Door: Redactie - 24 januari 2022 |
Constant onderweg, van de ene locatie naar de andere. Dit klinkt bekend in de oren voor iedereen die in de buitendienst werkzaam is. Personeel dat van de ene klant naar de andere klant reist om diensten op locatie te verlenen en problemen op te lossen, past alleen niet meer bij deze tijd. Zeker gezien het grote huidige personeelstekort moet dit allemaal toch een stuk efficiënter en aantrekkelijker kunnen. Toch lijkt het verbeteren van de productiviteit van de buitendienst niet bovenaan het lijstje te staan van vele CFO’s. Het wordt eerder gezien als een gebied om kosten te besparen dan in te investeren. Dat is eeuwig zonde, want er zijn genoeg betaalbare manieren om de productiviteit van de buitendienst te verbeteren. Het geheim? Slimmer werken met je buitendienst.
Veel organisaties hebben te maken met inefficiënte processen en inflexibele software voor het beheer van de buitendienst, waardoor het bijna onmogelijk lijkt om de bedrijfsvoering tegen redelijke kosten te optimaliseren. Hoe handmatiger de processen, hoe groter de kans dat het personeel te maken krijgt met planningsconflicten, miscommunicatie over de vereiste taken en ontbrekende informatie. Wat dan weer leidt tot gefrustreerde technici en klanten. In het ergste geval kiezen zij er allebei voor om samen te werken met andere werkgevers of opdrachtgevers. Met andere woorden: het is tijd om te investeren in een efficiëntere buitendienst om zowel de werknemers- als de klantervaring te verbeteren. Hieronder volgen vijf betaalbare tips om de productiviteit van de buitendienst te verbeteren.
Door te achterhalen wat er verbeterd moet worden, dien je eerst inzicht te hebben in alle belangrijke fases – van begin tot eind – van de buitendienstactiviteiten. Dit begint bij het ontvangen van een melding en eindigt bij het voltooien van de activiteit. Bij deze activiteiten wordt er puur gekeken naar de kwaliteit en de efficiënte uitvoering van de werkzaamheden. Maar vergeet vooral niet het meten van de klanttevredenheid. Door steeds vaker te evalueren op nauwkeurigheid en ervaringen zul je in de loop van de tijd inzichten genereren waardoor je iedere fase kunt verbeteren.
Welke processen zijn al gedigitaliseerd en welke worden nog steeds handmatig uitgevoerd? Door te digitaliseren kan er meer gebruik worden gemaakt van automatisering en is het eenvoudiger om datagestuurde beslissingen te nemen. Daarnaast is het ook mogelijk om bestaande digitale toepassingen te integreren en te benutten, wat uiteindelijk resulteert in een hogere ROI.
Door automatisering wordt niet alleen de productiviteit verhoogd, maar ook de frustratie van technici neemt aanzienlijk af. Repeterende en zakelijke taken zoals het invoeren van gegevens, planning en verzending, het bestellen van voorraden en het volgen van voertuigen worden vereenvoudigd en versneld voor de technici. Hierdoor blijft er meer tijd over om meerdere werkzaamheden op een dag te verrichten en kan er een betere klantenservice worden geboden.
Het verbeteren en efficiënter maken van de buitendienstactiviteiten betekent niet dat er dure of nieuwe hardware of software aangeschaft moet worden. Wat men vaak vergeet, is dat sommige oplossingen binnen handbereik liggen. Zo heeft bijna iedere medewerker wel een smartphone en verschaffen veel bedrijven tablets aan hun medewerkers. Deze apparaten worden in de meeste gevallen alleen gebruikt voor simpele communicatie en het maken van aantekeningen. Zonde, want ze bieden nog veel meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van applicaties die geïntegreerd kunnen worden met bestaande buitendienstsoftware. Dit biedt vele voordelen zoals het koppelen van bedrijfsgegevens in silo’s, denk aan werkschema’s en inventaris, die technici kunnen gebruiken om hun werk te optimaliseren.
Er bestaan talloze toepassingen, oplossingen en technologieën om de productiviteit van de buitendienst te verbeteren. Voor elke portemonnee is er wat wils en veel oplossingen worden tegenwoordig aangeboden in betaalbare SaaS-gebaseerde licenties. Dit verlaagt de drempel om deze uit te proberen. Bovendien kun je zo beter inschatten of de oplossing de juiste behoefte vervult en de overweging maken om het aan te schaffen.
Met de juiste inzichten en een goede strategie is het mogelijk om de manier waarop technici werken binnen een paar weken tegen lage kosten te verbeteren. Dit heeft niet alleen blije buitendienstmedewerkers en klanten als gevolg, maar ook een blije CFO. Door slim te investeren, zullen de kosten op lange termijn afnemen. Hierdoor blijft er meer tijd over om na te denken over grotere veranderingen, zoals het implementeren van elektronische formulieren en checklists, het inzetten van selfservice-chatbots en het verder upgraden van de mobiele buitendiensttoepassingen.
Auteur: Brigitte Jansen, Senior Manager Field Marketing Northern Europe OutSystems
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.