Waar moet je nu voor kiezen?

Welke technologie

Welke technologie is straks de gangbare? Een vraagstuk waar ieder technisch bedrijf mee worstelt. Kijk maar eens naar de automobielsector: wordt het volledig elektrisch op accu’s of toch de waterstofmotor. Of naar de procestechnologie: de keuze tussen sensoren verbonden via kabels of 100% wireless. In de kunststofverwerkende industrie wordt de keuze voor het bijmengen of gebruiken van gerecyclede materialen als grondstof voor een deel door wet- en regelgeving bepaald. Maar is de keuze tussen virgin of het (deels) gebruikmaken van gerecyclede grondstoffen wel altijd te maken? En kijk eens naar de installatiesector waar vanwege de energietransitie volop ingezet wordt om gasloos verwarmen. Maar wordt de warmtepomp nu de ‘mainstream’ technologie, breekt verwarmen met waterstof als hoofdstroom toch nog door of worden het toch warmtenetten die de dienst uit gaan maken?

Moet je je als bedrijf daarom voorbereiden op alle opties of zijn er andere mogelijkheden om te kijken waar het naartoe gaat en om te kiezen? Zonder meer is het van groot belang om alle ontwikkelingen in een sector goed in de gaten te houden. En dan bedoel ik ook andere dan technologische ontwikkelingen. Want wat gebeurt er op politiek en economisch gebied dat invloed heeft op de ontwikkeling en acceptatie van technologie? En kijk daarbij vooral ook wat verder vooruit dan de eerstkomende twee jaar. Zelfs als de uiteindelijke uitkomst van dat vooruitkijken nog zeer onzeker is.

Ook is het goed om te kijken wat de impact is van de technologie die in ontwikkeling is op het concurrentievermogen, het groeipotentieel en het succes van de onderneming op langere termijn En dat ook nog eens in relatie tot de complexiteit van de technologie, de aanwezige kennis binnen de organisatie of die daar voor noodzakelijk is. En wat moet je daar allemaal doen om dat in huis te halen als je er intern niet over beschikt. Zeker als nog niet bekend is welke technologie het gaat winnen. Het smeden van samenwerkingsverbanden is misschien een goede optie. Jouw bedrijf zet voornamelijk in op het verzamelen van veel kennis en kunde van de ene technologie. Jouw samenwerkingspartner juist op een andere. En je wisselt nu al kennis en ervaring uit. Maar zeker als een van de technologieën doorbreekt als hoofdstroom technologie

En zelfs uit concurrentieoverwegingen is dit een goede optie. Want je kunt nu eenmaal niet dé expert zijn op alle fronten. Maar de technologie aanbieden aan je afnemers samen met jouw samenwerkingspartner, als blijkt dat toch die andere technologie juist doorbreekt en de markt verovert. Het vraagt om de nodige investeringen maar bovenal in de samenwerking met een ander bedrijf. Want keuzes maken blijft nu eenmaal lastig, maar door je goed voor te bereiden op mogelijke ontwikkelingen, beperk je kopzorgen en kun je volop kansen benutten.

PS. Wil je meer te weten komen hoe je je beter kunt voorbereiden op het maken van keuzes, kopzorgen kunt beperken en kansen benutten. Dat kan in een workshop van een halve dag inclusief een 1 op 1 online begeleidingssessie van STEM Industrial Marketing Community.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)