame technologieën. Windturbines die groene energie leveren, kunnen niet gemaakt worden zonder bijvoorbeeld neodymium. Maar ook voor waterstof, een belangrijke energiedrager van de toekomst, zijn metalen onmisbaar. Veel elektrolyse-apparaten waarmee waterstof wordt geproduceerd, bevatten iridium.
Er is ook nog een ander probleem. Sommige metalen zijn er nog wel genoeg, maar ze moeten in heel korte tijd beschikbaar komen. Anders halen we de klimaatdoelen van 2030 en 2050 niet. Kleijn zegt daarover: “Het delven van metalen wordt traditioneel aan de markt overgelaten. Bij genoeg vraag komt de investering vanzelf rond, was het heersende idee. Maar voor de energietransitie hebben we snel grote hoeveelheden nodig, terwijl het vijftien tot twintig jaar duurt voordat een nieuw geopende mijn produceert.”
Schaarste kan volgens Kleijn op twee manieren opgelost worden: het aanbod vergroten en de vraag verminderen. Het eerste kan door meer mijnen in Europa te openen (de meeste bevinden zich nu buiten Europa). Maar daar is niet voldoende tijd voor. De vraag verminderen is ook lastig. Want wat als we straks allemaal een elektrische auto willen kopen? Kleijn ziet wel oplossingen: “Deelauto’s of openbaar vervoer.” Dat laatste dan wel graag in elektrische bussen. Maar daar is toch die batterij weer voor nodig. En aardmetalen…
Dit is een samenvatting van het interview met industrieel ecoloog René Kleijn. Het volledige artikel in Chemie Magazine kun je hier lezen.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.