Volg jij het nog allemaal?

Ontwikkelingen

Ik geef ook les aan MIT-E studenten. Wees gerust: geen technieklessen. Als ik die zou geven komt er echt niets van die mannen en vrouwen terecht. En ja, gelukkig ook vrouwen in de klas. Al is het een minderheid. Volgen ze mijn lessen waarin ik het regelmatig ook over marketing en commerciële zaken heb? Ik hoop van wel. Maar ik merk ook aan hen dat in de snelle wereld waarin we leven ‘alle ontwikkelingen volgen’ wel moeilijk is. Ook als het zaken rond hun eigen vakgebied gaat.

Veranderingen gaan snel. Dat merk ik ook in mijn vakgebied marketing. En ik hoor dan ook steeds vaker om me heen: ‘een meerjaren strategisch marketingplan opstellen heeft geen zin, want wat ik vandaag verzin is morgen achterhaald’. En daar schuilt wel iets in. Maar moet je dan net als Alice het Wonderland instappen zonder idee waar je heen wilt?

De kat die Alice daar als eerste levend wezen tegenkwam sprak zelfs als een wijze uil: ‘als je niet weet waar je naar toe wilt, dan is iedere richting goed’. Die wijsheid zie ik echter in het bedrijfsleven minder vaak terug. Daar kijkt men nogal eens verbaasd aan het eind van het jaar waar men staat. En niet alleen wat de resultaten betreft. Als die goed of zelfs heel goed zijn, tja dan heb je gelijk. Winnaars hebben altijd gelijk toch?

Leiden is echter in last, als de zaken niet gegaan zijn zoals gedacht. En als wat dan? Want zonder plan en doelstellingen is eigenlijk alles goed. Dus moet je ook niet zeuren als je meent last te hebben van klanten die om een lagere prijs vragen. Ook niet als dat ten koste gaat van de marge. De winst dus lager uitvalt dan gehoopt. Of de omzet achterblijft in productgroepen die juist in de belangstelling staan van afnemers, zoals zonnepanelen, warmtepompen of energieopslag thuis.

Volgt u met uw organisatie overigens al die ontwikkelingen wel? En volgen medewerkers daarvoor ook de nodige cursussen? Of volgt u alleen het algemeen in de sector heersende idee, dat de laagste prijs de enige factor is die voor afnemers telt? Met een bedrijf moet je keuzes maken. Je kunt nu eenmaal niet ‘de richting’ van de laagste prijs kiezen en tegelijkertijd die van de kampioen op een ander terrein opgaan.

Een lage prijs gaat namelijk meestal ten koste van de marge als je je er niet op inricht als bedrijf. En het bijhouden van de jongste ontwikkelingen kost nu eenmaal tijd en investeringen in training en opleiding. Je hebt een gezonde marge nodig om die investeringen te kunnen bekostigen. Kies dus een richting en richt je bedrijf er tijdig op in. Je hebt er nog ruim elf maanden de tijd voor om te voorkomen dat je aan het eind van dit jaar voor onaangename verrassingen staat en nog steeds niet precies weet waar je staat met je bedrijf. Een mooi en (zakelijk) gezond 2023!

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)